Ahad, 10 Jun 2018

Kek Oren Berair Yang Mudah



Sebenarnya menulis entri di blog memerlukan mood Kek Oren Lembap Yang Mudah


Sebenarnya menulis entri di blog memerlukan mood. Jika tidak ada mood, memang kita tak bisa mencoret walaupun sebaris ayat. Di dikala ini, memang kepala saya agak penuh memikirkan bermacam macam hal yang perlu dibereskan. Belum masanya untuk saya menciptakan apa apa pengumuman. Nantikan sahaja, kerana saya niscaya akan berkongsi di sini bila datang masanya yang sesuai. Ada kala saya terasa bersalah bila usang tidak update blog. Saya sanggup mencicipi pembaca yang singgah di blog saya memang sangat tulus menyokong saya selama ini. Kaprikornus sedaya mungkin, saya akan membalas komen yang ditinggalkan dan paling pasti, saya akan membaca setiap komen yang dihantar. 



Sebenarnya menulis entri di blog memerlukan mood Kek Oren Lembap Yang Mudah

Anda semua telah mewarnai hidup saya yang kadang kadang memang agak streotaip dan membosankan. Kadang kadang terfikir alangkah bahagianya mereka yang hidup simple, berfikir juga kasus yang gampang mudah. Sedang saya, setiap kasus yakni serius yang perlu difikir dan dikaji. Saya mahukan yang terbaik dalam setiap perkara. Mana mungkin kita melakukannya sedang insan penuh dengan kelemahan dan kekurangan. Praktis mudahan saya ditunjukkan jalan dan dipermudahkan dalam segala urusan.

Hari ini saya ingin kongsikan resepi Kek Oren Praktis yang telah usang disediakan. Saya mengambil resepinya di SINI. Terima kasih kepada Noor, tuanpunya blog kerana berkongsi resepi. Tidak dinafikan yang ada masa, saya juga mengalami kesukaran untuk menerima resepi. Ada yang bila ditanya satu, jawab satu. Bila ditanya lagi, jawapan yang diterima adalah, alaa masak biasa sahaja. Hmm memang ada orang yang ibarat ini. 

Berkongsi gambar kuliner tapi bila kita meminta resepi, akan terus menyepi. Tapi mungkin juga kita tak boleh menyalahkan mereka. Manalah tahu, jika ianya sumber pendapatan mereka. Jalan paling selamat, yakni dengan cepat cepat memujuk hati dan cuba bersangka baik. Hidup di dunia bukan lah lama, untuk memikirkan kasus negatif apa lagi mencetuskan krisis.

Layan juga resepi Kek Oren Gebu dan Lembab yang saya sediakan sebelum ini di SINI. Saya lebih suka kek Oren ini yang sangat sedap gebu dan lembab. Tapi citarasa kita niscaya tak sama. Kaprikornus jika ada yang mahu mencuba resepi Kek Oren Praktis ini, jangan lupa tonton video penyediaannya di Instagram . Lagi pun ianya sangat mudah, semudah ABC sahaja.

Jom layan resepi Kek Oren Praktis yang cepat disediakan dan sangat lembab. Selepas sehari, ianya menjadi lebih lembab..


Sebenarnya menulis entri di blog memerlukan mood Kek Oren Lembap Yang Mudah
  
Kek Oren Mudah
Oleh:

Bahan-bahan
1 biji buah limau sunkist
1 cawan minyak canola
1 cawan gula halus
2 biji telur
2 cawan tepung gandum*
1 sudu besar baking powder* ( *diayak bersama )

Cara-cara

Kupas kulit dan buang biji serta urat putih di tengah tengah. Kulit diparut sedikit untuk aroma. Masukkan ke dalam blender bersama minyak, gula dan telur dan kisar sampai halus.

Tuang materi yang dikisar ke dalam mangkuk dan masukkan adonan tepung sedikit sedikit sambil dikacau. Akhir sekali, masukkan juga parutan kulit oren dan kacau sebati.

Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris atau kertas kek. 
Bakar pada suhu 170C selama 40 minit sampai 1 jam atau sampai masak.


Sebenarnya menulis entri di blog memerlukan mood Kek Oren Lembap Yang Mudah

Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon