Selasa, 5 Jun 2018

Paru Sambal Berlado Kegemaran Aku Yang Sangat Sedap


Saya memang sangat sangat suka makan Paru Sambal Berlado terutama yang dijual di Kampung M Paru Sambal Berlado Kegemaran Saya Yang Sangat Sedap


Saya memang sangat sangat suka makan Paru Sambal Berlado terutama yang dijual di Kampung Melayu Kundang berhadapan dengan Pusat Parti PKR. Kalau hendak ke sini, memang kena tiba awal. Kalau tidak, alamak memang kempunan. Orang terlalu ramai bersesak sesak dalam kedai. Ada rasa nak menangis bila dah tiba awal tapi tetap paru nya telah kehabisan. Itu pun, mereka mengeluarkan lauk paru sedikit demi sedikit. Kalau dikeluarkan sekali gus, rasa nya sekelip mata dah habis. Hubby pula tak suka nak selalu ke sana, maklumlah agak jauh dengan rumah kami. Satu hari, aku gagahkan diri meminta no telefon tuan punya kedai makan tu. Kalau ke sana, memang tak sempat untuk bercakap cakap pun kerana mereka terlalu sibuk melayan pelanggan yang ramai lebih lebih lagi hari Sabtu dan Ahad. Secara jujur, aku tak tahu yang mana satu, tuan punya dan yang mana pekerja. Sebab pekerja yang melayan pelanggan di kedai pun ramai juga.

Saya menelefon dan cuba berkenal kenal dengan tuan punya kedai makan tu. Alhamdulillah orangnya baik dan tak lokek pun untuk kongsikan dengan aku cara menyediakan dan materi bahan yang digunakan. Malahan Puan Shakila ada singgah dan membaca blog juga. Katanya pada saya, kenapa tak perkenalkan diri? Hahaha macam mana nak perkenalkan diri, nak order makanan pun kena mencelah celah di sebalik orang ramai. Paru Sambal Berlado ni bukan sahaja sedap dimakan dengan nasi lemak, mee hoon tetapi juga aku makan dengan lontong yang juga sangat sedap.

Saya memang sangat sangat suka makan Paru Sambal Berlado terutama yang dijual di Kampung M Paru Sambal Berlado Kegemaran Saya Yang Sangat Sedap

Hari ahad ini kami tak ke mana mana kerana sepatutnya menpunyai temujanji dengan vendor pelamin. Tapi dia menpunyai urusan kecemasan di kampung. Saya mengajak Nana menemankan aku ke Pasar Tani di Kota Dame untuk membeli paru. Saya beli sekilo sahaja. Tapi aku buat dalam 700 gram. Bila sebelum direbus, nampak macam banyak sangat. Tapi bila dah siap, sikit jer. Itu pun sambil menggoreng, sambil meratah macam makan keropok keropok gitu...

Jom layan resepi yang aku olah sendiri menurut materi bahan yang dipakai oleh Puan Shakila. Saya tak lah minta sukatan bagai, lantaran memasak lauk pauk ni, boleh jer agak agak bahannya. Rasa kurang bawang, tambah jer bawang, rasa kurang cili, tambah cili. Mudah. Bukan macam buat kek atau biskut, mesti ikut sukatan. 

Dulu aku ada menyediakan paru goreng rangup di SINI tapi tak sesedap hari ini kerana hari ini aku memasak dengan ilmu, petua dan tips penuh di dada. Hahaha. Sebelum memasak, kita kena faham dulu resepi dan materi bahan digunakan. Kena terperinci sebelum mula memasak. Seperti biasa, aku ada buat video untuk anda melihat dengan lebih terperinci cara menyediakan lauk kegemaran aku ini. Kalau di Kundang, saiz paru nya nipis nipis dan kecil, jadi sangat rangup. Jom layannn....



Saya memang sangat sangat suka makan Paru Sambal Berlado terutama yang dijual di Kampung M Paru Sambal Berlado Kegemaran Saya Yang Sangat Sedap

Paru Sambal Berlado Yang Sangat Sedap
Oleh:

Bahan rebus:
700 gram paru
2 hiris halia
1 batang serai - ketuk
Sedikit garam

Bahan tumbuk kasar:
9-10 tangkai cili merah - boleh guna cili kering kisar
5 ulas bawang putih
10 ulas bawang merah
1 inci halia

Bahan lain:
1 batang serai - ketuk
2 sudu besar gula atau secukupnya
Garam
1 keping asam keping

Cara cara:
Paru direbus bersama halia, serai dan garam sehingga empuk dalam 30 minit sehari sebelum dimasak. Masak hingga paru tak liat. Cucuk dengan lidi atau cake tester untuk dicucuk tengok kalau dah tak liat. Tos kan airnya.



Bila sejuk, gres dipotong nipis nipis. Paru dilumur sedikit garam kalau suka dan biarkan seketika.




Panaskan minyak dengan api yang berpengaruh dan goreng paru (pastikan karam dalam minyak yang banyak). Sentiasa dibalik balikkan supaya garingnya rata. Bila sudah garing, angkat dan ketepikan.



Panaskan sedikit minyak dan tumis materi kisar bersama dengan serai, sehingga naik amis dan sedikit garing. Masukkan gula, sedikit garam dan asam keping. Mesti ada rasa bagus manis sikit, gres sedap.



Akhir sekali, masukkan paru yang telah digoreng dan gaul sebati.

Nota:
Rahsia menerima gorengan rangup yaitu memakai api besar.

Jika mahukan paru yang infinit rangup, biarkan sambal sejuk sedikit, gres dimasukkan paru goreng dan kacau rata.  



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon