Khamis, 10 Mei 2018

Nasi Ayam Istimewa


Nasi Ayam memang kegemaran ramai rakyat Malaysia Nasi Ayam spesial

Nasi Ayam memang kegemaran ramai rakyat Malaysia. Nasi ayam juga kegemaran famili saya. Sebelum masuk kepingan Nasi Ayam, kita citer citer kepingan lain dulu. Hahaha. Sejak menukar domain, aku ada buka entri usang untuk tukar kedudukan gambar gambar supaya selari dengan konsep dan wajah blog yang baru. 

Jadi aku ambil kesempatan untuk menambahbaik mana mana penulisan resepi yang mungkin sebelum ini tidak jelas. Aduhaai bila baca entri lama, sungguh buat aku terasa segan dan malu. Memang poyo sangat goresan pena saya. Ketika itu, aku tidak pernah sekali berfikir yang blog aku akan dikunjungi oleh begitu ramai pembaca ibarat hari ini. Kaprikornus andai ada goresan pena aku yang poyo tu, abaikan jer ya. Ambik yang mana elok jer.

Berbalik pada Nasi Ayam, aku memang minat mengumpul resepi nasi ayam dan mencuba memasak nasi ayam sehingga aku menghasilkan cara memasak nasi ayam mengikut citarasa aku sendiri. Klik di SINI untuk melihat koleksi Nasi Ayam selama ini. Kali ini aku namakan Nasi Ayam spesial . 


Nasi Ayam memang kegemaran ramai rakyat Malaysia Nasi Ayam spesial

Nasi ayam memakai lemak ayam ialah kaedah menyediakan nasi ayam ibarat nasi ayam Hainan yang banyak diamalkan oleh orang Cina. Saya mencar ilmu cara memasak nasi ayam ini dengan mendengar sendiri dari lisan Kak Laily yang dikala itu, ia berjual di festival Ramadhan Subang Jaya. Klik di SINI untuk resepi nasi ayam Kak Laily.

Sambil membungkus nasi ayam, sambil ia bercerita rahsia keenakan nasi ayam beliau. Beliau tidak memakai air rebusan ayam yang akan mengakibatkan nasi hanyir dikala sejuk. 

Manakala sambal pula, aku memakai resepi yang aku mencar ilmu dari adik saya, Cikgu Hasliza. Cuma kali ini, aku memasak seketika sambal cili seketika sebelum dimasukkan gula, serbuk perasa dan cuka. 

Manakala ayam ialah memakai perapan biasa yang biasa dipakai oleh anak aku Dr Nana. Jom layan resepi yang aku kongsikan di bawah ini. Jangan lupa subscribe youtube channel untuk video Nasi Ayam spesial di SINI.


Nasi Ayam memang kegemaran ramai rakyat Malaysia Nasi Ayam spesial

Nasi Ayam spesial
Oleh:

Bahan Ayam
1 ekor ayam - pilih saiz besar
3 ulas bawang putih - tumbuk halus
3 sudu besar madu
2 - 3 sudu besar sos tiram Maggi atau secukupnya
1 sudu besar kicap pekat
1 sudu besar minyak bijan
1 sudu besar Maggi Cukup Rasa atau secukupnya
Sedikit serbuk lada sulah - opsyenal

Cara cara:
Masak air yang banyak sampai mendidih. Setelah mendidih, gres dimasukkan ayam. Tutup periuk dan masak hingga ayam masak dengan memakai api yang besar. 

Air rebusan ayam ini akan dipakai untuk menciptakan sup ayam. Cuma perlu tambahkan daun sup, lada sulah dan bawang goreng. Sesuaikan rasa. Saya suka sup yang simple macam ni jer. 


Nasi Ayam memang kegemaran ramai rakyat Malaysia Nasi Ayam spesial

Angkat ayam dan tos. Perap dengan materi bahan perap selama 15 - 30 minit. 



Nasi Ayam memang kegemaran ramai rakyat Malaysia Nasi Ayam spesial

Nasi Ayam memang kegemaran ramai rakyat Malaysia Nasi Ayam spesial

Gantungkan atau tos ayam selama 1 jam sehingga benar benar kering. Boleh dipanggang atau digoreng di dalam kuali. 

Panaskan minyak yang banyak dan pastikan ianya telah betul betul panas. Masukkan ayam. Goreng dengan api sederhana sehingga ayam masak. 

Jangan digoreng terlalu banyak dalam satu masa bagi memastikan ayam masak sekata. Goreng dalam 5-7 minit sahaja. Angkat dan toskan. 

Bahan Nasi
3-4 pot beras 
1 sudu kecil serbuk kunyit
Rempah penumis - 3 sekawan
1 kiub pati ayam Maggi
1-2 helai daun pandan
Lemak ayam secukupnya

Bahan tumbuk:
3 ulas bawang putih
2 inci halia

Cara cara:
Rendam beras dengan sedikit serbuk kunyit dalam 15 minit dan tos kan. 




Masukkan lemak lemak ayam ke dalam kuali. Panaskan dan biarkan sehingga minyak ayam keluar. Buang bahagian lemak yang telah kering tadi. 


Nasi Ayam memang kegemaran ramai rakyat Malaysia Nasi Ayam spesial

Panaskan minyak ayam dengan sedikit minyak. Tumis rempah tiga sekawan dan materi tumbuk sehingga wangi bersama daun pandan. Setelah itu, masukkan beras dan digoreng seketika supaya ianya anggun berderai. 


Nasi Ayam memang kegemaran ramai rakyat Malaysia Nasi Ayam spesial

Kemudian masukkan air secukupnya. Biasanya sukatan air sama dengan sukatan beras yang digunakan. Masukkan kiub pati ayam dan pindahkan ke dalam rice cooker dan masak lah ibarat biasa. 


Nasi Ayam memang kegemaran ramai rakyat Malaysia Nasi Ayam spesial


Sambal Cili


Nasi Ayam memang kegemaran ramai rakyat Malaysia Nasi Ayam spesial

Bahan bahan:
5 tangkai cili yang saiz panjang - bila saiz biasa guna 10
1-2 biji buah tomato - bergantung kepada saiz
2 sudu besar cuka 
2 sudu kecil serbuk perasa Maggi Cukup Rasa
2 sudu besar gula pasir 

Hiris bawang dan tomato, kemudian dikisar hancur. Tapi jangan terlalu hancur pula. Tak perlu masukkan air kerana tomato akan menghasilkan air. Hanya memakai blender secara pulse sahaja. 

Panaskan materi kisar atas dapur dengan api perlahan sehingga hampir mendidih. Nota: Biasanya aku tidak masak, hanya satukan semua materi dan siap.


Nasi Ayam memang kegemaran ramai rakyat Malaysia Nasi Ayam spesial

Masukkan cuka, gula dan serbuk perasa. Sesuaikan rasa dan sedia untuk dihidangkan. 

Sambal Kicap
Air kicap lebihan perapan ayam tadi dimasak di dalam kuali sehingga mendidih. Sesuaikan rasa. Bolehlah diangkat.

Bahan materi lain:
Salad
Timun
Buah tomato

Bolehlah dihidangkan nasi ayam dengan sayur sayuran untuk mengakibatkan masakan kita lebih seimbang dari segi khasiatnya.

Nasi Ayam memang kegemaran ramai rakyat Malaysia Nasi Ayam spesial

Selamat mencuba....



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon