Isnin, 11 Jun 2018

Majlis Makan Makan Raya






Tahun ini kami memang tidak bercadang untuk mengadakan majlis rumah terbuka kerana agak susah untuk mendapat waktu di mana semua anak anak ada di rumah. Lagi pulak tahun lepas, rumah terbuka kami agak besar. Itu pun tahun lepas, Juita tidak sanggup balik. Idea untuk mengadakan majlis makan kecil kecilan bermula apabila Ezzaty menghantar mesej memberitahu ingin tiba beraya. Ezzaty yakni kakak kepada imam solat terawih di surau Ad Dhuha yang tinggal dalam satu kejiranan di Seksyen 8. Kami berkenalan saat sama sama mengerjakan solat terawih di surau. Tertarik dengan Ezzaty yang nampak matang dsn cepat mesra. Ezzaty akan melanjutkan pengajian ke US tidak usang lagi. Saya meminta agar Zaty membawa sekali ibubapa serta adik beradik beliau. Alang alang ingin memasak, aku mencadangkan Nana menjemput sekali rakan rakan untuk beraya di rumah. Walaupun jalanraya dikatakan sesak di sana sini, ramai juga mitra Nana yang berkunjung.




Kami hanya menyediakan Soto Ayam dan lemang yang dibeli dari Subang selain dari biskut biskut raya yang disediakan sendiri oleh Juita. Saya hanya membantu Nana menyediakan Soto Ayam dengan menolong apa yang patut. Nana yang bertugas untuk memasak sepenuhnya. Seronok melihat rakan rakan Nana menikmati Soto Ayam yang dihidangkan. Mereka telah berkawan lama, ada yang semenjak di dingklik sekolah dan ada saat sama sama mengikuti pengajian perubatan di Alexandria University.




Kebetulan juga kakak dan kakak serta adik ipar aku dari Perak juga tiba berkunjung. Ianya menambahkan kermeriahan majlis kecil di rumah kami.  Jadi kiranya kami menpunyai tetamu sehingga ke malam juga. Majlis kecil kecilan menyerupai ini lebih santai dan kita juga sanggup meluangkan lebih masa untuk bersembang dengan tetamu berbanding dengan majlis rumah terbuka. Nasib baik Aween sudi menolong apa yang patut menyerupai membancuh minuman, mengisi kuih muih dsb.






Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon