Selasa, 22 Mei 2018

Puding Karamel Yang Sangat Sedap




Puding Karamel  Yang Sangat Sedap Puding Karamel  Yang Sangat Sedap


Terlebih dahulu, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri buat semua follower blog . Taqabbalallahu Minna Wa Minkum. Semoga Yang Mahakuasa mendapatkan puasa kita dan menyebabkan kita kembali dalam keadaan suci dan termasuk orang orang yang menerima kemenangan. Aameen. 

Sejak balik dari menunaikan umrah Ramadhan lalu, saya masih belum menerima mood untuk mengemaskini blog. Banyak jer lauk pauk dan kuih muih yang telah disediakan. Tapi mood untuk berblog belum tiba lagi. Semoga sokongan anda semua akan mengembangkan saya bersemangat untuk menulis kembali. 



Puding Karamel  Yang Sangat Sedap Puding Karamel  Yang Sangat Sedap

Secara jujurnya, saya masih dalam mood umrah di Mekah dan Madinah. Malahan tidur malam juga masih termimpi seolah saya masih di sana, berkejaran waktu untuk ke masjid, berebut dan berhimpit himpit waktu beriktikaf. Belum lagi berebut rebut untuk mengisi air zam zam yang sentiasa penuh dikerumuni. 

Suasana itu, masih terbawa bawa dalam diri saya sehingga ke waktu tidur. Saya masih merindui kurma sukkari yang dijamah waktu berbuka puasa, masih dahagakan air zam zam, masih rindukan solat berjemaah di Masjidil Haram. Walau pun penat yang dilarang digambarkan dengan kata kata, namun saya sangat damai dan senang di sana. Saya redha atas segalanya. Saya berdoa biar saya dijemput lagi untuk ke tanah suci...   



Puding Karamel  Yang Sangat Sedap Puding Karamel  Yang Sangat Sedap


Kali ini saya ingin kongsikan resepi Puding Karamel yang menjadi kegemaran kami sekeluarga. Dua hari berturut turut menyediakan puding yang sangat hot ini. Klik di SINI untuk entri sebelum ini. Memang ramai yang menyukai puding karamel ini. Rasanya yang lembut dan sangat mesra dengan anak tekak. hahaha lebih lebih lagi yang gres dikeluarkan dari peti ais. Rasa air gulanya yang manis manis pahit sangat sangat sedap pada saya.

Jom layan resepi yang saya kongsikan semula di bawah ini. Semoga anda semua sanggup mencubanya. Jika dibeli, ianya berharga RM1 untuk sebekas. Makara sangat menjimat bila disediakan sendiri, sanggup makan sehingga puas... Jangan lupa melihat video yang saya sediakan di Instagram dan youtube channel ...




Puding Karamel  Yang Sangat Sedap Puding Karamel  Yang Sangat Sedap

Puding Karamel Yang Sedap
Oleh:
Untuk: 20 bekas

Bahan bahan:
3/4 tin susu pekat manis
1 tin susu cair
1 tin air
5 - 6 biji telur - buang mata
Esen vanilla

Bahan Gula Hangus:
1 1/2 cawan gula pasir
3 cawan air

Cara cara:
Goreng gula hingga perang. Bila gula cair dan bertukar warna, gres masukkan air. Masak sehingga menggelegak dan gula hangus menjadi cair semula. 

Tutup api dan biarkan sejuk sebelum disimpan dalam peti ais. Esok pagi, masukkan ke dalam bekas bekas kecil.

Telur dibuang mata dan dipukul tetapi jangan hingga berbuih. Masukkan semua materi lain. Kacau sehingga sebati. 

Tuang ke dalam bekas kecil yang telah diisi dengan air gula hangus. 



Puding Karamel  Yang Sangat Sedap Puding Karamel  Yang Sangat Sedap


Panaskan periuk pengukus sehingga air mendidih. Kukus selama 10 - 15 minit atau sehingga masak dengan api sederhana. Sentiasa di lap epilog pengukus supaya permukaan karamel menjadi cantik. Atau dibalut epilog pengukus dengan tuala. 





Bila masak, buka tutup pengukus dan biarkan selama 2-3 minit tanpa epilog supaya air permukaan Karamel sedikit kering. Angkat dan sejukkan. 



Puding Karamel  Yang Sangat Sedap Puding Karamel  Yang Sangat Sedap

Setelah sejuk, simpan dalam peti ais. Sedia untuk dinikmati. 




Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon