Sabtu, 9 Jun 2018

Nasi Goreng Qu Puteh Gampang Dan Sedap



Ada yang bertanya samada aku aktif berblog Nasi Goreng Qu Puteh Praktis dan Sedap


Ada yang bertanya samada aku aktif berblog. Nak kata aktif tu tak pastilah pulak. Tapi untuk menulis memerlukan mood yang sesuai. Bila idea tiba mencurah, barulah apa yang ditulis lebih padat isi dan kandungannya. Sekarang ini, aku pastikan entri aku dibaca oleh beberapa ribu orang sasaran pembaca, sebelum aku meletakkan entri yang baru. Lagi pulak, aku kini sedang sibuk dengan persiapan majlis di rumah kami yang akan berlangsung tidak usang lagi. Makara dalam kepala banyak memikirkan kasus kasus yang perlu untuk majlis tersebut. 



Ada yang bertanya samada aku aktif berblog Nasi Goreng Qu Puteh Praktis dan Sedap

Sekarang kita masuk cuilan kuliner pula. Semenjak kebelakangan ini, asyik resepi Qu Puteh jer. Hahaha nampak sangat aku rajin skodeng IG Dato Seri Vida Pengasas Vida Beauty yang kaya raya tu. Bukan apa lah, jikalau kita tak kaya, kita sanggup tengok life style orang kaya kaya pun dah cukup mengembirakan hati. Serious aku memang kagum dengan DS Vida yang pada aku sangat real, tidak "fake" langsung. Saya tertarik dengan resepi yang dikongsikan oleh Dato Seri Vida yang merupakan nasi goreng kegemaran anak lelaki beliau. Saya memang suka mencuba apa sahaja resepi yang ada kelainan dari resepi yang pernah aku cuba. 

Lagi pulak, ada nasi putih yang disimpan di dalam peti ais, baki dari nasi semalamnya. Yang lain dengan resepi ini yakni penggunaan kunyit hidup. Kalau belacan, memang banyak nasi goreng memakai belacan. Tapi belum lagi aku menemui resepi memakai kunyit hidup. Pendapat saya, sedaplah nasi ini terutama pada anak anak yang tidak gemar nasi goreng yang pedas. Bagi yang suka pedas, boleh jer ditambah beberapa tangkai cili padi dan ditumbuk bersekali dengan bawang merah dan bawang putih. 

Seperti biasa aku ada menyediakan video di Instagram untuk penyediaan nasi goreng Qu Puteh. Ada yang komen kononnya video aku tak ada suara, tak ada ditulis materi bahan. Saya buat video ni suka suka sahaja. Jika suka, tengoklah. Jika tak suka tak payah lah tengok. Atau boleh buat video sendiri kerana aku tak bisa untuk memenuhi kehendak orang lain. Hihihi bukan murka tapi itulah hakikatnya. Saya ni selalu bersilat di dapur. Sambil tangan mengacau di kuali, tangan juga memegang kamera dan pada masa yang sama mengambil video dengan memakai ipad. Berpeluh juga lah bila melaksanakan beberapa kerja dalam satu masa. Makara pastilah ada kekurangan di sana sini. 

Jom layan resepi gampang yang aku pelajari dari Dato Seri Vida, resepi nasi goreng kegemaran Kacak...


Ada yang bertanya samada aku aktif berblog Nasi Goreng Qu Puteh Praktis dan Sedap
 
Nasi Goreng Qu Puteh
Oleh:

Bahan bahan:
1 mangkuk nasi putih
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci kunyit hidup
3 sudu besar udang kering - tumbuk
Sedikit belacan
Garam
2 biji telur
1 mangkuk sayur kobis

Cara cara:
Tumbuk bawang merah, bawang putih dan kunyit hidup sehingga lumat. Ketepikan. Tumbuk pula udang kering. 

Panaskan minyak dan tumis materi tumbuk sehingga berbau wangi. Masukkan udang kering tumbuk di bahagian tepi biar ianya garing dengan minyak. Masukkan pula belacan dan dikacau rata biar berbau wangi. 

Masukkan telur dan kacau rata. Jika suka, boleh gantikan telur dengan isi ayam atau udang. Setelah itu, masukkan pulak sayur kobis. 

Masukkan nasi putih dan kacau rata. Masukkan garam secukup rasa. Boleh tutup api. Tabur dengan daun bawang hiris serta bawang goreng. Jika suka pedas, bolehlah letak hirisan cili merah. Selamat mencuba.



Ada yang bertanya samada aku aktif berblog Nasi Goreng Qu Puteh Praktis dan Sedap



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon