Isnin, 21 Mei 2018

Sambal Sotong



Saya bekerjsama masih seolah berada di dua dunia Sambal Sotong



Secara jujur, Saya bekerjsama masih seolah berada di dua dunia. Saya masih belum sepenuhnya menjadi diri saya. Minda dan fikiran masih seolah saya berada di Tanah Suci walaupun fizikal saya telah berada di tanah air. Malam sebelum tidur, saya akan mendengar youtube solat Terawih oleh Imam kepercayaan di Masjidil Haram saat Ramadhan gres ini. Itulah sebabnya saya tak ada mood pun untuk berhari raya atau menghadiri rumah rumah terbuka. Malahan baju raya pun masih belum diambil. 

Namun begitu, beberapa hari ini, saya sangat sangat bangga dan sangat bersyukur. Tapi saya belum bersedia untuk mengumumkannya. Insya Yang Mahakuasa saya akan kongsikan jikalau datang masa nya. Haa sebelum itu, saya nak maklumkan bahawa Momen Perkahwinan anakanda saya, Dr Nana akan diterbitkan dalam majalah Nona keluaran bulan Ogos 2017. Hmm jangan lupa dapatkan naskhah anda ya. Sekadar berkongsi detik detik kegembiraan kami sekeluarga dengan pembaca blog semua. Lagi pulak, memang ramai yang menulis mesej pada saya meminta dikongsikan gambar gambar dan detik detik perkahwinan Nana. 



Saya bekerjsama masih seolah berada di dua dunia Sambal Sotong

OK kini kita masuk pula cuilan resepi. Resepi Sambal Sotong. Hubby ke Pasar Taman Tun Dr Ismail untuk membeli tulang lembu untuk dibentuk sup. Makara saya pesankan sekali, sotong yang bertelur. Bila balik, saya tengok sotong tak menpunyai telur pun. Makara saya menanya Juita, sotong untuk dimasak apa. Bila Juita mengesyorkan Sambal Tumis, saya pun tak berlengah terus menyediakan Sambal Tumis. Tapi saya membuatnya sedikit kering, tidak menyerupai Sambal Tumis biasa. Caranya saya masukkan hanya sedikit air sahaja. Makara sambalnya lebih pekat. 

Memasak sotong agak leceh sedikit kerana ia akan menghasilkan air yang banyak. Jika dimasak usang untuk mengeringkan air, sotong pula menjadi terlebih masak dan liat. Makara cara saya ialah, saya akan memasakkan sotong seketika di atas dapur dan kemudian ditos kan airnya. Nak tahu caranya? Kenalah tengok di video yang saya sediakan.


Saya bekerjsama masih seolah berada di dua dunia Sambal Sotong


Saya memang suka memasak sambal tumis, tak kira lah apa pun asal sambal tumis kerana ianya gampang dan materi bahan yang dipakai pun tak banyak. Cuma kena bersabar untuk menumis cili sehingga ianya benar benar garing. Yang lain semua dah ada dalam ingatan. Pendek kata lauk ini memang lauk feveret di rumah kami. 

Jom layan video di Instagram dan youtube channel di SINIuntuk melihat cara penyediaan. Meh kita lihat resepi di bawah ini.  



Saya bekerjsama masih seolah berada di dua dunia Sambal Sotong

Sambal Sotong
Oleh:

Bahan bahan:
Sotong secukupnya
1 senduk besar cili kisar
1 biji bawang besar - hiris
2-3 sudu besar gula
Garam
1 keping asam keping

Bahan kisar:
2 biji bawang besar
5 ulas bawang putih

Cara cara:
Sotong dimasukkan dalam kuali dan panaskan atas dapur sehingga air sotong keluar dan toskan. Tujuannya biar sambal saya tidak berair. 

Panaskan minyak yang agak banyak. Tumis materi kisar sehingga sedikit anyir dan masukkan cili kisar. Perlahankan api dan tumis sehingga cili benar benar masak dan garing. Ia akan kelihatan sedikit berbuih jikalau telah garing. 

Masukkan gula terlebih dahulu bagi mengakibatkan warna sambal yang lebih cantik. Kacau rata. Kemudian gres dituangkan sedikit sahaja air. Masukkan sotong tadi. Kacau rata. 

Masukkan garam dan asam keping. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat kerana sotong dilarang dimasak terlalu usang kerana ia akan menjadi liat. 





Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon