Isnin, 7 Mei 2018

Nasi Goreng Sardin Sangat Sedap

Sebelum masuk serpihan Nasi Goreng Ikan Sardin yang sedap kebabom ni Nasi Goreng Sardin Sangat Sedap

Sebelum masuk serpihan Nasi Goreng Ikan Sardin yang sedap kebabom ni, aku ingin melahirkan kesyukuran tidak terhingga kerana penantian saya selama dua tahun untuk iklan adsense muncul di blog, risikonya menjadi kenyataan. Entah kenapa walaupun blog aku telah menerima kelulusan adsense tahun 2015 lagi, namun tiada iklan yang muncul. Kaprikornus tiadalah income blog dari adsense. Kaprikornus aku telah melaksanakan pelbagai cara termasuk mengubah penampilan blog, menukar domain dsb. Hari ini, sangat bangga kerana risikonya iklan adsense menari nari di blog aku setiap hari. 

Kebelakangan ini, aku agak tidak sihat dengan allergik yang timbul dari hari ke hari. Dikatakan stress juga boleh menambahkan duduk kasus allergik. Saya cuba tangani semua duduk kasus dengan secara yang sebaiknya. Setiap orang muslim, kebergantungannya hanya pada Allah. Kita tahu dengan faktual apa yang boleh dan apa yang boleh, siapa sobat dan siapa musuh yang nyata. Lagi pulak, kita tidak tahu apa yang akan terjadi esok, hatta apa yang akan terjadi beberapa minit akan datang. 

Sebelum masuk serpihan Nasi Goreng Ikan Sardin yang sedap kebabom ni Nasi Goreng Sardin Sangat Sedap

Ketika membelek belek blog, terbaca beberapa entri yang aku ada menceritakan wacana arwah kedua ibubapa aku mengakibatkan airmata aku mengalir. Sebulan sebelum meninggal, arwah Bonda telah meminta maaf pada aku mengakibatkan aku jadi sangat sebak kerana siapalah aku untuk Bonda meminta maaf. Sebaliknya sayalah yang banyak menciptakan salah pada mereka. Jasa dan pengorbanan mereka tidak sanggup dibalas dengan apa jua hatta bergunung emas permata, juga berbilion wang ringgit. Sekarang kita ubah ke topik kuliner pula.

Saya memasak sorang sorang dan makan pun sorang sorang. Oleh kerana nasi goreng sardin ni sedap giler, jadinya 4 kali aku menambah. Lepas makan, aku mengadap lap top. Lepas tu makan lagi sekali. Itu pun lantaran Nelly dah memanggil semoga bersiap untuk ke tailor. Kalau ikutkan, memang tak puas lagi makan. 

Bila balik dari tailor, ingat nak sambung makan lagi. Hmm rupanya dah habis dimakan Encik Hubby. Aduh kempunan lah pulak, hingga malam asyik teringat nasi goreng sardin. Memang win lah nasi goreng sardin ni. Semua makan menambah nambah kecuali Boy jer. Kata Nelly kalau dilebihkan lagi sardin, lagi sedap. Bertambah sedap lantaran karot yang aku masak, sangat rangup kerana tidak terlebih masak. 

Haa niscaya follower aku tahu yang aku yaitu penggemar ikan sardin. Ikan sardin yaitu kategori ikan glamor yang tidak bisa dibeli oleh kedua ibubapa aku saat aku kecil dulu. 

Hari hari kami makan ikan segar yang sangat murah. Ikan segar itu pula akan direbus untuk disimpan keesokannya. Di rumah kami tiada peti ais. Ikan rebus akan dijadikan lauk ikan rebus goreng atau ikan gulai. Itulah sebabnya nasi berlauk yang memakai ikan rebus yaitu kuliner utama semasa bersarapan di Kelantan. 

Klik di SINI untuk melihat entri sebelum ini. Jom layan resepi yang aku gunakan hari ini. Sangat gampang dan ringkas. Tetapi bagi penggemar ikan sardin akan terasa seolah sepinggan nasi goreng dari restoran glamor giteww. 

Jangan lupa subscribe dan saksikan video di youtube channel di SINI. Layaaan....

Sebelum masuk serpihan Nasi Goreng Ikan Sardin yang sedap kebabom ni Nasi Goreng Sardin Sangat Sedap

Nasi Goreng Sardin Yang Praktis dan Sedap
Oleh:

Bahan bahan:
1 mangkuk besar nasi - lebih kurang 1 kg
1 tin besar ikan sardin - ambik isi sahaja
4 ulas bawang merah - hiris 
3 ulas bawang putih - hiris
1 senduk cili kisar - ikut pedas disukai
1 batang karot - potong dadu 
3 biji telur
1 sudu kecil Maggi Cukup Rasa
Sedikit garam - bila perlu
Minyak untuk menumis

Bahan hiasan:
Daun sup
Cili merah 
Bawang goreng

Cara masak :
Asingkan ikan sardin dari kuah. Hancurkan bernafsu kasar atau ikut yang disukai. 

Sebelum masuk serpihan Nasi Goreng Ikan Sardin yang sedap kebabom ni Nasi Goreng Sardin Sangat Sedap

Sebelum masuk serpihan Nasi Goreng Ikan Sardin yang sedap kebabom ni Nasi Goreng Sardin Sangat Sedap

Panaskan minyak, tumis bawang hiris hingga kekuningan sebelum dimasukkan cili kisar. Masak hingga cili masak dan pecah minyak.

Sebelum masuk serpihan Nasi Goreng Ikan Sardin yang sedap kebabom ni Nasi Goreng Sardin Sangat Sedap

Masukkan isi ikan sardin dan kacau rata. Masukkan karot dan kacau sehingga agak agak karot suku atau setengah lembut. Kalau nak crunchy, masak sekejap jer.

Sebelum masuk serpihan Nasi Goreng Ikan Sardin yang sedap kebabom ni Nasi Goreng Sardin Sangat Sedap

Tolakkan materi ke tepi kuali dan tuangkan telur di bahagian tengah kuali. Bila telur mulai separuh masak, masukkan nasi. 

Sebelum masuk serpihan Nasi Goreng Ikan Sardin yang sedap kebabom ni Nasi Goreng Sardin Sangat Sedap

Kacau rata hingga sebati. Masukkan garam dan serbuk perasa. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat. 

Sebelum masuk serpihan Nasi Goreng Ikan Sardin yang sedap kebabom ni Nasi Goreng Sardin Sangat Sedap

Sebelum dihidangkan, tabur daun sup, cili merah dan bawang goreng. Sedia untuk dinikmati. 


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon