Sabtu, 26 Mei 2018

Kerabu Timun Dengan Daun Kemangi



Jika ditanya manakah kawasan yang aku ingin pergi bercuti Kerabu Timun Dengan Daun Kemangi


Jika ditanya manakah kawasan yang aku ingin pergi bercuti, niscaya aku tak menpunyai jawapan. Sebabnya kerana aku terasa ingin bercuti tapi dalam masa yang sama malas dan tak ada hati untuk bercuti. Apa yang aku inginkan kini yaitu rehat. Saya ingin berehat dengan sanggup berbaring baring pukul 9.00 pagi, baring lagi pukul 2.30 petang. Saya pun tak tahu kenapa aku dilanda penyakit menyerupai ini. Penyakit tak ada semangat. Seronok jer tengok mitra kawan bercuti luar dan dalam negara tapi aku rasa macam malas kalau sekadar pergi melihat lihat pemandangan indah . Saya ingin apa pun sebenarnya, aku sendiri pun tak tahu. Pelik. Saya suka bershopping tapi nak pergi shopping pun tak ada hati juga. Tengok semua baju, tak ada yang berkenan. Beli handbag gres tapi nak bawa pun tak ada hati juga. Bawa jer handbag yang dah jelek tu ke sana sini. Kaprikornus malas nak menukar handbag. Ke mana perginya hati saya? Tolooong....



Jika ditanya manakah kawasan yang aku ingin pergi bercuti Kerabu Timun Dengan Daun Kemangi

Saya bergotong-royong tak tahu pun bagaimana rupa daun kemangi sehingga aku ke nurseri belakang rumah untuk membeli pokok herba yang banyak khasiat ini. Barulah tahu, rupanya daun kemangi juga dipanggil daun selasih. Bau nya ala ala anyir serai dan ada juga anyir menyerupai daun mint pudina. Saya tertarik untuk mencuba resepi ini kerana kata Bonda Rozita, jikalau ingin memikat hati ibu mertua, masak kerabu timun dan daun kemangi ini. Yang bestnya dikata "haa boleh juling mata ibu mertua jikalau menantu memasak lauk ini". Hahaha so catchy. Hanya kerana kata kata itu, telah menarik aku untuk mencuba sampai sanggup bersusah payah mencari daun kemangi. Mahal pulak harganya. Satu polibeg kecil sahaja berharga RM18. Itu pun selepas puas menawar. Harga asal RM25. Aduuii... Biasalah lauk macam ni, anak anak tak makan. Kaprikornus hanya aku dan Hubby jer yang makan. Anak anak usahkan pandang, jeling pun tidak.

Jom layan resepi yang aku salin dari video yang dikongsikan oleh Bonda Rozita Pengasas Sendayu Tinggi. Singgah di Instagram untuk video dan juga di channel di youtube...



Jika ditanya manakah kawasan yang aku ingin pergi bercuti Kerabu Timun Dengan Daun Kemangi

Kerabu Timun Daun Kemangi
Oleh:

Bahan bahan:
Daun kemangi
1 batang timun - hiris nipis 
1 biji buah limau nipis
1/2 kotak santan kotak
Garam
Gula
Sedikit ajino moto - aku tambah

Bahan tumbuk:
3 ulas bawang putih
1 ulas bawang merah
2 tangkai cili padi
Sedikit belacan - sebesar ibu jari

Cara cara:
Hiris timun nipis nipis dan perah asam limau nipis di atasnya. 






Masakkan santan dan materi tumbuk dengan daun kemangi sehingga daun kemangi layu. Masukkan garam, gula dan sedikit ajino moto secukup rasa. 










Angkat kuah santan dan tuang ke dalam bekas timun yang dihiris tadi. Kacau rata dan sedia untuk dihidangkan. 



Jika ditanya manakah kawasan yang aku ingin pergi bercuti Kerabu Timun Dengan Daun Kemangi



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon