Jumaat, 22 Jun 2018

Masak Lemak Udang Dengan Nenas


Sebelum memulakan entri percutian kami ke Paris dam London Masak Lemak Udang Dengan Nenas



Sebelum memulakan entri percutian kami ke Paris dam London, saya mahu menyelitkan satu entri masakan iaitu Masak Lemak Udang Dengan Nenas. Resepi ini saya pelajari dari Intan, anak buah hubby yang sangat cendekia memasak. Ketika itu, Intan menyediakan lauk untuk jamuan semasa majlis tahlil arwah Bonda mertua. Pastinya masakan ini bukanlah sesuatu yang istimewa. Ianya lauk biasa sahaja tetapi jarang malah belum pernah saya menyediakan masak lemak udang yang digandingkan dengan nenas. Rasa saya, jikalau memakai udang yang bersaiz kecil lebih sedap dari udang harimau yang saya gunakan. Pastikan udangnya segar. Barulah keenakannya sehingga menjilat jari. hihihi. 


Sebelum memulakan entri percutian kami ke Paris dam London Masak Lemak Udang Dengan Nenas


Sebelum kita layan resepi, jom saya nak kongsikan antara petikan Kuliah Ustaz Abdullah Al Besuti yang sempat saya catatkan. Allah Taala berfirman tidak Aku jadikan jin dan insan melainkan untuk beribadah kepada Allah. Maknanya kita kena jadi seorang hamba Allah. Sebagai mukmin kita kena bersifat ibarat seorang hamba. Apa sifat seorang hamba? Ianya terbahagi kepada 4 sifat iaitu;

1. Mesti yakini sifat kita sebetulnya yaitu lemah. Apa itu lemah? Ertinya tak sanggup menyempurnakan segala kehendak kita. Kalau sanggup pun, hanya 2% sahaja. Itu tandanya kita bersifat lemah. Cth, Umur yang ada pada kita. Kita tak nak jadi tua. Kita tak mahu cepat tua. Kehendak kita tak mahu tua. Apa daya kita tak bisa menahan usia renta dari berlaku. Maknanya sifat kita yaitu lemah. 

2. Bersifat dhoif. Hampir sama dengan sifat lemah. Maknanya tak sanggup untuk mendirikan akan kekuatan watak kita. Benda semulajadi kita ibarat rasa lapar, dahaga.  Kita tak sanggup nak hilangkannya kerana kita dhoif. Apa yang boleh hilangkan rasa lapar dan dahaga kita ialah Allah. Nasi menghilangkan lapar hanyalah asbab. Hakikatnya yang menghilangkan semua itu yaitu Yang Mahakuasa Taala. Dalil nalar bahawa nasi bukan boleh menghilangkan lapar ialah Yang Mahakuasa Taala jadikan nasi di kawasan kita tapi di tempat lain kuliner yang mengenyangkan yaitu roti atau kacang sahaja. 

3. Bersifat hina. Dari sifa hina, banyaknya keluar sifat hati lain seperti riak sombong dll. Mana dalilnya? Asal bencana kita bermula dengan Nabi Adam yaitu dari tanah. Hari hari orang pijak tanah. Iblis engkar perintah Yang Mahakuasa kerana memandang hina bencana Nabi Adam. Dalil kita sendiri, anak kita lahir dari cantuman air mani. Pada sisi kita, air mani sangat jijik dan hina. Boleh menyebabkan aib besar kalau ada orang nampak ada air mani menempel di tubuh kita. Dalil lain ialah kita keluar dari kawasan paling hina iaitu kawasan keluar najis. Tanpa kira pangkat, jangan merasa sombong. Hakikatnya kita sama. Wujud sifat lain spt ujub, perasan, takbur dll sifat hati. Sifat hati yaitu lintasan hati. Kadang kadang ianya terkeluar menawarkan kepada orang yang sifat hati sebetulnya ibarat perasan, riak dsb. Cth bila kita beribadat sebelah malam. Bila mitra tanya kenapa mata nampak lebam. Mulalah kita beritahu yang kita solat malam. 

4. Sifat fakir. Kita sentiasa berhajat pada Allah. Tak pernah lepas dari Yang Mahakuasa setiap saat.  Dari kita belum ada lagi, kita dah berhajat. Dari tak ada, nak bagi ada juga yaitu berhajatnya kita pada Allah. Dalil nya ialah keadaan yang menyakitkan kita spt kemalangan dsb  yang berlaku. Kita tak mahu ada kasus yang menyakitkan berlaku pada kita.   

Kita yaitu hamba yang bersifat hina, lemah, dhoif dan fakir. Tunjukkan pada Allah. Semoga kita bertambah mengenali Allah. Supaya kita zahirkan sifat itu dalam kehidupan seharian. Semoga bermanafaat untuk kita kembali merenungi diri kita. Jom layan resepi di bawah ini. Resepi asal yang diberi untuk udang 4 1/2 kg tapi saya dah ubahsuai untuk 1/2 kilo udang sahaja.



Sebelum memulakan entri percutian kami ke Paris dam London Masak Lemak Udang Dengan Nenas

Masak Lemak Udang Dan Nenas
Oleh:

Bahan bahan:
1/2 kg udang
1 biji bawang besar
4-6 tangkai cili padi
1/2 inci kunyit hidup
1/2 tangkai cili merah - hiris
1 batang serai - ketuk
1/2 biji nenas
1/2 kg santan atau secukupnya
1 asam keping (jika belum cukup masam) - tak letak
Garam

Cara cara:
Kisar bawang besar, cili padi dan kunyit hidup bersama sedikit santan. Masakkan santan, nenas dan materi kisar sehingga mendidih dengan api perlahan.

Masukkan serai.Masukkan udang, cili merah dan garam secukupnya. Sesuaikan rasa. Angkat kerana jangan masak udang lama, nanti ia menjadi keras. Siap untuk dihidangkan.

Nota:
Boleh juga jikalau mahu dimasukkan sekeping ikan tenggiri jeruk ke dalamnya. Tapi saya lebih suka kuah yang memiliki rasa kemanisan udang yang semulajadi.




Sebelum memulakan entri percutian kami ke Paris dam London Masak Lemak Udang Dengan Nenas






Sumber http://www.aziekitchen.com/

This Is The Newest Post


EmoticonEmoticon