Isnin, 11 Jun 2018

Kuah Kacang Berdaging Istimewa



Kuah Kacang Daging spesial  Kuah Kacang Berdaging spesial


Atas undangan Juita yang ingin makan Kuah Kacang dikala balik hujung ahad lalu, aku menggagahkan diri untuk memasak sebaik balik dari pejabat. Ikutkan hati memang agak malas kerana keesokannya menpunyai 4 undangan rumah terbuka. Pada hari Ahad nya, ada lagi 3 rumah terbuka termasuk satu majlis perkahwinan. Namun demi anak anak, aku tabahkan hati dan lawan perasaan malas. Itu pun, Juita dah siap mengupas bawang bawang, merebus cili kering dsb. Ianya mengakibatkan kiprah aku lebih gampang dan cepat. 

Namun begitu, pecahan menumbuk kacang lah yang memakan masa agak lama. Gigih menumbuk memakai lesung batu. Nampak gaya kena mempercepatkan membeli blender kering. Tak larat nak menumbuk lagi. Resepi ini selain memakai daging, juga sedap memakai ayam. 

Klik di SINI untuk kuah berdaging dan SINI untuk kuah kacang memakai ayam. Cuma yang wajib ialah menumis cili sehingga benar benar masak dan garing. Barulah ianya menjadi sedap. Kalau tidak, kuahnya akan terasa seolah cili yang tidak masak. Boleh layan video penyediaannya di dalam Instagram . Terutama pecahan merebus kacang tanah selepas ianya dikisar.



Kuah Kacang Daging spesial  Kuah Kacang Berdaging spesial

Saya memasak Kuah Kacang bersekali dengan memasak Rendang Daging. Bayangkan aku bersilat di dapur. Sambil memasak, sambil juga merakam video. Bila kuah kacang masak, dah agak malam.  Tapi Juita dan Aween terus makan selepas diangkat dari dapur. Pada mulanya, aku hanya mengambil sesudu dari pinggan Juita. Tapi selepas merasakan kuah kacangnya sangat sedap, aku mula menceduk semangkuk untuk aku sendiri. 

Aduhaai selamba rock jer walaupun dah tengah malam, masih lagi boleh makan. Makanan berat pulak tu. Macam mana nak slim jikalau macam ni. Apa apa pun, kuah kacang ini sangat sedap. Tambah pulak dimakan sekali dengan rendang daging, memang bertambah meletop nyer. Tips juga ialah kuahnya mesti ada rasa anggun manis sikit, barulah ada kick. Hihihi.



Kuah Kacang Daging spesial  Kuah Kacang Berdaging spesial


Jom layan resepi yang sangat istimewa ini. Telah hampir 30 tahun menjadi resepi kuah kacang keluarga saya. Pendek kata, ianya ialah salah satu dari keeper recipe untuk kami. Selamat mencuba.


Kuah Kacang Daging spesial  Kuah Kacang Berdaging spesial

Kuah Kacang dengan Daging
Oleh:

Bahan bahan:
1 kg daging - potong kecil dan rebus
1/2 kg kacang tanah
1 cawan cili kisar - 25 tangkai cili kering
1 gelas air asam jawa - dari 1 kepal asam jawa
3/4 cawan gula pasir
1 keping gula Melaka
2 sudu besar garam halus
1 cawan minyak mazola

Bahan kisar:
10 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci lengkuas
4 batang serai

Cara cara:
Kacang tanah disangai tanpa minyak atau dibakar di dalam panggangan sehingga berbau wangi. Buangkan kulit dan dikisar serta sedikit ditumbuk biar tidak terlalu hancur. Jangan kisar terlalu hancur.

Masukkan kacang kisar ke dalam periuk dan tuang sedikit air. Masak dengan api perlahan sehingga kacang kembang. Ianya bertujuan biar kacang tanah tidak menyerap perisa kuah kacang dan kuah tidak menjadi cepat kering.

Tumis materi kisar sehingga wangi dan garing dengan minyak mazola, sesudah garing, masukkan cili giling, goreng lagi sampai cili benar benar masak.

Masukkan daging dan kacau rata. Setelah keluar minyak, masukkan sedikit air rebusan daging, air asam jawa, gula, gula Melaka, garam dan masak sehingga mendidih dan sedikit pekat.

Akhir sekali, masukkan kacang tanah yang telah direbus. Masak dengan api perlahan. Sesuaikan rasa dan kepekatannya. Kalau pekat, tambah air panas. Kuah kacang mesti ada rasa manis, gres sedap. Jika kurang manis, tambah gula sedikit demi sedikit.

Bolehlah angkat dan dihidangkan dengan nasi impit dan hirisan timun serta bawang. Hari ini, aku makan nasi impit kuah kacang dan rendang daging sekali. Memang terbaikk..


Kuah Kacang Daging spesial  Kuah Kacang Berdaging spesial

Nota:
Boleh masukkan dalam bekas bertutup kecil dan simpan dalam freezer untuk kegunaan akan datang.



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon