Jumaat, 15 Jun 2018

Mee Talam Atau Mee Bodo Lagi


Saya ingin mulakan entri ini dengan ucapan syukur Alhamdulillah yang tidak terhingga Mee Talam atau Mee Bodo Lagi


Saya ingin mulakan entri ini dengan ucapan syukur Alhamdulillah yang tidak terhingga. Sesungguhnya Tuhan Maha Kaya dan Mana Mengetahui. Saya belum sanggup menulis mengapakah saya berkata begitu. Banyak nikmat yang Tuhan telah berikan pada diri ini. Terlalu banyak sehingga ada perkara yang tidak pernah difikirkan datang tiba muncul. Doa semoga Tuhan menawarkan rezeki yang tak disangka sangka kesudahannya termakbul. Alhamdulillah. Hari ini jom kita hayati petikan Kuliah Ustaz  Nakhori di Surau Ad Dhuha berkenaan orang yang paling mulia di sisi Tuhan yaitu orang yang bertaqwa. Iaitu orang yang takut pada Allah. Mereka akan melaksanakan apa yang diperintah dan meninggalkan apa yang dilarang. 



Saya ingin mulakan entri ini dengan ucapan syukur Alhamdulillah yang tidak terhingga Mee Talam atau Mee Bodo Lagi

Allah tidak pandang tubuh tubuh dan rupa paras kamu. Kita patut hias apa yang Tuhan pandang bukan habiskan duit untuk hias diri semoga insan pandang cantik. Kalau kita cari keredhaan manusia, insan boleh usang lama bermetamorfosis tak suka.  Kalau kita buat kerana Allah, Tuhan tidak mungkir janji. Jika cari keredhaan Allah, Tuhan suka dan insan mungkin pada peringkat permulaan tak suka tetapi di akhirnya, insan akan menjadi suka. Allah akan tengok pada hati yang ikhlas. Hanya Tuhan yang boleh tengok dan menilai hati manusia.  Manusia tak sanggup tengok hati orang lain. Sekadar hati higienis tapi tak melaksanakan apa apa kebaikan pun, tak boleh juga. 

Boleh klik di SINI untuk entri Mee Talam yang saya sediakan sebelum ini. Entri itu tak berapalah bodo mee nya kerana saya letakkan sedikit udang untuk anak anak. Mee sebenar hanya memakai batang kangkung yang dipotong pendek. Diletakkan pun tak banyak. Jarang jarang sekali, terjumpa kangkung dalam mee tu. Hihihi copy apa yang sahabat saya Maznah tulis dalam group WhatsApp. Mee sebodo bodo mee jer. Kaprikornus kali ini, saya cuba buat versi bodo tanpa udang. Cuma batang kangkung tu, macam masih terlebih banyaknya lantaran nak menghabiskan stock. Ada masa saya tengok MokDoh gunakan sayur kacang panjang juga. Tapi kebanyakan masa, memakai sayur batang kangkung sahaja. Balik kampung nanti nak cuba dapatkan kicap cap Ikan Mas di Pasar Jelawat. Warna mee ini patut lebih gelap lagi. Mungkin lantaran faktor kicap dan gula Melaka yang digunakan.

Jom layan resepi yang sangat gampang dan cepat disediakan ini terutama untuk generasi menyerupai saya yang membesar dengan mee talam...


Saya ingin mulakan entri ini dengan ucapan syukur Alhamdulillah yang tidak terhingga Mee Talam atau Mee Bodo Lagi

Mee Talam aka Mee Boko
Oleh: 

Bahan-bahannya; 
1 1/2 peket mee kuning 
1/2 ikat kangkung - ambil batang sahaja
1 sudu besar cili kisar
Garam

Bahan Tumbuk:
5 ulas bawang putih 
9 ulas bawang merah

Bahan masak:
Kicap pekat cap Ikan Mas - guna Kicap Jalen
1/4 keping Gula Melaka

Cara cara:
Masak sedikit air dengan gula Melaka sampai gula hancur.   Masukkan kicap dan masak sehingga berkilat. Angkat dan ketepikan.




Panaskan minyak dan tumis materi tumbuk sehingga garing. Masukkan pula cili kisar. Terus tumis sehingga cili benar benar masak. 





Masukkan mee dan batang kangkung. Dikacau rata sebelum dimasukkan air kicap dan gula Melaka tadi. Kacau rata.






Masukkan garam dan kacau rata. Sesuaikan rasa. Kacau sehingga sebati. Sedia untuk diangkat dan dihidangkan.



Saya ingin mulakan entri ini dengan ucapan syukur Alhamdulillah yang tidak terhingga Mee Talam atau Mee Bodo Lagi





Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon