Selasa, 5 Jun 2018

Daging Masak Kicap Simple Dan Sedap




Hari ini saya nak kongsikan resepi Daging Masak Kicap yang sangat gampang dan antara kuliner Daging Masak Kicap Simple Dan Sedap


Hari ini saya nak kongsikan resepi Daging Masak Kicap yang sangat gampang dan antara kuliner terawal yang saya sediakan untuk hidangan Encik Hubby dikala gres baru berkahwin. Masih memakai daging Korban kiriman abang dari kampung. Hahaha jangan tak percaya, nak memasak ini pun saya mencar ilmu dari rakan sekerja. Teringat lagi dikala itu, saya gres berkahwin jadi banyaklah menyalin resepi dari Kak Zahibah, Kak Halimah dan Kak Norihan selain arwah Kak Ena. 

Zaman zaman dewasa dulu saya hanya suka menciptakan kek dan biskut tetapi memasak hari hari tak lah pulak saya gemar walaupun saya suka menyalin dan menyimpan resepi. Lagi pulak kuliner harian keluarga saya sangat simple. Banyak lauk pauk berasaskan air sahaja ibarat singgang, sayur air dsb. Adalah sekali sekala masak lemak dan masak kari yang memakai santan. Makanan orang kampung lah, memang simple dan mudah. Zaman dulu, dapur rumah kami memakai kayu api, bukan dapur gas. Itu pun antara lantaran saya tak suka ke dapur dikala remaja. Bukan bahagia nak hidupkan api. Ada kala, saya curi curi tuang jer minyak dari pelita ayam. 


Hari ini saya nak kongsikan resepi Daging Masak Kicap yang sangat gampang dan antara kuliner Daging Masak Kicap Simple Dan Sedap


Bercakap pasal pelita ayam ini, saya ada kenangan yang sangat trauma. Ketika itu saya masih berada di sekolah kebangsaan. Saya hampir kebakaran bila api aben tilam kekabu yang saya tidur. Saya takut tidur seorang diri tapi dah tak mampu menunggu abang belajar. Bila pelita di letak di bawah katil, masih gelap. Makara saya ambil pelita dan letak atas tilam. Ketika itu, abang yang masih study di luar bilik tercium anyir api dan mengejutkan kedua ibubapa kami. 

Dari kisah mereka, saya dikala itu, sedang memadamkan api dengan meniup. Arwah bapa yang panik lantas mengambil pelita dan melempar ke arah pintu. Terkena pula, langsir di pintu dan terbakar pula di situ. Arwah ibubapa saya telah mengangkat tempayan berisi air untuk memadamkan api. Secara jujur, saya bergotong-royong tidak ingat apa apa pun. Saya mungkin ibarat mamai atau bermimpi dikala itu. 

Alhamdulillah tiada apa apa yang berlaku pada saya atau rumah kami. Rasanya sebesar 2 kaki persegi tilam yang telah terbakar. Tidak sepatah pun ibubapa saya memarahi atau menegur saya. Mereka juga panik agaknya. Sebak dan hampir menitis air mata, di kala saya menulis entri ini. Sebelum kejadian, rakan mengaji Alquran kami mati kerana terbakar juga.  Itulah kenangan saya di zaman kanak kanak. Rumah kami hanya menpunyai fasilitas elektrik dikala saya berada dalam darjah lima.

Berbalik cuilan memasak, teringat mak saudara saya yang saya panggil Mak Su menegur macam mana nak kawin jika tak terpelajar memasak. Saya selamba jer menjawab, kawin dengan anak orang kaya. Huh kalaulah rupa tu lawa, bolehlah kawin dengan anak orang kaya. Hahaha menawarkan saya memang pemalas masa kecil kecil dulu. Dapur kami bertukar pada dapur gas hanya setelah berpindah ke rumah sekarang.
 
Jom kita layan resepi yagn saya gunakan hari ini. Sekadar kenangan dan mungkin berkhasiat untuk anak anak yang gres mencar ilmu memasak. Jom layan. Nak tengok video, kena singgah di Instagram ya.....



Hari ini saya nak kongsikan resepi Daging Masak Kicap yang sangat gampang dan antara kuliner Daging Masak Kicap Simple Dan Sedap

Daging Masak Kicap Simple
Oleh:

Bahan bahan:
Daging - lumur garam dan kunyit
Bawang besar - hiris
Cili merah - hiris
Minyak untuk menggoreng
Cuka
Kicap lemak bagus Jalen

Cara cara:
Rebus daging dalam kuali dengan air secukupnya sehingga daging empuk dan air kering. Jika belum empuk, tambah air.





Bila air kering, tuang minyak masak secukupnya dan goreng seketika sehingga agak keperangan. Masukkan cuka dan kicap secukupnya. Kacau rata.





Akhir sekali, masukkan bawang besar dan cili merah. Kacau sehingga bawang layu. Sedia untuk diangkat.


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon