Sabtu, 2 Jun 2018

Kari Ikan Merah Yang Sedap


Petikan dari video Ustaz Wadi Anuar berkenaan bila Izrail Datang Memanggil Kari Ikan Merah Yang Sedap


Petikan dari video Ustaz Wadi Anuar berkenaan bila Izrail Datang Memanggil. Ingat tak lagu Selimut Putih yang suatu ketika, dikala aku masih kecil, cukup popular. Senikata nya masih diingat. "Bila Izrail tiba memanggil, jasad terbujur di pembaringan. Seluruh tubuh akan menggigil. Sekujur tubuh kan kedinginan. Tiada lagi gunanya harta, mitra karib sanak saudara. Jikalau ada amal di dunia, itulah hanya pembela kita". Haa ingat tak lagu tu? Bila nyawa di kerongkong, pintu taubat telah tertutup buat selamanya. 

Ketika itu kita akan mula melihat 2 alam iaitu alam positif yang ada di sekeliling kita.  Kedua alam ghaib di mana kita akan melihat makhluk ghaib yang pertama iaitu malaikat maut. Masa tu, kita boleh tahu jikalau kita mati baik atau tidak dengan melihat siapa pasukan malaikat yang datang. Manusia juga akan kali pertama melihat roh nya sendiri bila roh keluar dari jasad. Roh orang beriman akan diwangikan dengan wangian syurga. Dari Padang Masyhar kita akan melintasi titian sirat selama 50-70 tahun perjalanan. Masa atas titian sirat dah terbau wangian syurga. Wangian syurga itu diberi pada orang beriman yang gres lepas kesakitan sakaratul maut. 



Petikan dari video Ustaz Wadi Anuar berkenaan bila Izrail Datang Memanggil Kari Ikan Merah Yang Sedap

Hidup dunia  sekejap jer. Kita hidup lebih usang di alam barzah. Tengok sahaja nenek moyang kita yang telah usang pergi. Telah berapa usang mereka berada di alam barzah. Apa lagi insan di zaman Nabi Adam, niscaya lagi lama. Di Padang Masyhar kita berada 50 ribu tahun. Kena ingat masa dunia tidak sama dengan masa di akhirat. Kaprikornus berbaloi kah kita berebut rebut bermusuh musuhan menjadi hamba abdi pada dunia. Bekerja siang malam tanpa pedulikan tanggunjawab pada keluarga. Atau dalam melaksanakan pekerjaan, melaksanakan kasus yang membawa dosa. Semoga ianya menjadi peringatan dan mempunyai kegunaan buat kita semua.

Meh kita masuk pula penggalan resepi. Hari ini aku nak kongsikan cara aku menyediakan Kari Ikan. Saya mencar ilmu dari abang ipar aku cara menyediakan Kari Ikan yang sedap. Walaupun rasa dah ada tapi rupanya tak berapa menjadi. Rasanya masih kurang minyak dan juga santan terlebih pekat. Memasak memerlukan kita selalu praktis. Jika hari ini tak menjadi, cuba lagi. Pasti usang lama akan menjadi sedap dan cantik. Saya memang suka kari yang dimasak oleh abang ipar saya. Kalau memasak kari ikan, mesti ada rasa masam masam sedikit.

Jom kita layan resepi dan cara menyediakannya. Nak tengok video, kena cari di Instagram dengan hashtag #videoaziekitchen. Jom layan... 



Petikan dari video Ustaz Wadi Anuar berkenaan bila Izrail Datang Memanggil Kari Ikan Merah Yang Sedap

Kari Ikan Merah
Oleh:

Bahan bahan:
1 ekor ikan merah
1 paket kecil rempah kari
6 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
Sedikit halba campur
1 tangkai daun kari
Sedikit serbuk cili/cili kisar - jikalau suka pedas
Air asam jawa
1 kotak santan kotak - agak cair

Bahan lain:
Kacang bendi
Tomato buah
Cili hijau - belah 2

Cara cara:
Panaskan minyak yang banyak dan tumis bawang bawang dan halba campur serta daun kari.

Masukkan rempah kari yang dibancuh dengan cili serbuk/cili boh dan sedikit air. Nota: aku tumis serbuk kari kering sebelum dimasukkan sedikit air. Masak sehingga pecah minyak, sebelum tuangkan santan.

Tumis sehingga rempah garing. Masukkan santan dan air asam jawa.



Bila mendidih, masukkan ikan. Kemudian masukkan bendi, tomato dan cili hijau.

Petikan dari video Ustaz Wadi Anuar berkenaan bila Izrail Datang Memanggil Kari Ikan Merah Yang Sedap

Biarkan mendidih seketika kemudian dikecilkan api sehingga ianya pecah minyak.


Petikan dari video Ustaz Wadi Anuar berkenaan bila Izrail Datang Memanggil Kari Ikan Merah Yang Sedap

Masukkan garam dan serbuk perasa. Sesuaikan rasa dan sedia untuk dihidangkan.

Nota:
Saya suka kari yang ada rasa masam sikit. Kaprikornus air asam mesti lebih.


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon