Khamis, 14 Jun 2018

Kuih Bakar Pandan Gampang Dan Sedap


Kuliah Ustaz Mohd Zainuddin Abu Bakar berkenaan matlamat utama kehidupan yaitu kehidupan  Kuih Bakar Pandan Praktis dan Sedap


Kuliah Ustaz Mohd Zainuddin Abu Bakar berkenaan matlamat utama kehidupan yaitu kehidupan selepas mati. Sebelum tu, bila kita akan mati? Kita sibuk merancang benda akan datang, sampai lupa apa yang ada sekarang. Sibuk share pasal dunia nak simpulan zaman dsb tapi tak buat apa apa persediaan pun. Sama juga sanggup isu kematian, komen kita ialah Al Fatihah. Tulis jer Al Fatihah tapi tak baca pun. Copy paste doa  Allahummaghfir lahum warhamhum wa ‘afihim wa'fu 'anhum tapi tak baca pun doa tersebut.  Hadis Qudsi Tuhan menyebut wahai Anak Adam. Aku heran dengan insan yang yakin dengan janjkematian tapi masih lagi boleh bersukaria. Yakin janjkematian boleh berlaku bila bila masa tapi masih boleh bersukaria. Kita dengar khabar mitra meninggal sebagaimana ia juga sebelum ini dengar khabar mitra ia meninggal dunia. 



Kuliah Ustaz Mohd Zainuddin Abu Bakar berkenaan matlamat utama kehidupan yaitu kehidupan  Kuih Bakar Pandan Praktis dan Sedap

Untuk hidup selepas mati yaitu dengan bersedia dengan diri semdiri. Bonus kalau ada derma dari orang lain. Kalau nak masuk syurga dengan amalan dan ibadah, memang out. Buat sikit tapi tak ikhlas. Makara apa nak buat? Caranya ialah dengan mencari pengampunan Allah. Siapa berpuasa dengan penuh keimanan akan diampunkan dosa yang lalu. Praktis sahaja kerana yang ada yaitu 2 sahaja samada syurga atau neraka, dosa atau pahala. Tiada di tengah tengah antara keduanya. Caranya untuk masuk syurga ialah dengan memperbanyakkan pahala dan kurangkan dosa atau hapuskan dosa.  

Bulan ramadhan, Tuhan tawarkan diampunkan dosa kita yang lalu. Hari ini jikalau Tuhan terima ibadah puasa, esok jikalau kita meninggal diampunkan dosa kita yang lalu. Tapi tak ramai bersungguh rebut anjuran ini. Allah heran dengan insan yang masih bersukaria walaupun tahu janjkematian niscaya berlaku. Malahan si Penggali kubur semasa tengah menggali kubur pun masih boleh merokok. Bunyi azan pun masih boleh terus menngali kubur dengan alasan mahu menyegerakan kebumi jenazah. Apa aturan segera kebumi mayit atau segera menunaikan solat? Selepas duduk kasus hidup selepas mati, duduk kasus kedua, ialah bila kita akan mati? Siapa yakin lepas pukul 2.30 ni, ia akan terus hidup lagi. Kita tak pernah tahu bila kita akan mati. Sakit hanya asbab sahaja. Agama latih kita agar berusaha seolah kau hidup selamanya dan beribadah untuk darul abadi seolah kau akan mati esok hari. Jika kita tahu kita akan mati esok, apa yang kita kena buat dalam masa beberapa jam yang ada. Ada keutamaan yang perlu dibentuk segera iaitu taubat. Solat Jumaat, dipesan orang orang bertaubat dari dosanya seolah olah mereka tiada dosa. 

Selepas mati, orang yang yakin ada hisab tapi masih leka lagi kumpul harta. Seseorang akan dihisab tentang:
1. nikmat dikurniakan ibarat anggota tubuh badan, mata dll. Apa yang kita guna dengan nikmat tersebut. Guna mata untuk apa? Guna untuk kebaikan sanggup pahala dan jikalau untuk kemurkaan Tuhan niscaya sanggup dosa.

2. Amalan dan hubungan dengan Allah. Ctntoh Solat. Adakah kita telah menunaikan solat dengan ilmu atau dengan sekadar ikut ikutan sahaja? Sejauh mana kita berguru wacana ilmu solat. Amalan yang mula mula dihisab yaitu solat. Selepas sanggup ilmu, amal pasal solat. Kemuncak solat yaitu mencegah fahsad dan mungkar. 

3. Dihisab wacana hubungan kita dengan manusia. Nabi tanya pada sobat kenal tak siapa orang muflis. Mereka ialah orang yang terpaksa bagi pahala kat orang lain kerana ada urusan dengan insan yang belum beres. Di Padang Masyar masing masing nak selamatkan diri. Bila pahala telah habis diambil, akibatnya mereka terpaksa ambil dosa orang lain. Hubungan dengan Tuhan penting dan juga hubungan dengan manusia. Buat penyata kira kira dalam tempoh 24 jam, apa dosa yang telah kita buat dengan orang?  

Akhir sekali, bayangkan nenek Moyang kita yang dah usang di kubur. Agak agak mereka kini dalam taman syurga atau neraka? Makin usang makin mereka mengharapkan doa dari orang yang hidup. Sedang orang yang hidup akan lagi lupa pada orang yang telah mati. Jika kita buat macam itu pada ibubapa dan nenek moyang kita, itu juga apa yang akan kita sanggup dari anak cucu kita kelak.  

Masuk sikit pecahan resepi, saya sangat gemarkan kuih ini tetapi amat susah untuk mencari kuih yang benar benar kena dengan selera saya. Setakat ini kuih yang dibakar dalam bekas sebagai kuih bakar Kemboja yang dijual di kampung Baru yaitu masih yang terbaik. Saya dah banyak kali guna resepi ini. Boleh klik di SINI untuk antara entri sebelum ini. Walaupun ianya sedap tetapi saya masih mencari resepi yang mungkin menghasilkan kuih bakar yang benar benar sedap. Sesiapa ada resepi keluarga kuih Bakar yang sedap, bolehlah share dengan saya. Boleh layan video yang saya sediakan di bawah ini.




Jom layan resepi di bawah ini.



Kuliah Ustaz Mohd Zainuddin Abu Bakar berkenaan matlamat utama kehidupan yaitu kehidupan  Kuih Bakar Pandan Praktis dan Sedap

Kuih Bakar Pandan
Oleh:

Bahan-bahan
1 cawan tepung gandum
1 cawan gula kaster
1 cawan air pandan (6 helai daun pandan blend dg air)
2 cawan santan
3 biji telur
Sedikit pewarna hijau
Sebagai hiasan- sedikit bijan

Cara-cara
Masukkan semua materi ke dalam blender dan blend sampai sebati. Saya cuma whisk.

Sapukan loyang dengan sedikit minyak dan masukkan dalam panggangan sekejap sebelum dituangkan adunan tadi ke dalamnya.

Taburkan bijan. Saya tabur bijan sehabis dibakar dalam 10-15 minit.

Bakar 40 minit pada suhu 180C sampai masak atau boleh tambah masa memperabukan dalam 20 minit lagi untuk mendapat permukaan yg berkerak/garing.  Saya bakar hampir 1 jam setengah.



Bila dah sejuk, gres dipotong.

Kuliah Ustaz Mohd Zainuddin Abu Bakar berkenaan matlamat utama kehidupan yaitu kehidupan  Kuih Bakar Pandan Praktis dan Sedap



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon