Sabtu, 12 Mei 2018

Nasi Daging Utara Yang Terlajak Sedap

 masih ada stok daging korban dalam freezer kat rumah ya Nasi Daging Utara Yang Terlajak Sedap

Hah? Apa? Oooh OK OK, masih ada stok daging korban dalam freezer kat rumah ya. Ohh resepi apa nak guna ke? Kalau tak tahu nak masak apa, meh aku cadangkan anda semua mencuba Nasi Daging yang sangat popular se antario utara. Hahaha. 

Hari ini aku cuti kerana anakanda aku Juita Amanda akan berangkat untuk memulakan pengajian peringkat Ijazah dalam bidang Ekonomi di United Kingdom. Doakan biar Juita dipermudahkan dalam segala urusan dia di sana dan lulus dengan cermerlang. Sama sama mengaminkan doa untuk Juita ya. Aameen. Terima kasih. 

Saya bukan orang utara, jadi memang tak pernah dengar nasi daging sebelum sebelum ini. Tapi selepas melihat sobat facebook aku kongsikan nasi daging yang dimasak untuk sajian keluarga, mengakibatkan aku sangat teruja untuk mencuba. Setelah dicuba, memang sedap lah pulak.

 masih ada stok daging korban dalam freezer kat rumah ya Nasi Daging Utara Yang Terlajak Sedap

Ada pelbagai cara memasak nasi daging, ada yang memakai rempah ratus yang disangai dan ditumbuk. Tapi jikalau tak ada, aku hanya memakai serbuk rempah Kurma sahaja. Kali ini, sebetulnya aku tak meletakkan buah tomato kerana tiada stock. Kali ada, anda boleh lah cincang atau potong dadu dan dimasukkan dalam nasi. Nampak lebih colourful. 

Namun begitu, rasanya tetap sedap. Lebih lebih lagi bila aku memakai sedikit kiub pati ayam Maggi sebagai materi perasa. Lebih terasa kelazatannya.

 masih ada stok daging korban dalam freezer kat rumah ya Nasi Daging Utara Yang Terlajak Sedap

Teringat semasa Dato Ustazah Siti Nor Bahyah tiba ke surau kami untuk kuliah Ramadhan yang lalu, Ustazah memberitahu yang dia berniaga nasi daging di Bazar Ramadhan Taman Mesra Kajang. Nasi daging yang dimasak sendiri habis tak hingga 1 jam sehingga keesokannya dia terpaksa memasak 2 periuk besar nasi daging. Tapi bukan ustazah sendiri yang menjual tetapi semua orang lelaki sahaja yang ditugas menjual. Bila mendengar celoteh ustazah, hati dah tak sabar terasa nak jer ke Bazar Ramadhan Taman Mesra.

Baru teringat yang rakan sekerja aku yang juga jiran pada Ustazah selalu menghidangkan nasi daging untuk majlis rumah terbuka beliau. Hmm mesti nasi daging famous di kejiranan mereka agaknya. Kali pertama aku merasa nasi daging pun, di rumah rakan aku itu. 

Sejak dengar dongeng Ustazah, hati mula teruja untuk memasak nasi daging. Lagi pulak, aku suka memasak masakan berasaskan nasi yang mana kita tak perlu menyediakan pelbagai lauk pauk. Bila siap sahaja nasi, boleh terus dihidangkan. Boleh klik di SINI untuk entri nasi daging aku sebelum ini. 

Nasi daging ini sangat ringkas, cuma dihidangkan dengan air asam kerisik. Tak perlu lauk pauk lain lagi dah. Cara menciptakan air asam kerisik sangat mudah, cuma sediakan sambal belacan dan disatukan dengan bawang, tomato dan kerisik sebelum diletakkan materi menyerupai serbuk perasa. 

Saya salin resepi kali ini di SINI
. Yang menariknya alasannya ialah dikatakan bukan sahaja nampak sedap tetapi juga dijamin sedap. Haaa perkataan dijamin sedap tu yang sangat catchy. Itu yang teruja untuk mencuba resepi ini. 

Jom layan resepi yang telah aku olahkan supaya lebih gampang difahami dan diikuti. Jom follower, pakat pakat cuba memasak nasi daging untuk sajian hari raya atau untuk dimakan bersama keluarga…. 

Layan video di Instagram atau youtube chanel untuk video yang berdurasi lebih panjang di SINI


 masih ada stok daging korban dalam freezer kat rumah ya Nasi Daging Utara Yang Terlajak Sedap

Nasi Daging Utara 
Oleh:  

Bahan Daging
1 kg daging - dipotong kecil dan rebus hingga empuk 


Bahan Nasi
1 kg/ 6 pot beras Basmathi – cuci dan tos
Air - nisbah 1 beras: 1.5 air - atau ikut beras
Rempah - bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis, buah pelaga
1 sudu besar minyak sapi
2 sudu besar minyak masak
1/2 tin susu cair 
1 helai daun pandan
1 kiub pati ayam Maggi
2 biji buah tomato - potong 2 atau 4
3 sudu besar rempah kurma - sangai

Bahan hiris:
1 biji bawang besar 
3 ulas bawang putih 
1 inci halia 

Cara cara:
Panaskan minyak sapi dan minyak. Tumis rempah penumis dan materi bahan yang dihiris sehingga wangi. 

Masukkan rempah kurma dan dikacau rata. Kemudian masukkan sedikit air. Kacau lagi sehingga pecah minyak.



Masukkan beras yang telah di tos dan kacau rata seketika bersama daun pandan. Ia akan mengakibatkan nasi anggun berderai. 


Masukkan daging, air rebusan daging, susu cair dan kiub pati ayam Maggi. Jika suka, masukkan tomato yang dipotong. 



Pindahkan ke dalam rice cooker dan masak menyerupai biasa. Setelah masak gres dikacau nasi rata rata. 


Sekarang kita masuk pula belahan penyediaan Air Asam Kerisik. Yang pentingnya ialah penyediaan Sambal Belacan dan yang kemudiannya di gaul dengan materi bahan lain. 

Untuk menambah keenakannya, kerisik mestilah yang dibentuk sendiri dari kelapa parut yang digoreng. Jom layan resepi di bawah ini...


Air Asam Kerisik

Bahan kisar: Sambal Belacan
10 tangkai cili merah 
10 tangkai cili padi – warna hijau dan merah
1/4 ketul belacan
2 sudu kecil Maggi Cukup Rasa
Garam - jikalau perlu
Gula

Bahan lain:
2 biji buah tomato – belah dua dan hiris nipis
2 biji bawang besar – belah dua dan hiris nipis
Sedikit kerisik - dari 1/4 biji kelapa parut
1 cawan air rebusan daging
1 sudu besar pes asam jawa
Sos tomato 
Sos cili 

Cara cara:
Campur Sambal Belacan dengan materi bahan yang dihiris. Gaul sebati. Masukkan asam jawa yang dibancuh dengan air rebusan daging. 

Tumbuk kelapa parut yang telah digoreng garing sehingga berminyak untuk dijadikan kerisik. 

Masukkan kerisik, sos cili, sos tomato serta serbuk perasa Maggi Cukup Rasa. Sesuaikan rasa. Kacau sehingga semuanya berpalut rata. Sedia untuk dihidangkan. 







Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon