Khamis, 31 Mei 2018

Nasi Lemak Dan Sambal Tumis Yang Sedap



Sambal Tumis Ikan Bilis  Yang Sedap Nasi Lemak Dan Sambal Tumis  Yang Sedap


Memasak sambal tumis yang sedap tidaklah susah tetapi perlu tahu teknik menyediakan sambal yang betul. Saya mencar ilmu memasak dari keluarga, dari mitra kawan dari masa ke semasa. Saya masih ingat tips yang aku pelajari untuk menghasilkan sambal yang berwarna merah manis dan berkilat dari arwah Kak Ena, saat aku gres bekerja. Bayangkan telah lebih 30 tahun. Untuk menghasilkan kuliner yang sedap memerlukan latihan dan latihan. Tidak cukup sekadar menpunyai pengetahuan semata. Sejak itu, aku memang mengamalkannya. Kemudian aku mencar ilmu pula dari sepupu aku cikgu Wan Faizah sehabis merasai sambal tumis ikan bilis dia yang sangat sedap. Lama lama, aku mengubahsuai materi bahan mengikut citarasa sendiri sehingga jadinya menjadi sambal yang dimasak secara rutin.



Nasi lemak yang sedap bergantung kepada sambalnya. Sambal yang disediakan hari itu, memang tidak mencukupi kerana masing masing menambah nambah. Nelly yang kebetulan ada di rumah bertanya kalau Sambal Tumis Ikan Bilis yang disediakan Nana hari itu memakai resepi . Katanya lagi, "Adik hanya suka sambal tumis memakai resepi Mama jer". Hahaha seronok mendengar anak anak suka dengan kuliner kita kan. Saya jarang meletak belacan kerana anak anak allegik dengan belacan. Tapi lebih sedap jikalau ditambah belacan.

Menyentuh sedikit mengenai nasi lemak pula. Banyak cara menyediakan nasi lemak semua bergantung kepada citarasa masing masing. Namun aku sentiasa cuba mencari cara cara gres untuk memperbaiki hasil kuliner nasi lemak saya. Boleh rujuk entri berkenaan rahsia menyediakan nasi lemak sedap dan tahan usang di SINI


Sambal Tumis Ikan Bilis  Yang Sedap Nasi Lemak Dan Sambal Tumis  Yang Sedap

Ini aku mencar ilmu dari Kak Fatimah. Kak Fatimah selalu menyediakan nasi lemak kalau ada majlis makan makan di surau Ad Dhuha. Kata beliau, orang berniaga tak akan guna santan yang banyak untuk memasak nasi lemak, jadi santan diletak di simpulan sekali. Lagi pulak, santan bila dimasak usang akan bertukar menjadi minyak. Kita mahukan nasi yang berlemak bukan nasi berminyak. Selain itu, masukkan halia juga di akhir. Itulah petua yang dikongsi dan memang sangat harum. Malahan setiap kali periuk dibuka, terbau wangi dan harum nasi lemak satu dapur.

Jom layan resepi sambal tumis versi . Saya kini bila menyediakan sambal tumis, memang ikut angin. Kalau rasa nak letak halia, aku letak. Di kebanyakan masa, aku tak letak terutama bila tiada stok.


Sambal Tumis Ikan Bilis  Yang Sedap Nasi Lemak Dan Sambal Tumis  Yang Sedap

Sambal Tumis
Oleh:

Bahan bahan:
1 mangkuk ikan bilis
1 biji bawang besar - hiris
2-3 sudu besar gula pasir
Sedikit gula merah/gula Melaka
Garam
Air asam jawa/asam keping

Bahan kisar:
1/2 mangkuk cili kisar/20 tangkai cili kering - direbus dan ditos
2 biji bawang besar - boleh juga guna bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia - opsyenal
Sebesar ibu jari belacan bakar - opsyenal

Cara cara:
Panaskan minyak yang banyak, tumis bawang besar hiris sehingga naik anyir sahaja. Masukkan materi kisar dan kacau rata. Perlahankan api dan terus dikacau dengan api perlahan sehingga cili benar benar masak dan terbit minyak. Ianya memakan masa agak lama. Jika minyak kurang, bolehlah ditambah saat menumis. Macam mana nak tahu kalau ianya telah garing? Minyak tumisan akan mula berbuih sedikit. Itu tanda dah garing.

Setelah materi tumisan garing, masukkan sedikit gula terlebih dahulu dan kacau rata. Gula akan mengakibatkan warna sambal manis dan berkilat.

Masukkan sedikit air mengikut kepekatan sambal yang disukai. Masukkan air asam jawa/asam keping, garam dan ikan bilis. Nota: warna sambal lebih manis jikalau memakai asam keping.

Kacau rata sehingga sambal masak dan mesra.

Nota:
Sambal lebih sedap jikalau disediakan sehari sebelumnya.

Ikan bilis boleh digoreng sehingga layu, jikalau suka.


Nasi Lemak Sedap Dan Tahan Lama
Oleh:

Bahan bahan;
Beras - cuci dan tos
1-2 helai daun pandan - carik dan simpul
Sedikit garam
1 - 2 inci halia - hiris kasar
1 cawan santan pekat/1 kotak santan kotak

Cara cara:
Masak nasi dengan air secukupnya, iaitu bergantung kepada jenis beras masing masing. Biasanya paras air dalam kurang 1 inci atau satu paras garisan di jari.

Masukkan garam dan juga daun pandan yang dicarik. Mesti dicarik bagi menambah aroma daun pandan. Masukkan dalam rice cooker dan masak menyerupai biasa.

Bila mendidih dan air hampir kering, masukkan hirisan halia dan santan pekat tadi. Kacau rata. Sambung masak sehingga nasi masak sepenuhnya. Siap untuk dihidangkan.




Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon