Khamis, 7 Jun 2018

Ikan Bilis Goreng Dengan Petai Yang Sangat Sedap


Sambil meng hapdet blog aku melayan halwa indera pendengaran dengan mendengar lagu lagu nyanyian All Ikan Bilis Goreng Dengan Petai Yang Sangat Sedap


Sambil meng hapdet blog aku melayan halwa indera pendengaran dengan mendengar lagu lagu nyanyian Allahyarhamah Datin Rafeah Buang dengan lagu Hatiku Kau Curi dan Sejak Kau Kembali serta lagu Sanisah Huri, Sejak ku Bertemu Pada Mu. 


"Aku sangka kan riang, bila kekasih pulang, 
tetapi kini engkau kembali, ku berjauh hati. 
Alangkah baiknya bila kita tak berjumpa. 
Ku tak sakit hati dan engkau pun tak membenci". 

Ada lagu suka dan ada lagu duka. Maknanya cerita hidup aku tidak semuanya suka. Ada ketika ianya tidak mengembirakan. Itu semua memang lumrah hidup. Namun aku bersyukur dengan segala yang Tuhan kurniakan selama ini. Berbalik pada lagu lagu pula, setiap bait bait lagu yang aku gemari menpunyai cerita di satu ketika dan ketika dalam hidup saya. Saya memang seorang yang jiwang jiwang. Bila dengar lagu lagu sedih ibarat Kad Ucapan Mu nyanyian Norshila Amin, boleh sebak syahdu sehingga kini. Pejam celik, tidak usang lagi masuk 29 tahun usia perkahwinan kami tapi terasa ibarat gres sahaja. Dah usia usia begini, rasanya bertambah sayang dengan Encik Hubby. Ya lah siapa tak sayang suami kan? Kami telah sama sama memperbaharui azam untuk menghangatkan kembali kasih sayang, memperbaiki hubungan, menambahkan perkongsian dan perbualan mesra. 



Sambil meng hapdet blog aku melayan halwa indera pendengaran dengan mendengar lagu lagu nyanyian All Ikan Bilis Goreng Dengan Petai Yang Sangat Sedap

Tidak dinafikan ada ketika perhubungan menjadi sangat cuek bila masing masing sibuk dengan urusan kerja dan bila datang di rumah, masing masing berehat dengan cara tersendiri. Hubby suka menonton televisyen di ruang tamu, sedang aku suka mendengar kuliah agama di youtube di bilik tidur sambil melayan Instagram. Di sebalik kedinginan, niscaya ada yang cuba mengambil kesempatan untuk mendekati. Makara seorang isteri mestilah alert dan peka kepada sebarang perubahan. 

Jangan biarkan ianya terjadi dan kena mempertahankan rumahtangga yang telah dibina. Maklumlah zaman kini ni, pelbagai dugaan yang ada. Baca cerita yang dikongsi oleh Dr Rubiah di SINI kerana ianya boleh terjadi kepada sesiapa sahaja. Begitu pantas masa berlalu kerana tidak usang lagi anakanda kami pula akan memulakan hidup baru. Semoga beliau juga akan dijaga ibarat mana Encik Hubby menjaga aku selama ini. Hubby berjanji untuk bersama dan menjaga aku sehingga ke tamat hayat. Insya Tuhan Aamiin. 

Masuk pecahan resepi pula. Untuk menciptakan ikan bilis goreng ibarat ini perlu memakai ikan bilis yang berkualiti, barulah sedap. Ikan bilis yang saya gunakan hari ini dibeli di Pasar pagi Kg Melayu Sri Kundang semasa dalam perjalanan balik dari bersarapan lontong. Harga RM6.50 untuk 100 gram. Beli sekali petai yang memang bersaiz kecil. Petai belalang ke apa namanya. 

Saya singgah di pasar ahad ini untuk mencari telur ayam pencen untuk dibentuk Rendang Kacang Panjang dengan Isi Perut Ayam Nismilan. Boleh klik di SINI. Perut ayam di sini merujuk kepada hati, hempedal, telur yang masih dalam perut serta kantung atau sarung telur yang sedap ala ala perut muda lembu. Memang sedap. Nak tahu macam mana sedap nyer, kenalah cuba memasaknya sendiri. Jangan lupa menonton video di Instagram . 







Jom layan resepi gampang tetapi sangat sedap ini. Sedap di ratah ratah begitu sahaja pun. Walaupun pedas, tapi sedap dimakan begitu sahaja atau dengan nasi putih panas panas... Gaul gaulkan sambal dengan nasi putih. Hmm sedap sangat...



Sambil meng hapdet blog aku melayan halwa indera pendengaran dengan mendengar lagu lagu nyanyian All Ikan Bilis Goreng Dengan Petai Yang Sangat Sedap
 
Ikan Bilis Goreng Petai
Oleh:

Bahan bahan:
1 mangkuk ikan bilis - goreng garing
Petai - goreng 
Air asam jawa pekat
Garam 
Gula - opsyenal

Bahan tumbuk;
8-10 tangkai cili padi
2 ulas bawang putih 
Sedikit belacan

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis materi tumbuk sehingga naik bau. Masukkan air asam jawa pekat dan kacau lagi. 





Bila telah kering, tutup api. Kemudian gres masukkan ikan bilis dan  petai. Kacau rata dan dah siap. 




Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon