Ahad, 13 Mei 2018

Masak Lemak Cili Padi Daging Salai





 Saya sangat bersyukur dengan sokongan yang anda semua berikan Masak Lemak Cili Padi Daging Salai


Setiap hari, blog aku mencatat lebih antara 100 - 200 ribu page view. Saya sangat bersyukur dengan sokongan yang anda semua berikan. Namun, Instagram dan facebook aku tidak menerima sambutan menyerupai blog. Bukan apa, bila mood aku ke laut, rasa kemalasan akan bermetamorfosis untuk terus menulis. 

Bayangkan Instagram aku dengan followers lebih 40 ribu tetapi hanya dalam 100-200 orang sahaja yang like. Tapi syukur Alhamdulillah, Tuhan telah mendatangkan seorang Hamba Tuhan yang telah menulis dan sudi menciptakan penampilan gres pada blog aku yang lebih integrated dengan Instagram, Facebook dan Youtube. Yang penting lebih mobile user friendly. Boleh buka blog , komen dengan hanya memakai mobile sahaja.

Saya sangat berterima kasih atas pertolongan dan supaya Tuhan memperlihatkan rezeki yang melimpah ruah pada dia dan keluarganya. OK itulah sedikit perkongsian wacana perubahan penampilan blog aku yang anda sanggup tengok pada hari ini.

Beberapa hari lagi Juita akan berangkat ke UK. Sama sama doakan supaya semua urusan dia dipermudahkan. Pesanan aku buat Juita supaya mencar ilmu rajin rajin dan jangan tinggalkan solat dan mengaji. Selebihnya ambil peluang untuk melancung dan melawat negara negara Eropah di kala cuti. Dan yang paling dia suka ialah bila aku mengesyorkan dia ke London masa summer sales untuk shopping. Dia ketawa bila aku berpesan, supaya berpakaian lebih elegan yang sesuai dengan seorang student di negara 4 musim. 

Saya memang suka melihat anak anak anggun bergaya. Penampilan yaitu penting. Malahan anak anak aku yang telah bekerja menyerupai Nana dan Nelly juga, aku masih membelikan fabrik untuk pakaian mereka. Saya masih membayar untuk tempahan baju baju mereka. Saya faham mereka tidak bisa untuk mengeluarkan duit yang banyak untuk membayar designer.  

Beginilah kehidupan di zaman yang serba mahal ini. Anak anak yang gres bekerja, tidak akan bisa untuk melaksanakan segalanya tanpa dukungan ibubapa. Betul, kita harus mengajar anak anak untuk hidup sanggup bangun diatas kaki sendiri menyerupai mana kita pernah melaluinya. Tapi mereka akan ketinggalan. Contoh untuk Nana membeli rumah, jikalau kami tidak membantu, dia akan mengambil masa yang usang untuk mengumpul duit untuk membayar deposit. Ketika itu, harga rumah mungkin akan lebih tinggi. Makara mahu atau tidak, aku kena membantu membayar duit deposit pembelian rumah Nana. Begitu juga anak yang lain, aku ada sediakan tanah untuk mereka membina rumah. Semua ini telah aku rancang, lebih 20 tahun yang kemudian bila aku berdikit dikit membayar ansuran bulanan pinjaman tanah.

Pendek kata tanggungjawab sebagai ibubapa tidak akan terhenti sehingga anak bekerja sahaja. Mungkin berterusan sehingga beranak cucu. Saya sendiri dulu dulu, setiap kali mengalami masalah, ibubapa lah yang aku cari. Contoh setiap kali ada duduk kasus pembantu rumah, arwah ayah akan berjalan di kampung kampung berdekatan untuk mencari anak anak gadis yang mahu bekerja sebagai pembantu rumah. Kalau masih tak ada, mereka akan turun ke KL membantu buat sementara waktu.


 Saya sangat bersyukur dengan sokongan yang anda semua berikan Masak Lemak Cili Padi Daging Salai


Masuk pecahan kuliner pula, ini merupakan kali kedua aku memasak lemak cili padi daging salai. Setiap kali aku memasak hari dah lewat petang. Haa apa yang jadi? hmm gambar pun tak anggun dan blurr kerana tak cukup cahaya. Tapi alasannya first time dulu, dah tak ambil gambar, jadi kali ini aku teruskan juga merakam gambar dan video. 

Saya bekerjsama secara tiba tiba jer teringat nak memasak masak lemak selepas teringatkan lauk Masak Lemak Cili Padi Udang dengan pucuk pegaga yang dihidangkan semasa majlis resepi perkahwinan Syida, anak Datuk Seri Mohd Shafie Abdullah dan Datin Seri Rozita di Dewan Perdana FELDA ahad lepas. 

Memang sangat sedap dengan kuah yang cukup lemak, warna yang cantik, amis dan rasa daun kunyit serta udangnya yang sangat besar. Tak pernah lagi aku melihat majlis perkahwinan menghidangkan udang besar bersaiz 2 jari. Ya lah kalau buffet niscaya mahal kerana mesti ramai peminat udang kan? Itulah sebabnya walaupun dah petang, aku tetap memasak juga kerana teringatkan keenakan masak lemak DSaji. 

Jom layan video dalam Instagram dan youtube channel di SINI untuk video berdurasi lebih panjang. Bagi yang belum follow facebook , boleh klik link di SINI. Jangan lupa like dan share ya...



 Saya sangat bersyukur dengan sokongan yang anda semua berikan Masak Lemak Cili Padi Daging Salai

Masak Lemak Cili Padi Daging Salai
Oleh:

Bahan bahan:
Daging salai 
1 keping asam keping
Garam
Serbuk perasa - aku tambah
1 helai daun kunyit
2 kotak santan kotak

Bahan tumbuk:
2 inci kunyit hidup
6 tangkai cili padi kampung

Cara cara:
Daging salai dihiris nipis dan cuci bagi membuang kesan arang dan habuk semasa proses menyalai. Masukkan dalam periuk bersama air dan direbus sehingga daging empuk. 




Masukkan materi tumbuk dan rebus bersama daging supaya materi tumbuk mesra bersama daging. Masukkan daun kunyit.




Masukkan santan. Kacau rata. Akhir sekali, masukkan asam keping, garam dan serbuk perasa. 

Angkat dan sedia untuk dihidangkan. Kuah masak lemak lebih sedap jikalau dibentuk sedikit pekat. 

Nota:
Boleh dimasukkan belimbing buluh tapi tak ada stock, jadi masukkan asam keping sahaja. 




Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon