Selasa, 8 Mei 2018

Mee Goreng Daging Yang Sedap

Mee goreng yaitu antara kuliner kegemaran aku semenjak kecil lagi Mee Goreng Daging Yang Sedap

Mee goreng yaitu antara kuliner kegemaran aku semenjak kecil lagi. Zaman dulu beli mee bodo atau dipanggil juga mee boko, mee dulang yang berharga RM1.00 sampai 50 sen. Makara bila sekali sekala sanggup makan mee yang digoreng panas dari kedai, kiranya seolah sanggup makan steak Wagyu Tomahawk atau seekor lobster lah kalau zaman ini. 

Semasa berada di tingkatan enam, aku menumpang rumah kakak aku di Bachok. Ketika itu, setiap kali balik dari sekolah, aku akan ke gerai mak cik yang menjual mee di pasar Bachok. Mee akan disediakan panas sebaik dipesan. Memang sangat sedap. 

Sehingga kini, aku masih merindui mee goreng mak cik itu. Apa kan daya, aku pun tak tahu siapa namanya dan di mana ia sekarang. Apa yang aku masih ingat, ia akan memasukkan sedikit air ibarat kuah rebusan daging kot. Yang niscaya hirisan asam limau nipis yang sangat sedap ditekak aku bila bergaul dengan mee.

Saya bahwasanya sangat sukakan mee atau mee hoon yang digoreng dengan dimasukkan daging. Tapi kalau makan di kedai, agak sukar ditemui kerana agaknya daging lebih mahal dan lebih usang untuk menyediakannya, untuk bagi ianya empuk. 

Jadi bila dipesan mee goreng atau mee hoon, kebanyakan diletakkan kuliner maritim ibarat udang sotong atau diletakkan ayam. Makara hari ini, kebetulan aku telah keluarkan daging batang pinang dari freezer untuk dibentuk rendang, jadi aku ambil lah sedikit untuk dimasukkan sebagai perencah mee goreng. Yeaay sedap tau bila dimasukkan daging dalam mee atau mee hoon goreng.

Mee goreng yaitu antara kuliner kegemaran aku semenjak kecil lagi Mee Goreng Daging Yang Sedap

Resepi ini telah banyak kali aku gunakan. Resepi biasa sahaja tapi teknik penyediaannya yang menunjukkan hasil masakan yang berbeza. Resepi ini aku berguru dari sobat saya, Datin Yat. Boleh klik di SINI. Seperti biasa, bila makan mee goreng, harus kalau tak pun, wajib ada asam limau nipis yang aku akan perah di atas mee sebelum dimakan. 

Jom layan video yang telah aku kongsikan dalam Instagram untuk video penyediaan dan juga youtube channel di SINI dan untuk video Mee Goreng di SINI. Bagi yang belum follow facebook , boleh klik link di SINI. Tapi kalau untuk detail resepi dan cara cara penyediaanya, aku hanya kongsikan di blog sahaja. 

Video hanya untuk memberi sedikit idea cara aku menyediakannya. Memang penat bila menciptakan video. Dua kali juga iphone gres aku jatuh dalam kuali yang sedang di atas dapur. Adohaiii. Haru biru dibuatnya. Apa apa pun, jom layaannn...

Mee goreng yaitu antara kuliner kegemaran aku semenjak kecil lagi Mee Goreng Daging Yang Sedap

Mee Goreng Sedap
Oleh:

Bahan bahan:
1 pek/500 gram mee kuning - cuci & tos
6 ulas bawang putih - ketuk & racik
2 sudu besar cili kisar
1 senduk sos tomato Maggi
1senduk kicap manis 
1 sudu kecil Maggi Cukup Rasa
Garam - bila perlu

Bahan lain:
Daging, udang dan sotong - kali ini aku guna daging
Sawi/kobis - atau kedua dua

Bahan tabur:
Daun sup/daun bawang
Cili merah
Bawang goreng
Perahan air limau nipis - opsyenal

Cara cara:
Panaskan minyak masak secukupnya. Tumis bawang putih sampai wangi, lalu masukkan cili kisar. Tumis sampai cili benar benar masak dan garing. 

Kemudian dimasukkan daging. Kacau rata sehingga daging kecut dan separuh masak.


Kemudian dimasukkan sos tomato Maggi dan kicap elok dan Maggi Cukup Rasa. Kacau seketika.

Masukkan  1/2 cawan air. Biarkan ianya mendidih dengan api perlahan sehingga ianya menjadi sedikit pekat. Masukkan mee kuning bersama dengan sayuran.

Jika agak kering, bolehlah ditambah sos tomato Maggi dan kicap manis. Taburkan sedikit garam, bila perlu. Sesuaikan rasa. Kacau rata dan sedia untuk diangkat.

Mee goreng yaitu antara kuliner kegemaran aku semenjak kecil lagi Mee Goreng Daging Yang Sedap

Sebelum dihidang, taburkan daun bawang, bawang goreng dan cili merah. Untuk saya, wajib di perah limau nipis sebelum dinikmati. 

Mee goreng yaitu antara kuliner kegemaran aku semenjak kecil lagi Mee Goreng Daging Yang Sedap



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon