Sabtu, 16 Jun 2018

Ayam Goreng Garam Kunyit


Saya ingin kongsikan sedikit antara petikan dari kuliah Ayam Goreng Garam Kunyit


Saya ingin kongsikan sedikit antara petikan dari kuliah Ustazah Suraya dalsm penggalan Asma Ul Husna yang ke 32 iaitu Al Halim, Yang Maha penyantun. Apa makna bergotong-royong Al Halim. Untuk melihat bagaimana sifat Al Halim boleh dilihat pada sifat Nabi Ibrahim dan Nabi Syuaib disebut dalam surah At Taubah:114 dan Surah Hud:87. Kesabaran Nabi Ibrahim di luar batas normal. Nabi Ibrahim dari kecik tengok bapa baginda menciptakan berhala. Tak pernah rasa sakit hati pada ayahnya malah sentiasa berdoa walaupun selepas bapanya meninggal. 

Rahsia Tuhan nak tengok samada kita ada sifat Al Halim atau tidak. Macam mana cara berakhlak seorang yang bersifat penyantun. Kuat seorang bukan dengan sabung tapi seorang yang bisa melawan diri sendiri dikala tengah marah. Mereka akan sabar.bDan bila diuji dengan kemarahan, akan bisa melawan diri. Kadang kadang bila kita tak bisa menahan sabar, kita melaknat dalam hati. Itu tandanya kita tak bersyukur. Sebagai contoh, jikalau suami kita tak baik, tandanya Tuhan hendak mengangkat darjat kita ke tahap lebih tinggi. Seperti mana Asiah yang diangkat namanya kerana bersuamikan Firaun. Bila stress akan sesuatu perkara, kita serah balik semuanya pada Allah. Ujian paling besar bagi kita yakni tidak kusyuk solat. Kita macam tak merasa bahawa Tuhan Maha Besar sehingga dalam solat pun masih boleh memikirkan benda benda lain. Semua problem kita bergotong-royong yakni kecik, yang paling besar yakni Allah. 


Saya ingin kongsikan sedikit antara petikan dari kuliah Ayam Goreng Garam Kunyit

Masuk sikit penggalan kuliner hari ini sebelum layan resepi. Ayam goreng garam kunyit bersama kacang panjang, karot dan bawang besar dimakan dengan nasi putih dan sambal belacan yang diedarkan selepas kuliah Zohor Israk Mikraj oleh Ustaz Syed Abd Kader Al Joofre terasa sangat sedap di tekak. Tambah lagi diberi sedikit sambal belacan. Itu yang mengakibatkan aku terus menyediakan lauk ini. 

Sebenarnya semenjak kecil inilah cara kami menggoreng ayam di mana ayam dipotong kecil. Cuma tak ada dimasukkan sayuran lain kecuali bawang besar sahaja. Maklum seekor ayam perlu dimakan beramai ramai, tak boleh bermewah macam sekarang. Bila kawin, barulah ayam dilumur garam kunyit dan digoreng. 

Jom layan resepi yang sangat gampang tetapi sangat sedap dan simple. Tak perlu lauk lain pun. Jika suka berkuah, tuangkan sedikit kicap dalam nasi dan terus makan...


Saya ingin kongsikan sedikit antara petikan dari kuliah Ayam Goreng Garam Kunyit


Ayam Goreng Kunyit
Oleh:

Bahan bahan:
Isi ayam - potong kecil dilumur garam & serbuk kunyit
2 batang kacang panjang - potong 2 inci
1/2 batang karot - potong panjang
1 biji bawang besar kuning - hiris panjang
1 batang cili merah - hiris
2-3 batang cili padi - jikalau suka
2 ulas bawang putih - ketuk
Gula
Sedikit minyak

Cara cara:
Panaskan minyak dan goreng ayam sehingga masak menggunakan api yang besar. Masukkan bawang putih dan karot terlebih dahulu sebelum dimasukkan kacang panjang, cili merah dan bawang besar. Kacau rata sehingga sayuran lembut.



Saya ingin kongsikan sedikit antara petikan dari kuliah Ayam Goreng Garam Kunyit

Masukkan sedikit gula. Sesuaikan rasa. Angkat dan siap untuk dimakan dengan nasi putih panas panas dan sambal belacan. Jika suka, tuang sedikit kicap di atas nasi.



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon