Sabtu, 9 Jun 2018

Masak Asam Pedas Melaka Ikan Terubuk



 isteri Ustaz Ahmad Muaz yang sangat cendekia memasak lauk pauk dari negeri Melaka Masak Asam Pedas Melaka Ikan Terubuk

Resepi asam pedas hari ini, aku berguru dari Ayu, isteri Ustaz Ahmad Muaz yang sangat cendekia memasak lauk pauk dari negeri Melaka. Saya memakai ikan terubuk bertelur yang Hubby beli di Pasar Taman Tun Dr Ismail.  Lama betul aku tak jumpa dengan ikan terubuk yang gemuk dan bertelur. Teringat dulu dulu, aku suka makan di gerai USJ 6 yang menjual pelbagai lauk pauk kampung termasuklah Asam Pedas Melaka ikan terubuk bertelur. 



 isteri Ustaz Ahmad Muaz yang sangat cendekia memasak lauk pauk dari negeri Melaka Masak Asam Pedas Melaka Ikan Terubuk

Telur ikan terubuk yang dibentuk telur masin di Sarawak sangat mahal kan. Maklumlah ianya agak sukar untuk mendapat terubuk bertelur. Ikan terubuk yang aku masak hari ini pun memang dibeli dengan harga yang sangat mahal. Mahal lah pada saya. Saya pun terkejut kalau Hubby memberitahu yang harganya lebih RM80 seekor. Tapi memang Hubby macam tu, jenis tunjuk tunjuk dulu. Kalau saya, niscaya aku bertanyakan harga dulu sebelum minta disiang atau dibungkus. Kadang kadang rasa tak berbaloi nak bayar ikan terubuk semahal ini kerana isinya banyak tulang. Bahagian kepala banyak tulang halus halus walaupun dah ditarik kepala dan ekor ikan. 

Masakan asam pedas memang sedap, masak apa pun sedap. Ianya antara lauk kegemaran saya. Lagi pulak, ianya masakan menyihatkan kerana tidak ada penggunaan santan atau materi berlemak. Menggunakan ikan ikan yang jenis lemak dan sedap, maka lagi lah sedap balasannya asam pedas kita. Hee berapa banyaklah nak tulis sedap sedap ni. Kalau diperhatikan asam pedas aku hari ini kurang materi kerana aku malas nak mengisar cili kering. Saya hanya memakai baki cili kisar yang ada dalam peti ais sahaja. Makara kuahnya agak cair. 

Seperti biasa, aku ada menyediakan video di Instagram . Jemput singgah di sana juga ya. Jom layan resepi yang sangat gampang tetapi sangat sedap ini. Selamat mencuba...

 
 isteri Ustaz Ahmad Muaz yang sangat cendekia memasak lauk pauk dari negeri Melaka Masak Asam Pedas Melaka Ikan Terubuk

Masak Asam Pedas Melaka Ikan Terubuk
Oleh:

Bahan bahan:
3 keping ikan terubuk - boleh juga guna Ikan parang/ikan merah
5 sudu besar cili kisar - 20 tangkai cili kering
2 batang serai - ketuk
500 ml air asam jawa
Garam
Kacang bendi
Minyak masak

Bahan tumbuk:
8 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2-3 helai daun limau purut 
1/2 inci kunyit hidup
1 1/2 inci halia 
Sedikit belacan - opsyenal

Cara cara:
Ikan dihiris nipis. Bersihkan dengan air asam untuk menghilangkan hanyir.




Bahan tumbuk dihiris bernafsu dan tumbuk sehingga halus. Panaskan minyak dan tumis materi tumbuk sehingga wangi. Masukkan serai dan cili kisar dan tumis lagi dengan api perlahan sehingga cili benar benar masak. 

Masukkan air secukupnya. Biarkan mendidih. Masukkan air asam jawa dan ikan.

Akhir sekali masukkan kacang bendi dan garam. Bila ikan masak dan bendi lembut, tutup api. 



 isteri Ustaz Ahmad Muaz yang sangat cendekia memasak lauk pauk dari negeri Melaka Masak Asam Pedas Melaka Ikan Terubuk


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon