Selasa, 29 Mei 2018

Sotong Bertelur Goreng Kunyit Yang Sedap



Sotong Bertelur Goreng Kunyit Yang Sedap Sotong Bertelur Goreng Kunyit Yang Sedap


Hari ini saya ingin kongsikan petikan dari tazkirah Zohor pecahan hadis pilihan oleh Ustaz Ibrahim Muhammad. Kita tidak maksum, jadi sering terjebak dalam dosa. Sebaik baik orang yang melakukan dosa ialah orang yang bertaubat. Di sisi Allah, orang yang bertaubat yaitu ibarat orang yang tak ada dosa. Apabila bertaubat, hendaklah kita melaksanakan 3 perkara;

1. Lakukan dengan hati. Iaitu mesti ada rasa menyesal. Bila terdetik rasa menyesal atas dosa lalu, itulah taubat. Jangan
 sesekali gembira dengan dosa yang telah dilakukan. Ianya tidak akan diampunkan oleh Allah. Setiap umat saya diampun kecuali orang yang bercerita dosa usang atau dosa baru. Cerita untuk berbangga. Kalau dongeng untuk dijadikan pengajaran, lain. Tuhan dah sembunyi dosa kita. Kita pulak yang menghebahkan.

2. Lafaz dengan lidah. Hadis riwayat Abu Daud. Lafaz iatu Rasulullah mengajar semoga banyakkan beristighfar.

3. Mesti dizahir dengan perbuatan iaitu melaksanakan 3 perkara. Pertama, melazimi amalan soleh secara bersungguh sungguh. Kedua, mesti meninggalkan mitra kawan yang jelek agamanya. Jangan bergaul dengan orang yang fasik. Cari mitra yang beriman. Jangan erat kecuali dengan orang beriman. Hadis riwayat Abu Daud, seseorang berada atas agama sobat rapatnya. Teman rapat tak selesai di dunia tapi akan di bawa ke akhirat. Firman Allah, sobat rapat pada hari itu sebahagian mereka menjadi musuh atas sebahagian yang lain kecuali orang yang bertaqwa apabila bersaksi di hadapan Allah. Ketiga, meninggalkan daerah yang menarik pada maksiat ibarat daerah yang mengakibatkan kita laghaa. Contoh daerah hiburan, shopping dsb. Semoga perkongsian ini dapat memberi manafaat pada kita semua. Maklumlah kita semakin hari semakin berusia, pergerakan kita mula ketara terbatas. Ramai juga mitra kawan yang telah meninggal. Kaprikornus kita guna masa yang ada untuk menciptakan sebanyaknya amalan dan kebaikan. 



Jom beralih pulak pecahan resepi. Ketika ke Pasar Taman Tun untuk mencari ikan tenggiri untuk dibentuk sup fish ball, boleh klik di SINI. Seperti biasa, saya akan mencari sotong bertelur. Saya ditawarkan oleh penjual ikan di situ, sebungkus sotong kecil yang bertelur yang telah dipilih dan dibuang dakwat hitam. Kata dia ianya untuk dibawa balik, untuk dimakan keluarga sendiri. Agaknya dia kesiankan saya yang nampak hampa kalau diberitahu sotong bertelur telah habis. Itulah dia mengatakan sotong ini pada saya. Sotong ni kecil kecil jer saiznya. Sepanjang ibu jari sahaja. Kata penjual tu lagi, cuma letak garam kunyit dan goreng. Saya pun bersetuju dan terus membayar. Kebetulan Nana dan Alain ada di rumah, jadi saya terus memasak Sotong Goreng Kunyit untuk menu tengahari.

Saya bahu-membahu seorang yang simple. Selera saya juga simple. Yang ringkas materi bahannya lagi kena dan ngam dengan tekak saya. Agaknya dah terbiasa dengan kuliner ibarat ini semenjak kecil. Kalau dulu dulu, arwah Bonda suka memasak goreng kunyit sahaja. Tak kiralah ayam, atau udang atau sotong. Semuanya goreng garam kunyit dan dicampakkan cili hidup dan bawang besar hiris. Tapi sedaap sangat.

Jom layan materi yang saya gunakan. Ala ala pejam mata, dah siap gitew. Lagi pulak, sotong tak boleh dimasak usang kerana ianya akan menjadi liat... Hahaha resepi macam ni pun nak kongsi dalam blog ke? Tak apalah, anggaplah saya tak ada modal atau kekeringan idea. Lagi pulak, comel sangat sotong ni, tak pernah lagi makan sotong ibarat ini. Di samping itu, saya nak selitkan pecahan tazkirah di atas tu. Jangan pandang kecil pada pahala yang kecil kan... Jangan juga pandang ringan pada dosa yang kecil, kerana ianya boleh membawa seseorang ke neraka.

Sotong Bertelur Goreng Kunyit Yang Sedap Sotong Bertelur Goreng Kunyit Yang Sedap

Sotong Goreng Kunyit
Oleh:

Bahan bahan:
Sotong secukupnya
Serbuk kunyit
Garam
1 biji bawang besar Holland - hiris
1 tangkai cili merah - hiris

Cara cara:
Lumur garam dan serbuk kunyit pada sotong. Biarkan seketika. 

Panaskan minyak dan goreng sehingga agak masak dan terbit minyak.



Masukkan bawang besar dan cili yang telah dihiris. Kacau sehingga layu dan sedia untuk diangkat dan dihidangkan panas panas.


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon