Sabtu, 26 Mei 2018

Sayur Kubis Goreng Telur Yang Sedap



 aku ingin mengucapkan jutaan terima kasih atas sokongan pembaca blog  Sayur Kubis Goreng Telur Yang Sedap


Sebelum itu, aku ingin mengucapkan jutaan terima kasih atas sokongan pembaca blog . Saya sama sekali tidak menyangka blog aku dikunjungi begitu ramai orang. Alhamdulillah kerana niat aku untuk berkongsi resepi serta sedikit ilmu dari kuliah yang aku hadiri menjadi kenyataan. Seperti yang aku tulis sebelum sebelum ini, aku memang minat mengumpul resepi dan tidak teragak agak untuk menanyakan resepi bila merasa kuliner yang sedap. 

Saya menpunyai buku kuliner semenjak di sekolah menengah rendah lagi. Jadi alangkah rugi, kalau apa yang kita pelajari tidak dipanjangkan. Zaman zaman dahulu agak sukar untuk berguru memasak. Ilmu memasak hanya diturunkan dari ibu kepada anak wanita masing masing. Kaprikornus kalau aku ingin berguru memasak kuliner dari negeri lain ibarat kuliner Nogori, memang kena mengendeng resepi dari mitra kawan pejabat. Tapi sekarang tidak lagi, dengan adanya dunia alam maya, semuanya menjadi tanpa sempadan. Sesiapa pun boleh memasak dan boleh berguru memasak dari mitra kawan di alam maya.  



 aku ingin mengucapkan jutaan terima kasih atas sokongan pembaca blog  Sayur Kubis Goreng Telur Yang Sedap

Selain menyediakan Ikan Siakap 3 Rasa di SINI dan Sup Daging di SINI, Nana juga menyediakan Sayur Kubis Goreng Telur. Nana pun ibarat saya, bila memasak main masukkan jer apa apa yang rasa boleh menyedapkan masakan. Itu yang Nana masukkan juga serbuk lada putih berperisa AJI-SHIO dan juga minyak bijan. Memang sangat sedap sayur yang gampang dan ringkas ini. Pendek kata licin pinggan. Hahaha. Bila memasak sayur ibarat ini, aku tidak suka memasukkan air. Saya lebih suka sayur yang bergoreng dengan minyak dan rangup. 

Jom layan resepi yang gampang dan ringkas tetapi sangat sedap. Kalau menyediakan hidangan, rasa tidak lengkap kalau tiada disediakan sekali sayuran. Walaupun ada anak anak yang tidak suka sayur tapi ada juga yang suka sayur terutama Aween dan Juita. 



 aku ingin mengucapkan jutaan terima kasih atas sokongan pembaca blog  Sayur Kubis Goreng Telur Yang Sedap

Sayur Kubis Goreng Telur
Oleh:

Bahan bahan:
1 mangkuk kubis
1 tangkai cili merah - hiris
3 ulas bawang merah - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
1 biji telur - kocok seketika
Garam
Sedikit serbuk lada putih AJI-SHIO
Sedikit minyak bijan
Minyak

Bahan Hiasan:
Bawang goreng
Daun bawang

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan bawang merah. Setelah bawang kekuningan dan wangi, masukkan sayur kubis. Kacau seketika sebelum dituangkan telur. Kacau rata. 

Masukkan garam, serbuk perasa serta sedikit minyak bijan. Akhir sekali, masukkan cili merah.  

Sebelum dihidangkan, tabur bawang goreng dan daun bawang. Tadaaa siaaap...



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon