Sabtu, 5 Mei 2018

Masak Lemak Cili Padi Udang Dan Kacang Buncis

Masak Lemak Cili Padi Udang dan Kacang Buncis Masak Lemak Cili Padi Udang dan Kacang Buncis

Saya terima komen menyuruh aku memakai kuali steel wok kerana dikatakan kuali aluminium boleh membawa aluminium poisoning. Saya tak niscaya kalau apa yang dikatakan menpunyai bukti saintifik. 

Tapi semenjak kecil, keluarga aku memakai kuali dan periuk cap buaya yang dibeli dari Kelantan. Malahan tak keterlaluan kalau dikata semua orang kampung aku memakai periuk dan kuali jenis ini. 

Berbalik pada saranan memakai steel wok, aku terima dengan hati terbuka. Saya bergotong-royong suka menciptakan koleksi pinggan mangkuk dan peralatan memasak. Ada yang dibeli di London, Australia dan juga dari US. Ada banyak koleksi periuk kuali tersimpan sehingga anak anak pun menegur kerana suka membeli tapi sayang untuk digunakan. 

Masak Lemak Cili Padi Udang dan Kacang Buncis Masak Lemak Cili Padi Udang dan Kacang Buncis

Mungkin kerana aku memasak bukan untuk dirakam dan tayangan semata. Saya tak ada masa bila sekadar memasak untuk blog semata. Saya memasak untuk sajian keluarga. Saya memasak sebaik balik dari pejabat atau curi curi waktu terluang pada hari minggu. Kaprikornus aku suka guna kuali jelek aku kerana aku boleh mengacau memakai senduk besi. 

Kalau memakai steel wok, kena guna senduk dari palstik tahan haba. Hahaha aku lupa apa term nya. Rasa tak puas memasak memakai senduk jenis ini. Ianya juga menyerupai melambatkan kerja sedikit kerana perlu lebih berlemah lembut. hahaha itu pendapat aku lah.

Hari ini aku ingin kongsikan resepi feveret aku iaitu masak lemak cili padi udang dengan kacang buncis. Kebelakangan ini, aku mengalami alergi yang agak teruk, jadi aku tak makan udang. Sekadar makan kacang buncis dan kuah masak lemak digaul dengan nasi putih. 

Saya bergotong-royong aku jarang membeli kacang buncis. Saya tak pernah makan kacang ini saat di Kelantan. Hanya makan kacang panjang kerana aku rasa kacang panjang lebih sedap. 

Serious sedap. Saya memang suka memasak udang atau masakan bahari lain secara yang paling gampang bagi mengekalkan rasa anggun semulajadi. Kalau memasak masakan laut, aku diajar biar tidak meletak asam keping. Kaprikornus kemanisan dari santan, bila memakai santan orisinil akan lebih terasa.

Jom layan resepi di bawah ini.

Masak Lemak Cili Padi Udang dan Kacang Buncis Masak Lemak Cili Padi Udang dan Kacang Buncis

Masak Lemak Cili Padi Udang Dengan Kacang Buncis
Oleh:

Bahan bahan:
Udang secukupnya
Kacang buncis - hiris nipis serong
1 kotak santan kotak
1/2 helai daun kunyit
Garam

Bahan tumbuk:
1 -2 inci kunyit hidup
6 tangkai cili padi

Cara cara:
Masak materi tumbuk dengan sedikit air sehingga agak agak cili masak. 

Masukkan santan dan air secukupnya mengikut kepekatan kuah yang disukai. Sentiasa dikacau rata biar kuah tidak berketul. 

Apabila hampir mendidih, masukkan daun kunyit dan garam. 

Masukkan kacang buncis dan kacau sehingga ianya separuh lembut gres dimasukkan udang. Kacau rata sehingga kacang lembut. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat. 

Masak Lemak Cili Padi Udang dan Kacang Buncis Masak Lemak Cili Padi Udang dan Kacang Buncis




Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon