Rabu, 30 Mei 2018

Masak Lemak Tempoyak Telur Itik Dengan Pucuk Ubi



Masak Lemak Tempoyak Telur Itik Pucuk Ubi Masak Lemak Tempoyak Telur Itik Dengan Pucuk Ubi


Sebelum masuk kepingan resepi, meh kita kongsikan sedikit kuliah dari youtube Ustaz Jafri. Kalau orang yang mati tahu yang dia akan mati pada hari tu, agak agak dia ada kat mana sepanjang hari tersebut. Mesti di masjid berzikir dan baca Al Alquran seharian. Tapi masalahnya kita tak tahu bila kita akan mati. Yang paling takut ialah bila kita mati dalam keadaan masih ada dosa yang belum terampun. Mati dalam keadaan lalai. 

Siapa orang yang lalai? Orang yang lalai, ialah orang yang lalui sepanjang hari dari pagi tanpa sekali pun terfikir bagaimana kalau saya mati hari ini. Cukupkah amalan aku, cukup kah istighfar aku. Bagaimana dengan dosa aku. Orang lalai akan sangat terkejut bila malaikat final hidup datang. Dia lalai dia seronok dengan dunia. Bila malaikat final hidup tiba memberi salam, masa tu gres terfikir amalan tak cukup, dosa belum terampun, Alquran belum baca, taubat belum buat. Tapi dikala itu semua sudah terlambat. 

Jadi kenapa masih bertangguh? Sebabnya kerana kita belum ada plan untuk mati lagi. Kenapa suka bertangguh dengan amal? Kata Imam Ghazali, ianya tanda hati seseorang itu karam dengan dosa. Kalau mati masih ada dosa. Dosa akan dibawa ke masyhar dan kita akan menyesal amat sangat kerana dosa dah tak boleh dipadam. Nilai dosa di alam abadi yaitu azab.


Masak Lemak Tempoyak Telur Itik Pucuk Ubi Masak Lemak Tempoyak Telur Itik Dengan Pucuk Ubi

Mari buat beberapa amal yang simple.
1. Sungguh sungguh dan niat sungguh sungguh nak buat solat sunat tahajjud. Kunci jam agak agak nak bangun. Jangan terlalu awal, takut kita akan tutup jam bila terlalu mengantuk. Buat 2 rakaat pun cukup untuk permulaan. Biar sedikit tetapi istiqamah.
2. Baca Al Alquran secara istiqamah sekurang kurangnya satu muka surat setiap hari. Al Alquran akan menjadi peguambela kita dan akan memberi syafaat kepadaa pembacanya.
3. Kena solat berjemaah terutama lelaki. Solat sendirian 4 rakaat sanggup 1 pahala. Solat berjemaah 4 rakaat sanggup 27 kali ganda pahala di darab pula dengan berapa ramai orang berjemaah tetutama solat Isyak dan Subuh berjemaah. Pahala seolah beribadah qiamullail separuh malam bagi Isyak dan sepanjang malam bagi Subuh. Tanda Tuhan sayang ialah bila Tuhan jemput dia pergi solat berjemaah walaupun rumah dia jauh dari masjid. Orang yang Hati sentiasa terikat dengan masjid akan sanggup pinjaman arasy Allah.
4. Jaga wudhu. Jangan terputus. Bila batal ambil balik. Seorang yang suka berwudhu akan sanggup 2 kasus iaitu hati akan sentiasa teringin untuk solat. Kita kadang kadang berat untuk solat kerana malas untuk mengambil wudhu. Kedua, malaikat akan selalu berdamping dan mendoakan orang yang berwudhu dengan 2 kasus iaitu supaya diampunkan dosa dan supaya Tuhan kasihkan kita. Di padang masyhar bagaimana Rasulullah kenal umat baginda? Jawapannya ialah wajah bercahaya hasil dari wudhu sepertimana kuda putih berada di tengah tengah kuda hitam.
5. Perbanyakkan beristighfar. Dalam goresan pena akan datang, saya akan kongsikan apa yang dikatakan taubat dan apa pula istighfar. Saya sendiri masih berguru kedua duanya. Semoga kita sanggup bertaubat sebelum mati. Mati itu niscaya dan boleh berlaku pada bila bila masa tanpa menduga usia dan tahap kesihatan. Jangan kita jadi orang yang lalai iaitu orang yang seharian, tidak eksklusif mengingati mati. 

Kali ini saya masih kongsikan resepi dari @bondarozita iaitu Pengasas Sendayu Tinggi yang memasak telur itik segar hasil dari reban dia sendiri. Memang sangat teruja melihatnya. Petua yang diberi adalah perlahankan api dan masukkan telur sebelum kuah mendidih. Ketika dimasukkan telur, boleh dilihat kuahnya agak pekat, jadi telur tidak akan merebak keluar. Tambahan pula telur yang dipakai yaitu telur gres yang masih segar. Itu alasannya yaitu kesannya telur yang dimasak oleh Bonda Rozita berbentuk lingkaran cantik. Selain itu, kuah masak lemak telur itik sedap bila kuahnya pekat. 

Boleh dikatakan setiap hari, saya akan menjenguk Instagram Bonda Rozita Ibrahim. Saya kagum dengan cara dia menghabiskan usia dia dengan penuh ceria dan memberi manafaat pada pembacanya. Bonda rozita tidak memasukkan daun kunyit tapi saya seperti biasa, akan memasukkan daun kunyit ke dalam masak lemak. Kenapa saya pilih resepi ini kerana ianya memakai materi yang berbeza dengan resepi resepi masak lemak telur saya sebelum ini di SINI  dan di SINI. Ada penggunaan bawang putih dan buah keras. Bonda Rozita juga gemar memasukkan serbuk pati ayam dalam banyak kuliner beliau.

Jom layan resepi yang saya catat hasil dari melihat video Bonda Rozita. Jangan lupa, nantikan video saya di Instagram juga di youtube channel...


Masak Lemak Tempoyak Telur Itik Pucuk Ubi Masak Lemak Tempoyak Telur Itik Dengan Pucuk Ubi

Masak Lemak Tempoyak Telur Itik Dengan Pucuk Ubi
Oleh:

Bahan bahan:
5 biji telur itik
1 ikat pucuk ubi
1 kotak santan kotak
Serbuk kunyit - bila tak guna kunyit hidup
Serbuk pati ayam
Garam
Gula
2 keping asam keping
1 sudu besar tempoyak - boleh tambah 2-3 sudu besar lagi ikut masam tempoyak
1 helai daun kunyit - opsyenal

Bahan kisar:
1/2 biji bawang besar Holland
3 ulas bawang putih
10 tangkai cili padi
1 inci kunyit hidup
1 batang serai
1 1/2 -2 biji buah keras

Cara cara:
Rendam seketika pucuk ubi dengan air yang diletak sedikit garam. Panaskan air sehingga mendidih. Rebus pucuk ubi sehingga daunnya empuk. Ambik sedikit daun yang direbus dan cuba putuskan. Jika bahagia putus bermakna pucuk ubi sudah empuk. Sekiranya terasa susah putus, teruskan rebus sehingga empuk. Bila empuk toskan airnya dan tunggu sehingga sejuk. Potong-potongkan sikit pucuk ubi bila suka.





Masak materi kisar dan dikacau kacau sehingga sedikit masak cili padinya. Masukkan serbuk kunyit, serbuk pati ayam, gula dan garam. Jika guna kunyit hidup, tak perlulah serbuk kunyit. Kacau lagi.

Masukkan sedikit air dan biarkan ianya sedikit pekat. Perlahankan api. Masukkan telur satu persatu. Pastikan telur dimasukkan sebelum kuah mendidih. Jangan dikacau sehingga telur masak.





Bila telur dah masak, tambahkan air secukupnya dan bila kuah mendidih, gres masukkan santan. Selepas masuk santan, masak sekejap jer jangan hingga mendidih. Barulah kuah cantik, sedap dan berlemak.




Masukkan pula pucuk ubi yang direbus. Akhir sekali masukkan asam keping dan tempoyak. Ada tempoyak lebih masam bila telah lama, jadi rasa dulu sebelum masukkan asam keping. Kacau rata dan sesuaikan rasa.



 
Nota:
Masak lemak telur itik, mestilah kuahnya pekat. Barulah sedap.


 

Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon