Selasa, 12 Jun 2018

Inti Tart Nenas



 aku memang tidak ada mood untuk ke mana mana atau melaksanakan apa apa pun Inti Tart Nenas


Entah kenapa Ramadhan kali ini, aku memang tidak ada mood untuk ke mana mana atau melaksanakan apa apa pun. Itulah sehingga ketika terakhir, gres meminta Juita menyediakan Biskut Tart Nenas. Saya juga tidak berbuka puasa bersama suami dan anak anak sehinggalah hari terakhir Ramadhan, aku berbuka bersama untuk meraikan harijadi Hubby. 

Ada juga rasa bersalah, namun aku telah meminta izin Hubby untuk berbuka di surau sepanjang Ramadhan lantaran aku tidak mahu rushing ke surau. Saya juga hanya sekali menemankan hubby ke Bazar Ramadhan pada hari pertama berpuasa. Saya juga tidak bershopping bersama anak anak menyerupai tahun tahun sebelum nya. 

Pendek kata tahun ini, rutin Ramadhan aku sangat simple hanya pejabat, rumah dan surau sahaja. Saya juga agak jarang masuk facebook, jadi memang aku tak ikuti perkembangan semasa mitra kawan. Makara jangan ada yang berkecil hati jikalau aku tidak wish harijadi mitra kawan. 

Begitu juga dengan ucapan raya, aku memang tidak membalas. Pertama kerana tidak ada mood dan kedua, kerana tidak ada masa. Saya hanya mencuri curi masa yang ada untuk membalas komen dan pertanyaan di dalam blog sahaja. 


  aku memang tidak ada mood untuk ke mana mana atau melaksanakan apa apa pun Inti Tart Nenas

Berbalik pada biskut tart nenas, telah usang aku tak menyediakan sendiri inti tart nenas. Semuanya dibeli yang siap dari kedai bakeri. Tapi kali ini, kami menyediakan sendiri inti tart nenas yang memakai nenas yang diparut dan dikisar. Dulu dulu, inti tart nenas memang disediakan sendiri dengan derma Sri Handayani, pembantu rumah kami. Memang tak dinafikan inti yang disediakan sendiri lebih sedap berbanding dengan inti yang dibeli ready made.

2 biji nenas yang dibeli pun agak kecil saiznya. Berat pun tak hingga 1/2 kg. Maklum lah dah agak lewat. Hanya beberapa hari sahaja lagi nak beraya. Banyak nenas dah habis di kedai kedai. Resepi inti tart nenas ni aku pelajar dari rakan sekerja dan dah berusia lebih dari 25 tahun. Ia ialah resepi yang selama ini dipakai bertahun tahun untuk menciptakan tart permata. Layan video di bawah ini...




Biskut tart ini sangat sedap. Bayangkan aku makan tart masa berbuka dan pagi pagi Raya pun masih mencari tart nenas dulu. Memang sedap dan berbaloi baloi menyediakannya sendiri. Bukan sahaja sanggup biskut yang saiz besar, pada dasarnya juga besar dan mewah.

Jom layan resepi inti tart nenas aku dan aku akan kongsikan resepi biskut tart di entri akan datang.


 aku memang tidak ada mood untuk ke mana mana atau melaksanakan apa apa pun Inti Tart Nenas

Inti Tart Nenas
Oleh:

Bahan bahan:
1 kg parutan nenas - tanpa air
1/2 kg gula pasir
Air nenas
Kayu anggun & bunga cengkih
Daun pandan
Pewarna kuning

Cara cara:
Selepas diparut, ditapis dan ketepikan air. Tujuan ditapis ialah untuk mendapat berat isi nenas dan memilih jumlah gula yang digunakan.

Jika parutan agak kasar, bolehlah dikisar seketika dengan memakai air nenas tadi memakai blender.

Tuangkan materi kisar tadi ke dalam periuk. Masukkan kayu manis, bunga cengkih dan daun pandan. Masukkan sedikit pewarna kuning.


Nyalakan api perlahan dan dikacau sehingga air nenas kering. Inti nenas menjadi berkilat dan tidak menempel di daun pandan.


Bolehlah angkat dan sedia untuk digunakan. Kami gentel inti seberat 8 gram dan sanggup menghasilkan 58 biji inti.


 aku memang tidak ada mood untuk ke mana mana atau melaksanakan apa apa pun Inti Tart Nenas



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon