Ahad, 6 Mei 2018

Rendang Kacang Panjang Dengan Hati Ayam Sedap

Saya hendak menghabiskan baki hati dan mempedal serta kacang panjang yang aku beli di Pas Rendang Kacang Panjang Dengan Hati Ayam Sedap

Saya hendak menghabiskan baki hati dan mempedal serta kacang panjang yang aku beli di Pasar Taman Tun. Boleh baca entri entri Kacang Panjang dengan Hati Ayam Goreng yang sedap giler itu di SINI. Hahaha. Saya memasak sebaik datang di rumah, jadi masih tak sempat tukar baju. Masih dengan baju pejabat gitew. Di pejabat pula kerja tengah menimbun, jadi aku agak kepenatan. Last last selepas jer masak, aku jadi tak kemudian makan kerana terlalu kepenatan. Rasa menyerupai nak pengsan. Malam tu, pribadi tak makan walaupun semua dah siap terhidang. 

Oleh kerana siap memasak, hari dah malam jadi gambar yang diambil memang tak manis langsung, Tapi aku tetap juga snap kerana walaupun gambar tak cantik, rendang ini sangat sedap. Saya sempat merasa dengan meratah sebaik ianya masak. Lauk seumpama ini jikalau di Kelantan yaitu Teresek Kacang Panjang di SINI, jikalau di Negeri Sembilan, boleh tengok di SINI. Kira lauk kaum kerabat kacang panjang menyerupai resepi rendang di atas. 

Saya rebus dan tos dulu hati dan mempedal kerana tak mahu ianya hancur semasa dikacau. Saya juga tambah sedikit isi ayam kerana Nana dan Boy tak makan bahagian organ dalaman. Dua orang anak aku ni makan agak memilih. Jika tak suka, mereka akan ambil apa apa jer yang depa suka menyerupai kicap dan digaul dengan nasi. 

Sebetulnya kini aku dah tak kemudian lagi nak makan banyak banyak. Kalau nasi, minta separuh pun rasa menyerupai tak habis. Berbeza dengan waktu dulu, boleh makan KFC 3 ketul. Sekarang makan seketul pun dah terasa kenyang. Bila dah berduit, selera makan yang dah hilang. Zaman dulu, bukan boleh makan itu ini kerana honor pun tak sebesar mana. Hmm kena redha dengan perubahan masa. 

Teringat semasa aku kecil dulu, aku makan dengan pinggan khas. Pinggan besi yang hanya untuk saya. Orang lain memang tak akan guna pinggan tersebut. Saya pun tak tahu kenapa aku ada pinggan khas. Agaknya nak mengelakkan dari pinggan pecah kot. Hahaha aku pun tak ingat sehingga bila aku menggunakannya. Rasanya sehingga aku berpindah dari rumah asal kami. Makan dikala itu, duduk di lantai. Sedikit catatan nostalgia...

Jom layan resepi yang aku gunakan hari ini. Kena berakal mengagak bila masa perlu dimasukkan kacang panjang biar ianya tidak terlalu masak. Saya suka yang sedang sedang sahaja. 

Saya hendak menghabiskan baki hati dan mempedal serta kacang panjang yang aku beli di Pas Rendang Kacang Panjang Dengan Hati Ayam Sedap

Rendang Kacang Panjang dan Hati Ayam
Oleh:

Bahan bahan:
1 ikat kacang panjang - potong serong
Hati dan mempedal ayam - rebus dan tos
2 batang serai - ketuk
1 helai daun kunyit 
1 senduk cili kisar
Kerisik
Serbuk perasa
Garam
Gula
Asam keping
1 1/2 kotak santan kotak

Bahan kisar:
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2-3 hirisan lengkuas
1 inci kunyit hidup
1 inci halia

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis materi kisar dan cili kisar sehingga pecah minyak. Masukkan hati dan pedal ayam. Kacau rata.

Masukkan santan dan air secukupnya. Masukkan juga asam keping, serai dan daun kunyit. Kacau rata sehingga pecah minyak dan hampir pekat.

Masukkan garam, gula dan serbuk perasa. Setelah hampir kering, masukkan kacang panjang dan kacau rata sehingga kacang panjang lembut. Bolehlah ditutup api.

Nota:
Saya tambah sedikit bahagian tulang ayam kerana ada anak aku yang tak makan organ ayam.



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon