Selasa, 12 Jun 2018

Pajeri Nenas Sajian Pagi Raya


 niscaya selera aku akan terbuka dengan serta merta Pajeri Nenas Hidangan Pagi Raya


Bila sebut sahaja pajeri, niscaya selera aku akan terbuka dengan serta merta. Yang kenyang pun akan terus jadi lapar. Kuah pajeri yang pekat tu sangat sedap digaul dengan nasi putih panas panas, makan pulak dengan ikan cencaru sumbat dan telur masin. 

Hmm memang kombinasi lauk yang cukup sedap pada saya. Jika sebelum ini aku memakai Pajeri Nenas yang tidak memakai santan untuk digandingkan dengan nasi minyak di SINI tapi kali ini, aku memakai pajeri nenas berempah pula. Sekadar mencari kelainan. 



 niscaya selera aku akan terbuka dengan serta merta Pajeri Nenas Hidangan Pagi Raya

Pajeri nenas selain dari pajeri terung, memang lauk kesukaan saya. Makara aku berguru cara ntuk menyediakannya sehingga ianya kena dengan selera saya. Bak kata Wan Chu menciptakan pajeri tidak sama dengan menciptakan kari nenas. Ianya haruslah berempah, pekat dan hanya memakai sedikit sahaja santan pekat.

Pajeri aku hari ini, memang terbaik dan sangat sedap. Resepi asal pajeri nenas ini yakni resepi yang aku pelajari dari Kak Halimah, rakan sekerja lebih 25 tahun yang kemudian di SINI. Saya olah dengan mengambilkira resepi pajeri terung Wan Chu di SINI. Boleh lihat video yang aku sediakan di bawah ini.




 

Jom layan resepi pajeri nenas yang telah aku ubahsuai dan olah di sana sini bagi diadaptasi dengan citarasa aku sendiri.


 niscaya selera aku akan terbuka dengan serta merta Pajeri Nenas Hidangan Pagi Raya

Pajeri Nenas
Oleh:

Bahan bahan:
1 biji nenas - potong dan perap dengan sedikit gula
2 paket kecil/50 gram rempah kari daging Babas
1 paket kecil kerisik
1 mangkuk kecil santan - 1 plastik kecil
2 sudu kecil garam atau secukup rasa
3 sudu besar gula atau secukup rasa
Serbuk perasa
Udang hidup

Bahan kisar:
6 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 ibu jari halia
Segenggam udang kering

Cara cara:
Nenas diperap dengan sedikit gula dan biarkan seketika. Kemudian dicelur seketika, tos dan ketepikan.






Tumis materi kisar sehingga bacin dan masukkan rempah kari kering (tak dibancuh dengan air) dan kacau rata cepat cepat. Masukkan sedikit santan supaya tidak hangit dan kacau rata.




Kemudian masukkan baki santan, garam, gula, serbuk perasa serta kerisik supaya kesemua sekali masak mesra. Masukkan udang hidup, jikalau suka. Akhir sekali, masukkan nenas dan sedikit air sehingga agak agak nenas karam sahaja.





Akhir sekali, masukkan nenas dan sedikit air sehingga agak agak nenas karam sahaja. Masak dengan api sederhana sehingga nenas lembut dan kuah pecah minyak. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat.



 niscaya selera aku akan terbuka dengan serta merta Pajeri Nenas Hidangan Pagi Raya





Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon