Rabu, 13 Jun 2018

Gulai Kawah Kambing Dalam Kuali

  Wahai orang yang beriman hendaklah kau lihat jiwa jiwa kau yang akan kau persembahkan  Gulai Kawah Kambing Dalam Kuali

Saya ingin kongsikan tazkirah di Surau Ad Dhuha oleh Dato Shakir. Wahai orang yang beriman hendaklah kau lihat jiwa jiwa kau yang akan kau persembahkan pada hari esok. Hendaklah kita persiapkan hari ni utk persembah pada Tuhan esok. Sempena malam Nuzul Alquran malam di mana Al Alquran diturunkan dari Luh Mahfouz ke Baitul Izzah pada malam Jumaat 17 Ramadhan. Al Alquran diturun secara berperingkat peringkat selama 23 tahun bertujuan semoga memudah para sahabat yg rata rata buta aksara sesuai dengan keadaan dan zaman 23 tahun. 

Al Alquran ialah mukjizat yang boleh melemahkan. Hingga syaitan bila mendengar bacaan Al Alquran akan lari. Mukjizat yang diturun pada Rasulullah itu juga hingga pada kita hari ini. Kalau mukjizat Nabi Musa maritim terbelah tapi kita tak nampak dengan mata sendiri. Tapi Al Alquran yang pada zaman Rasulullah ada pada kita hari ini. Diturun pada Nabi yang dikatakan pada waktu itu sebagai sihir kerana ramai orang tak boleh membaca.  Kita membacakan Al Alquran bila orang mati sahaja. Sepatutnya Al Alquran dibaca untuk orang masih hidup. Sedang orang hidup tak mahu membaca Al Alquran alasannya ialah tak tahu yang ianya mukjizat yang diberi pada kita sehingga hari kiamat. Sebelum kiamat, Al Alquran akan hilang. 

Kita kena tengok jiwa. Jiwa berada di hati. Kita tak minta faham pasal agama. Faham terletak di kepala. Tapi Al Alquran di hati. Puasa ialah untuk membersihkan jiwa. Kerana yang nak dipersembah pada Tuhan ialah jiwa. Bila nak dipersembahkan? Esok. Al Alquran diturun dari atas ke bawah. Al Alquran paling mulia. Bila kita tak tahu bahawa Al Alquran ialah mukjizat, maka kita akan minta tolong selain dari Allah. Ada orang tanya macam mana dengan membaca Al Alquran boleh membantu persoalan hutang tak bayar. Kenapa kita tak apply ilmu Al Quran. Kerana kita tak di train untuk bermula dengan Al Quran. 

Al Alquran patut ada dalam poket setiap orang Islam bukan vape atau rokok. Al Alquran patut ada di mana mana dan kita tak patut rasa jemu untuk membacanya. Jiwa yang penting memilih sejauh mana kita perlu meletakkan dunia dalam konteks akhirat. Bukan meletak dunia dalam duniawi. Al Alquran mesti ada dalam jiwa jiwa orang Islam.  Bila jiwa tak tenang, jiwa merana, dosa tak diampunkan akan memberi kesan pada fizikal. 

Semua ada dalam Al Quran. Sejauh mana kita baca, faham dan diamal dalam kehidupan. Kita Mohon pada Tuhan semoga bagi saya faham secara tadabur sehingga saya jadi fakeh Al Quran. Tadabbur dibentuk atas nama ibadah dan taat pada Allah. Al Alquran tahu informasi jiwa dari lahir sehingga masuk kubur. Kalau masa hidup tak bersama dengan Al Quran, macam mana dah mati nak bersama dengan Al Quran. Ziarah untuk orang hidup. Orang mati dah tak tahu kita menziarah beliau. Waktu hiduplah kita kena ziarah. Begitu juga dengan Al Quran. Pandai tak pandai wajib untuk kita membaca Al Quran. Kalau tak pandai baca jer apa apa yang boleh dibaca. 

Sekiranya jiwa tak dibangunkan akan berlaku 3 perkara:
1. Lupa mati. Akan berbuat sewenangnya. sedsang mati boleh berlaku esok. Mereka yang lupa mati akan terus hidup dalam lalai. Tengok TV, baca surat khabar. Tengok bola boleh qiamullail 4 jam. Jangan lupa Tuhan kerana Tuhan akan lupakan kamu. Allah lupakan cara untuk kau berbuat kebaikan. 
2. Takut mati. Contoh seorang mengidap penyakit kanser dan ada masa sebulan nak hidup. Dia mungkin akan bertanya, kenapa saya yang kena. Kalau ditarbiah dengan agama, mereka akan perbaiki diri dan bertaubat. Esok kita akan mati. Apa nak dipersembah jikalau tak baca Al Quran. Hanya baca surat khabar sahaja. Dari dibangkit dan ke padang masyhar perjalanan 50 tahun. 50 juta tahun berjalan dari kubur ke Padang Masyhar. 1 hari alam abadi sama dengan 1000 tahun dunia. 1 jam 30 tahun. Rasulullah berkata yang ada dalam jiwa ku akan dipercepat seolah olah menunaikan fardhu solat. Kena buat rangka kerja yang betul semoga dipercepat perjalanan kita nanti. Bulan Ramadhan ni ambik lah peluang semoga buat akaun untuk digunakan di lalu hari. Sekarang kita nak pergi negara barzah jadi kena faham apa baju nak pakai di alam barzah. Bajunya taqwa. Passportnya ialah solat. Berapa usang anak kita akan ingat pada kita sehabis kita mati. Makara siapa nak kisah. Sendiri mau ingat lah. Itulah semua makanan harian. Pentingnya untuk semua di peringkat masyarakat mengamal Al Quran. 
3. Ingat mati. Hari ini kalau orang Islam tak bawa Islam dalam poket. Al Alquran tak ada dalam jiwanya. 



 Wahai orang yang beriman hendaklah kau lihat jiwa jiwa kau yang akan kau persembahkan  Gulai Kawah Kambing Dalam Kuali



Saya memasak Gulai Kawah ini sehabis melihat ada satu bungkusan daging kambing dalam freezer. Selepas direbus dalam pressure cooker, terasa pulak air rebusannya yang anggun mengatakan daging yang masih segar. Hajat hati hanya untuk memasak goreng kicap terpaksa dilupakan kerana sayang pulak dengan air rebusan jikalau tidak digunakan. Makara saya mula menyediakan materi memasak gulai kawah. 

Gulai ini sama sahaja dengan cara memasak kari daging. Yang berbeza hanya lah ianya memakai rempah gulai kawah Kelantan yang famous amos dan cara penyediaannya yang biasanya memakai kawah. Yan gpaling penting, rempah mesti betul betul masak, tidak lagi berselut kalau istilah yang digunakan oleh tukang masak gulai kawah di Kelantan.  Layan step bergambar. Klik di SINI dan di SINI untuk entri gulai kawah sebelum ini. Layan video di bawah ini.





Jom layan cara cara menyediakan gulai kawah yang gampang ini...


 Wahai orang yang beriman hendaklah kau lihat jiwa jiwa kau yang akan kau persembahkan  Gulai Kawah Kambing Dalam Kuali

Gulai Kawah Daging Kambing
Oleh:

Bahan bahan:
1 kg daging kambing
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1-2 inci halia
1 biji bawang besar - kisar
2-3 sudu besar rempah gulai kawah
1 kayu manis, 2 bunga lawang
Garam
Gula Melaka
Kerisik
1 keping asam keping
1 kotak santan kotak
Air secukupnya

Cara cara:
Saya rebus dahulu daging dengan pressure cooker untuk menjimatkan masa merebus. Panaskan minyak dan tumis bawang putih, halia, bawang merah dan kayu anggun serta bunga lawang. Setelah garing, masukkan bawang besar kisar. Kacau rata dan tumis sehingga keluar minyak.

Masukkan pula rempah gulai kawah dan dikacau rata semoga tidak hangit. Masukkan sedikit air dan terus ditumis sehingga rempah garing dan keluar minyak. 

Masukkan daging dan air rebusan daging. Bila mendidih, masukkan santan kotak. Diikuti dengan asam keping, gula Melaka, garam dan kerisik.

Masak dengan api perlahan sehingga ianya merenin dan keluar minyak. Sesuaikan rasa dsn bolehlah tutup api. Biar kuahnya agak cair kerana bila sejuk, ia akan menjadi sedikit pekat.

Selamat mencuba...



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon