Rabu, 30 Mei 2018

Masak Lemak Telur Itik Yang Sedap Dan Anggun


Masak Lemak Telur Itik Yang Sedap dan Cantik  Masak Lemak Telur Itik Yang Sedap dan Cantik


Syukur Alhamdulillah. Syukur yang tidak terhingga dengan rezeki yang tak disangka sangka. Saya sama sekali tidak menyangka yang blog saya dikunjungi oleh begitu ramai follower. Setiap hari, mencatat 100 ribu hits yang memang tidak pernah terlintas di fikiran sebelum ini. 

Saya merasa sangat sangat terbaru dan berharap supaya ianya sanggup memberi manafaat kepada anda semua samada dari perkongsian ilmu dari tazkirah yang saya hadiri dan juga resepi. Saya membaca semua komen yang ditinggalkan, cuma ada saat saya tidak sempat untuk membalasnya. 

Yang pasti, saya menjawab semua salam dan hati saya sentiasa mendoakan anda semua. Dalam hidup yang singkat ini, saya berazam untuk lebih berkasih sayang dengan semua. Saya mencatat azam yang akan saya lakukan sementara nyawa masih dikandung badan. Insya Allah...



Masak Lemak Telur Itik Yang Sedap dan Cantik  Masak Lemak Telur Itik Yang Sedap dan Cantik


Saya beli telur itik di Restoran Mabiq di Tanjung Lumpur, Kuantan saat singgah makan tengahari sewaktu mengambil Juita balik bercuti. Bila melihat masak lemak telur itik yang manis dan sebiji biji menyerupai ulas durian, saya menyerupai biasa tak akan bahagia duduk. Sekejap sekejap saya melihat dan menyenduk telur telur itu dan mengambil gambar. Lantas saya mencari dan mendekati pekerja restoran untuk menanyakan bagaimana mereka memasak telur itik. 

Mereka memberitahu yang mereka memasak memakai api yang besar dan dimasukkan telur saat kuah telah betul betul mendidih. Ianya berbeza dengan cara Bonda Rozita yang memasukkan telur saat kuah belum mendidih dan memakai api perlahan. 

Boleh klik di SINI. Saya juga menanyakan di mana mereka mendapat telur segar. Rupanya telur diperolehi dari ladang mereka sendiri. Kaprikornus saya meminta untuk membeli. Oleh kerana mereka tak pernah menjual telur itik mentah, saya menelefon isteri boss sendiri. Katanya bekalan telur hanya cukup untuk kegunaan dimasak dan dijual di restoran sendiri tapi agaknya melihat kesungguhan saya, mereka oke untuk menjual dengan harga RM1.00 sebiji. Saya beli hanya 10 biji.



Masak Lemak Telur Itik Yang Sedap dan Cantik  Masak Lemak Telur Itik Yang Sedap dan Cantik


Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini dan juga jangan lupa, melihat video di Instagram serta youtube channel. Walaupun banyak entri berkenaan masak lemak telur itik yang telah saya kongsikan, tetapi kesemua resepinya berbeza beza. 

Ada masak lemak cara Kelantan, ada cara negeri Sembilan dan ada cara Puan Rozita Sendayu Tinggi. Kalau nak cari kesemuanya, boleh google Masak Lemak Telur Itik , pastikan disenaraikan. Itu cara gampang untuk minta dukungan Pak Cik Google. hahaha...



Masak Lemak Telur Itik Yang Sedap dan Cantik  Masak Lemak Telur Itik Yang Sedap dan Cantik

Masak Lemak Telur Itik
Oleh:

Bahan bahan:
5 biji telur itik
1 kotak santan kotak
1 keping asam keping
Garam
Gula

Bahan Kisar:
1 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
1 tangkai cili hijau
1 tangkai cili padi merah
6 tangkai cili padi
8 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
Cara cara:
Kisar semua materi dan tuang ke dalam periuk. Masak sampai materi kisar agak masak. Masukkan santan cair. Sambil terus dikacau, besarkan api sehingga kuah mendidih.






Masukkan telur sebiji demi sebiji. Jika cekap, pecahkan telur dengan sudu dan terus pecahkan ke dalam kuah yang sedang mendidih. Tapi kena pastikan telur segar dan elok. 




Masak Lemak Telur Itik Yang Sedap dan Cantik  Masak Lemak Telur Itik Yang Sedap dan Cantik


Masukkan asam keping, garam dan gula, kalau suka. Akhir sekali, masukkan santan pekat. Selepas dimasukkan santan pekat, masak sekejap sahaja supaya kuah tidak pecah minyak. Bolehlah tutup api.

Nota:
Kuah masak lemak telur itik mestilah pekat gres sedap.



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon