Rabu, 13 Jun 2018

Kek Oren Yang Gebu Dan Lembab



Saya ingin kongsikan perkongsian yang menarik oleh Kek Oren Yang Gebu Dan Lembab

Saya ingin kongsikan perkongsian yang menarik oleh Dr Muhamad Nasib di Surau daerah aku bekerja berkenaan perbezaan antara seorang muslimin dan seorang mukminin dalam potongan beribadat. Antaranya yang sempat aku salin ialah orang muslimin akan tiba ke masjid selepas azan. Orang mukminin akan tiba sebelum azan kerana azan ialah untuk memanggil orang yang lalai. Orang mukmin hatinya sentiasa mengingati Tuhan dan lebih memerlukan Allah. Makara mereka akan sentiasa menunggu waktu solat. Orang muslimin suka solat bersendirian dan sebelum solat akan bermalas malas. Akan masuk masjid tapi tidak meluru ke syaf pertama. Orang mukminin suka solat berjemaah dan akan meluru ke syaf pertama. Sekiranya tahu kelebihan berada pada syaf pertama, nescaya mereka berebut rebut. Hingga mampu dicabut undi. Barang siapa sangat cinta untuk bertemu Allah, Tuhan akan suka untuk bertemu dengan kita. 

Orang mukminin akan ke masjid awal dan mulakan dengan ibadah sunat menyerupai solat tahiyatul masjid atau membaca Al Quran. Rasulullah bersabda, Hendak lah tiba dalam keadaan hening dan beradab. Rasulullah tak suka orang yang tiba solat tergesa gesa dan hati masih tertinggal di luar. Orang muslimin solat sekadar bacaan dan fizikal. Orang mukminin akan menghayati solat dari segi bacaan dan makna serta hati dengan yang kusyuk. Syarat untuk kusyuk ialah dengan menghadirkan rasa dalam hati dan memahami makna setiap bacaan dalam solat. Apa yang sebenar kita perlukan dalam hidup. 

Orang mukmin akan memanjangkan bacaan dalam solat dan pendekkan waktu berdoa. Manakala muslim pendek solat dan panjang doa. Menangis dikala dalam solat lebih afdhal dari luar solat. Solat orang mukmin panjang dan waktu doa lebih pendek. Tuhan menjawab setiap bacaan dalam surah Al Fatihah. Tapi kalau Rasulullah melihat ada Jemaah yang uzur atau ada kanak kanak, Rasulullah akan memendekkan bacaan dalam solat. Rasulullah berdoa selepas doa dajjal dan sebelum memberi salam. Orang mukminin akan berehat dalam solat tapi orang muslimin pula berehat selepas solat kerana terasa solat menyerupai beban dan memenatkan. Kerana dalam solat, orang mukminin bercakap cakap dengan Allah. Bagi orang muslim solat ialah satu kewajipan semata sedang orang mukmin solat ialah tanda kesyukuran. Orang muslim akan beristighfar selepas solat untuk memohon ampun pada dosa dosa yang kemudian tapi orang mukmin akan memohon ampun atas kekurangan dalam solat yang gres dikerjakan.  Semoga bermanfaat untuk kita melihat di mana diri kita sendiri berada sekarang. 


Saya ingin kongsikan perkongsian yang menarik oleh Kek Oren Yang Gebu Dan Lembab


Sebelum masuk potongan kek, saja lah nak kongsikan sedikit luahan perasaan konon. Hihihi. Alangkah baiknya kalau setiap hari ialah bulan Ramadhan. Hidup hening dan senang di bulan yang penuh keberkatan ini. Maklumlah syaitan dan iblis telah kena rantai. Tak ada lah unsur luar yang nak mengganggu kita. Saya lebih berlapang dada dan walaupun ada dikala hati disakiti dengan kesombongan mereka yang mencicipi diri seorang perfectionist. Inilah yang diajar oleh arwah Ustaz Zaid supaya memohon doa agar diberi hidup hening di dunia dan syurga di akhirat. Cukuplah setakat ini kot nanti terlebih pulak.

Saya memang suka makan kek kek yang plain ala ala kek kampung. Bila Faaizah, jemaah Ad Dhuha memberikan satu bekas kek selepas solat terawih, aku membawa balik dan makan. Sambil makan, hati berbisik sedap nyer kek ni, apalagi bila sekali sekala tergigit parutan kulit oren yang diparut kasar. Bila apa apa makanan yang sedap, aku Alangkah  cuba makan banyak kali. Makara walaupun aku boleh menghabiskan 5 ketul kek, aku menyimpan lagi 2 untuk dimakan keesokannya. Namun sewaktu bersahur, aku tak nampak bekas kek tersebut. Bila ditanya barulah tahu yang Hubby dan Juita yang memakannya. Biasanya mereka tak suka makan kek. 

Sejak itu, aku selalu teringatkan kek oren yang gebu gebas tu. Saya minta Faaizah kongsikan resepinya. Alhamdulillah besar hati tidak terkira bila resepi dah ada di tangan. Banyak jer resepi kek oren di internet tapi aku suka resepi yang aku telah rasa sendiri keenakannya. Lagi pulak, materi bahan yang diharapkan sangat gampang dan penyediaannya juga sangat ringkas. Sangat cepat kerana aku mula menyediakannya sebaik hingga di rumah dan siap dibakar sebelum aku keluar berbuka puasa di surau. Untuk kek hari ini, aku memakai dua adunan dan dibakar dengan loyang 8x8". Sebenarnya aku menyediakan kek ini 2 kali, iaitu 2 hari berturut turut kerana belum puas menikmati kek yang sedap ini. Layan video di  bawah ini.





Jom layan resepi yang sangat gampang dan sedap ini. Balik dari terawih walaupun perut masih kekenyangan, aku makan juga lepas seketul seketul. Bila berdiri sahur juga sambung makan lagi seketul seketul. Memang sangat sangat puashati dengan kejadiannya. Kek gebu dan lembab lembab memang kek yang menjadi pujaam hati kini dan selamanya. Juga suka, bolehlah dibentuk icing berperisa oren. Seperti biasa, jikalau frosting aku lebih suka buttercream dari butter cheese. Resepi buttercream itu hanyalah cadangan sahaja.



Saya ingin kongsikan perkongsian yang menarik oleh Kek Oren Yang Gebu Dan Lembab

Kek Oren Gebu dan Lembab
Oleh:

Bahan bahan:
150 gram mentega
120 gram gula kaster - guna 115 grm shj
160 gram tepung gandum - ayak
1 sudu kecil baking powder - ayak
3 biji telur
2 sudu besar jus Sunquick - guna jus oren
Sedikit parutan kulit oren - opsyenal

Cara cara:
Putar mentega dan gula sehingga kembang. Masukkan telur satu persatu. Masukkan tepung yang diayak dengan baking powder bertahap berselang seli dengan jus oren. Akhir sekali masukkan parutan kulit oren. Kacau sebati.

Tuang ke dalam contoh loyang 7"x7" yang telah dilenser mentega/lapik dengan baking paper atau contoh cawan kertas 3/4 penuh. Saya bakar 2 adunan memakai loyang 8"x8" kerana suka kek yang lebih tebal.

Bakar dalam contoh yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 170C selama 25 hingga 30 minit atau sehingga masak. Hiaskan dengan krim aising oren atau yang disukai. Untuk aku kali ini, aku memperabukan selama 1 jam.



Saya ingin kongsikan perkongsian yang menarik oleh Kek Oren Yang Gebu Dan Lembab

Buttercream Oren
Oleh:

Bahan bahan:
6 sudu besar butter - lembutkan
1 3/4 cawan gula icing- ayak
1-2 sudu besar jus oren
1/2 sudu kecil extract vanilla
1/2 sudu kecil extract oren
2 sudu kecil Parutan kulit oren

Putar butter sehingga kembang. Perlahan lahan masukkan gula dan putat hingga ringan dan kembang. Masukkan 1-2 sudu besar jus oren, vanilla, oren extract dan parutan kulit lemon.

Jika ianya terlebih lembut, sejukkan seketika sehingga mencapai tahap yang kita perlukan dan sedia untuk digunakan.



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon