Selasa, 8 Mei 2018

Petua Sediakan Cili Kering Kisar

 Ya hari ini nak bercerita kepingan petua menyediakan cili kering kisar Petua Sediakan Cili Kering Kisar

Cili kering kisar? Ya hari ini nak bercerita kepingan petua menyediakan cili kering kisar. Untuk memudahkan kerja, kita perlu menciptakan persediaan awal terutama bagi perempuan yang bekerja. Dalam keadaan semua mahal kini ini, eloklah kita perbanyakkan memasak sendiri di rumah. Selain sedap, juga terjamin kebersihan dan juga kesihatannya kerana kita tahu materi yang digunakan. 

Antara materi yang perlu ada di dalam peti ais ialah cili kering kisar. Jika tak ada, mood nak memasak pun akan ke laut. Sebab cili kisar di perlukan dalam pelbagai jenis masakan menyerupai untuk menggoreng mee, memasak sambal tumis, menciptakan asam pedas, memasak rendang dan macam macam lagi.

Jom kita tengok cara cara penyediaannya. Mula mula pemilihan cili kering. Saya memang menentukan cili kering yang tidak kerinting dan tidak juga bersaiz besar. Saya pilih yang sedang sedang dan berkilat cantik. Cili kering akan digunting kecil dan disimpan dalam peti ais sehingga datang masa hendak digunakan.

Cili yang telah digunting direndam dalam air seketika untuk cuci bersih. Maklumlah kita tidak tahu keadaan penyediaannya semasa dikeringkan. Masukkan dalam periuk, masuk air secukupnya dan aku tuangkan sedikit minyak. Rebus sehingga mendidih dan tutup api. Sejukkan.

Buang air rebusan dan cuci lagi. Lepas tu di tos sehingga kering. Kita tak mahu ada air alasannya air akan mengakibatkan cili gampang berkulat. Cantikkan rupa cili yang telah direbus dalam gambar di bawah ini...

 Ya hari ini nak bercerita kepingan petua menyediakan cili kering kisar Petua Sediakan Cili Kering Kisar

Masukkan cili tadi ke dalam blender dan tuang beberapa sudu minyak dan kisarlah menyerupai biasa. Buat sedikit sedikit semoga blade blender boleh bergerak. Tuang ke dalam bekas dan simpan dalam peti ais.

 Ya hari ini nak bercerita kepingan petua menyediakan cili kering kisar Petua Sediakan Cili Kering Kisar

Nampak tak cili kering kisar menyerupai tidak berwarna merah. Tapi jangan risau kerana saat ditumis, warnanya merah manis jer. Tengok gambar di bawah ini...

 Ya hari ini nak bercerita kepingan petua menyediakan cili kering kisar Petua Sediakan Cili Kering Kisar

Bila kita kisar dengan minyak, kerja menumis menjadi lebih cepat kerana sambal lebih cepat garing. Masa menumis menjadi lebih pendek. 

 Ya hari ini nak bercerita kepingan petua menyediakan cili kering kisar Petua Sediakan Cili Kering Kisar

Pendek kata jimat masa, jimat kos dan segalanya jimat bila disediakan sendiri. Jangan lupa mencubanya... 
  

Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon