Sabtu, 16 Jun 2018

Ikan Rebus Goreng Kegemaran Saya


Saya ingin mulakan dengan sedikit petikan kuliah Ustaz Jafri Abu Bakar di Surau Ad Dhuha b Ikan Rebus Goreng Kegemaran Saya


Saya ingin mulakan dengan sedikit petikan kuliah Ustaz Jafri Abu Bakar di Surau Ad Dhuha berkenaan tanda tanda orang yang berdosa. Kita boleh semak diri sendiri jikalau tanda tanda ini ada pada kita supaya langkah segera sanggup diambil.  

1. Berat nak melaksanakan amal ibadah walaupun ibadah paling ringan. Contoh membaca surah Al Ikhlas sebanyak 10 kali, kita akan diberi istana di syurga. Sangat senang tapi susah hendak dibuat. Ini yakni kerana hati kita yang kotor dengan dosa. Berapa ramai antara kita yang tidak melaksanakan solat sunat, sedang kita tahu solat fardhu kita tak sempurna. Solat tak kusyuk. Tuhan tengok ibadah solat terlebih dahulu sebelum amalan yang lain. Solat kita macam kain buruk. Tuhan tanya ada tak hamba ini melaksanakan solat sunat? Kenapa berat nak melaksanakan solat sunat? Yang memberatkan itu yakni dosa. 


2. Susah untuk bangun bersola tahajjud. Tuhan sayang kat kita. Bila lagi tua, umur dah semakin pendek. Tidur susah dan selalu terjaga. Ini yakni kerana Tuhan hendak kita bangun dan menunaikan solat. Tuhan kejut suruh bangun tahajjud. Waktu mustajab doa. Tuhan turun ke langit dunia setiap malam. Tuhan kata pada Malaikat ada tak di kalangan hambaku yang berdoa akan saya makbulkan doa. Ada tak hamba ku yang nak minta apa apa. Aku nak tunaikan hajatnya. Kita banyak masalah. Hutang banyak tak selesai lagi. Kalau ada yang nak minta ampun, saya akan ampunkan dosanya. Waktu itu, kita sangat bersahabat dengan Allah. Tuhan tahu kita banyak masalah. Tuhan kejutkan dengan sangat lembut. Kita bangun, hanya untuk pergi toilet. Sambung tidur balik. Yang hairannya boleh bangun tengok bola. Bulan Ramadhan, muslimat boleh bangun memasak untuk sahur tapi susah nak buat solat 2 rakaat semua kerana banyaknya dosa. Di Padang Mahsyar waktu berdiri dibangkit dari kubur. Kita akan bergerak seketat insan dari zaman Nabi Adam sampai insan simpulan zaman. Lemas kerana terlalu ramai manusia. Matahari sejengkal atas kepala. Lemas dalam peluh. Siksa waktu tu. Dahaga ibarat terpotong leher. Berdiri selama 70 tahun. Menangis sampai keluar air mata darah. Apa istimewa kita yang Tuhan nak tengok pada kita. Tuhan bagi tips dalam surah Al Isyrak, kita kena duduk di makam terpuji. Siapa mereka?. Orang yang sebahagian malam bangun bertahajjud melaksanakan ibadah sunat. Mahu tak mahu kena bangun. Buat 2 rakaat pun dah cukup. Bangun awal 10 minit dari Subuh pun dah tak apa. Buat solat tahajjud. Doa apa sahaja terutama yang ada masalah. Masuk Subuh terus solat Subuh. Kot yang sikit itu lah yang paling tulus yang Tuhan nak pandang. Jangan pandang kecil ibadah kecil. Jangan pandang kecil pahala kecil kerana ia mungkin itu yang Tuhan pandang. Jangan pandang kecil akan dosa kecil kerana itu yang mungkin buat kita masuk  ke neraka. 

3. Apa sahaja yang Tuhan nak bagi kat dia. Ilmu yang Tuhan nak bagi semua tak masuk dalam hati dia. Boleh hantar orang mati sampai ke kubur, atau turun sampai ke dalam kubur tapi tak ambik pengajaran pun dari kematian. Apa orang cakap pun, beliau tetap tak buat. 


Saya ingin mulakan dengan sedikit petikan kuliah Ustaz Jafri Abu Bakar di Surau Ad Dhuha b Ikan Rebus Goreng Kegemaran Saya


Sebelum ini di SINI saya kongsikan resepi nasi goreng ikan bilis yang sempoi giler tapi sedap dan dimakan pula dengan ikan rebus goreng, jadi hari ni nak tayangkan lauk ikan rebus goreng pula. Ikan rebus ini tidak sama dengan ready made ikan rebus yang dijual di pasar pasar. 

Semasa ke kampung suami, ada nampak arwah Bonda Mertua beli ikan rebus. Tak sama sekali dengan ikan rebus Kelantan dari segi rasanya. Ikan rebus Kelantan mesti direbus dengan asam keping dan garam yang banyak supaya cukup rasa masam dan masinnya. Ikan direbus dengan air agak agak karam ikan sehingga air hampir kering supaya tiada rasa hanyir. 

Ikan ini yang diguna sebagai lauk nasi berlauk atau sebagai lauk goreng dimakan dengan pulut kelapa parut. Kalau direbus dan dibiarkan semalaman sebelum dimasak, lagi lah sedap. Kalau guna ikan selayang atau di sini dipanggil ikan sardin, aduhaai sedapnya. Ikan selar kuning pun sedap. Aduh duh duh semua ikan pun sedap. Kelantan tetap di hati dan makanannya harmonis dengan tekak ini.

Jom layan cara penyediaan ikan rebus goreng yang sangat sedap dimakan dengan pulut dan kelapa parut atau dimakan dengan nasi kerabu dan pelbagai lagi...


Saya ingin mulakan dengan sedikit petikan kuliah Ustaz Jafri Abu Bakar di Surau Ad Dhuha b Ikan Rebus Goreng Kegemaran Saya

Ikan Rebus Goreng
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
Ikan rebus
1/2 biji bawang besar - hiris
1 biji cili merah - hiris

Cara cara:
Ikan direbus bersama sama asam keping yang banyak dan  garam sehingga airnya hampir kering dan biarkan semalaman. Ikan rebus mesti ada rasa masam dan masin.


Saya ingin mulakan dengan sedikit petikan kuliah Ustaz Jafri Abu Bakar di Surau Ad Dhuha b Ikan Rebus Goreng Kegemaran Saya


Panaskan minyak dan goreng ikan sehingga garing. Masukkan bawang besar dan cili merah. Kacau sehingga bawang layu, bolehlah ditutup api.



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon