Isnin, 4 Jun 2018

Nasi Goreng Ikan Bilis Petai Yang Sangat Sedap



Nasi Goreng Ikan Bilis Petai Yang Sangat Sedap Nasi Goreng Ikan Bilis Petai Yang Sangat Sedap


Saya nak kongsikan intipati Kuliah Ustaz Johari Abdul Wahab yang sangat menarik. Saya menjadi sangat sangat teruja dengan nya. Bukan masalah gres dan bukan kali pertama saya mendengarnya. Tapi ianya telah menguatkan azam saya untuk terus mengamalkannya secara istiqamah. Ianya berkenaan penggalan 3 orang lelaki yang tiba menemui ulamak Agung, Hassan Al Basri untuk mengadu dan meminta nasihat. 

Lelaki pertama yaitu seorang peniaga mengadu Yang Mahakuasa bagi rezeki luar biasa kepada dia tetapi belum juga menjadi kaya. Kata Hassan Al Basri apa yang kau perlu buat yaitu istighfar kerana rezeki yang Yang Mahakuasa hendak bagi pada kau terhalang oleh dosa dosa kamu. Kamu kena mohon keampunan pada Allah. Beberapa hari kemudian, tiba pula lelaki lain, Yang Mahakuasa uji dia dengan penyakit selama bertahun tahun walaupun telah bertahun tahun berikhtiar untuk sihat. Kata Hassan istighfar kerana dosa menghalang nikmat kesihatan. Yang Mahakuasa mahu ampunkan dosa kamu. Jika Yang Mahakuasa uji dengan penyakit, cuba kenang semula nikmat yang Yang Mahakuasa bagi pada kita sewaktu kita sihat. Bila kita faham berkenaan masalah ini, kita tidak akan berkeluh kesah. 



Nasi Goreng Ikan Bilis Petai Yang Sangat Sedap Nasi Goreng Ikan Bilis Petai Yang Sangat Sedap

Begitu juga penggalan rezeki, bila kita ditipu atau kehilangan harta, kenangkan balik akan rezeki dan nikmat lain yang Yang Mahakuasa kurniakan. Ustaz juga menyelit agar kita bermohon dengan Yang Mahakuasa agar kalau diuji jangan hingga kita menyusahkan orang terutama anak anak. Datang pulak lelaki ketiga. Dia mengadu pada Hassan Al Basri, bahawa Yang Mahakuasa bagi semua dunia dan isinya, diberi kekayaan dan diberi kesihatan yang baik. Cuma saya tak diberi zuriat. 

Nasihat Hassan Al Basri agar lelaki itu beristighfar. Selang beberapa hari isteri Hassan Al Basri yang mendengar perbualan Hassan Al Basri bertanya berkenaan dengan ketiga tiga lelaki yang menemui dia dengan 3 tiba dengan 3 duduk masalah yang berbeza tetapi diberi jawapan yang sama. Hassan Al Basri memberitahu isterinya berkenaan kata kata Nabi Nuh pada umatnya agar beristighfar kalau kau mahukan hujan, mahukan bumi dibasahi dengan air, mahu agar dikurniakan zuriat. 

Sesungguhnya  istighfar boleh menuntaskan ribuan masalah. Ada zikir yang cukup bahagia diucap tetapi bila diletak atas timbangan mizan, beratnya sangat luar biasa iaitu zikir Subhanallahi wabihamdih subhanallahil adziim. Begitu juga dengan istighfar. Cukup bahagia untuk diamalkan dan boleh final ribuan masalah. Dosa dan malu kita cukup banyak. Hanya Yang Mahakuasa sahaja yang tahu. Jika Yang Mahakuasa membuka malu kita, niscaya kita tak tahu mana hendak kita letak muka kita. Yang Mahakuasa mahu kita beristighfar agar Yang Mahakuasa boleh ampun kan dosa kita. Yang ini dipanggil dengan muhasabah. 

Nabi Muhammad SAW beristighfar 70 atau 100 sehari. Lebih pun boleh tapi jangan ditentukan bilangan.  Dengan istighfar akan hilang keluh kesah, akan dikembali kesihatan dan dicurah rezeki luar biasa. Istighfar yang paling tepat yaitu Penghulu Istighfar. Tapi kita boleh juga mengamalkan istighfar yang paling ringkas sahaja iaitu Astaghfirullah. Semoga kita sanggup sama sama mengambil manafaat dari perkongsian ini dan terus mengamalkannya. Yakin dan percaya istighfar sanggup menghapuskan dukacita dan keluh kesah di hati, sanggup menuntaskan semua duduk masalah dan akan didatangkan dengan rezeki yang tidak kita sangka sangka. Sekarang kita masuk penggalan resepi dan kuliner pula.

Semasa di Pasar Tani di Paya Jaras, terpandang ada budak yang menjual petai sedang mengopek petai. Saya kemudian bertanyakan harga petai yang dia sedang kopek. Bila diberitahu harganya RM5.00 saya terus membayarnya. Bukan apa, tapi malas nak mengopek petai. Lagi pulak, isinya lebih kurang sahaja kalau dibeli petai yang belum dikopek. Bila Hubby memberitahu ada banyak baki nasi malam tadi, saya pun terus mencadangkan untuk memasak nasi goreng. Apa lagi, nasi goreng ikan bilis dengan petai lah. Lagi pun memang plan asal nak menyediakan lauk ikan bilis goreng dengan petai sebelum Juita bertolak ke airport. Beliau memang suka makan petai. Bila saya memasak Sambal Tumis Udang pun ditanya kenapa saya tak meletak petai. 

Saya memang penggemar nasi goreng. Apa apa jenis nasi goreng, lebih lebih lagi nasi goreng kampung yang memakai ikan bilis. Tapi bila dah usia macam ni, metabolism pun dah slow, saya terpaksa mengurangkan pengambilan nasi agar tubuh lebih ringan. Seronok melihat nasi goreng saya yang sangat laku. Serious memang sedap. Sampai Hubby kata waah laris lah nasi goreng Mama hari ni. Kalau ikutkan hati, memang saya sendiri akan makan tiga pinggan. Tapi memikirkan kena diet sedikit untuk persiapan majlis perkahwinan anak kami nanti, saya terpaksa menahan diri.

Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Jika suka, boleh juga meletakkan belacan tapi lantaran saya dan anak anak ada duduk masalah sinus yang allergik dengan belacan, saya tak letaklah belacan. Jangan lupa singgah di Instagram untuk melihat video penyediaan Nasi Goreng Ikan Bilis dan Petai hari ini. Rugi kalau tak mencubanya lebih....



Nasi Goreng Ikan Bilis Petai Yang Sangat Sedap Nasi Goreng Ikan Bilis Petai Yang Sangat Sedap

Nasi Goreng Ikan Bilis dan Petai
Oleh:

Bahan bahan:
Nasi putih
1 genggam ikan bilis - goreng garing
1 genggam petai - hiris dan goreng
3 biji telur
Garam

Bahan tumbuk:
5 tangkai cili merah
1 tangkai cili hijau
4 tangkai cili padi
6 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih

Cara cara:
Panaskan minyak dan goreng ikan bilis hingga garing. Angkat tos dan ketepikan. Goreng pula petai seketika dan angkat. Ketepikan..

Menggunakan minyak yang sama, tumis materi tumbuk sehingga naik bau. Masukkan telur. Kacau telur agar bergaul rata dan masukkan nasi putih. Kacau rata.

Masukkan ikan bilis dan petai yang digoreng. Kacau rata. Masukkan garam secukupnya. Sedia untuk diangkat dan dihidangkan panas panas.


Nasi Goreng Ikan Bilis Petai Yang Sangat Sedap Nasi Goreng Ikan Bilis Petai Yang Sangat Sedap


Nota:
Jika sukakan ikan bilis yang rangup, boleh masukkan ikan bilis sehabis ditutup api dan nasi goreng agak suam.



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon