Selasa, 29 Mei 2018

Rendang Ayam Cicah Dengan Nasi Impit Yang Sedap

Rendang Ayam  Sedap dan Tahan Lama Rendang Ayam Cicah Dengan Nasi Impit Yang Sedap

Kalau nak makan rendang dicicah dengan nasi impit atau dengan lemang, niscaya kita mahukan rendang yang banyak serdaknya. Tak ada lah kuahnya hanya ngam ngam dengan isi ayam sahaja. Kali ini aku memakai lebih banyak kuantiti materi kerana mahukan rendang yang lebih berserdak untuk digaul gaul dengan nasi putih panas panas atau dicicah dengan nasi impit. 

Teringat nasi impit berlaukkan rendang ayam yang dihantar oleh mitra Dato Salehuddin semasa dia mendapatkan rawatan di Tropicana Medical Centre. Katanya tabiat bagi orang Negeri Sembilan, bila ziarah orang sakit mesti membawa oleh-oleh yang berupa kuliner yang dimasak di rumah. 

Orang sakit tak boleh makan, jadi kami lah yang makan sampai kekenyangan. Memang sedap rendang ayam yang digandingkan dengan nasi impit dalam pek kecil kecil yang dimasak oleh emak mitra Dato'. Selain itu, dibawa juga Kuah Lodeh bersama Sambal Tumis Sotong. 


Rendang Ayam  Sedap dan Tahan Lama Rendang Ayam Cicah Dengan Nasi Impit Yang Sedap

Menyentuh sikit serpihan melawat orang sakit, bersama-sama sangat besar pahala bagi orang yang menziarahi orang sakit, menziarahi kematian. Dulu aku jahil serpihan ini. Saya ingatkan hanya untuk sakit teruk atau dengan erti kata lain sakit nazak sahaja. 

Sebenarnya tak kira lah sakit apa pun. Itulah penting nya untuk kita menuntut ilmu. Makara sementara kita masih berpeluang, kita ambil lah apa jua kesempatan yang ada untuk menciptakan amalan soleh. 

Semasa menziarahi mitra kawan yang sakit, ibarat biasa aku akan memberi semangat dengan mengingatkan biar bersabar kerana sakit akan menghapuskan dosa kecil serpihan daun daun yang jatuh berguguran di animo luruh. 

Selepas Dato' Salehuddin keluar dari hospital, kami melawat pula anak Haji Kamaruddin di SMC yang mengalami kecederaan pada kaki. Agaknya kerana kerap mengunjungi hospital dan ketahanan tubuh pula tak kuat, hasilnya aku pula mulai demam yang agak teruk hampir seminggu juga diberikan cuti sakit. Makara aku mengingatkan diri biar bersabar kerana bersama-sama sakit boleh menghapuskan dosa kecil. 


Rendang Ayam  Sedap dan Tahan Lama Rendang Ayam Cicah Dengan Nasi Impit Yang Sedap

Untuk rendang hari ini, aku memakai resepi dalam entri di SINI yang diletakkan sedikit buah keras. Fungsi buah keras yakni untuk menambah lemak dalam apa apa jua kuliner kita ibarat gulai atau sambal tumis. 

Boleh juga klik di SINI untuk resepi Rendang Ayam yang Sedap dan Tahan lama. Di SINI pula versi Rendang Pedas Tuan Syed. Jika anda inginkan rendang yang banyak kuah rendangnya, aku cadangkan anda guna resepi ini. Memang glamor jikalau ingin menggaul gaul kuah rendang dengan nasi putih panas panas. 

Jom layan resepi yang aku telah ubahsuai sedikit kuantiti materi yang dipakai kerana aku mahukan rendang yang lebih serdaknya. Barulah sedap dimakan dengan nasi impit gitew... Nantikan videonya di IG dan youtube channel. 

Rendang Ayam  Sedap dan Tahan Lama Rendang Ayam Cicah Dengan Nasi Impit Yang Sedap

Rendang Ayam Praktis dan Sedap
Oleh:

Bahan-bahan:
1 ekor ayam - potong 12
2 cawan santan pekat - guna 1 -1 1/2 kotak santan kotak
2 -3 sudu besar kerisik
2 helai daun kunyit - dihiris halus
ulas bawang merah - hiris
4 ulas bawang putih - hiris
2 batang serai - hiris
2 senduk minyak masak untuk menumis
Garam
Gula/gula merah
1 keping asam asam keping

Bahan kisar:
20 tangkai cili kering - guna 4 - 5 sudu besar cili kisar
3 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
2 inci kunyit hidup
3 batang serai
3 inci halia
3 inci lengkuas
3 biji buah keras

Cara-cara:
Hiris halus materi bahan sebelum dikisar. Panaskan minyak dan tumis materi dikisar sampai naik bau.

Masukkan ayam dan materi bahan hiris ke dalam kuali. Biarkan sehingga ayam agak kecut dan terbit minyak, gres dimasukkan santan. Dengan cara ini, rendang akan lebih sedap dan tahan lama. 

Terus masak dengan api kecil sambil di kacau sehingga pekat dan pecah minyak.

Setelah kuah pecah minyak, masukkan kerisik, asam keping, gula dan garam secukup rasa. Sebelum diangkat, taburkan dengan daun kunyit dan terus tutup api.


Rendang Ayam  Sedap dan Tahan Lama Rendang Ayam Cicah Dengan Nasi Impit Yang Sedap

Nota:
Jika suka rendang berwarna gelap, terus masak dengan api perlahan sehingga minyak rendang akan kering.





Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon