Isnin, 4 Jun 2018

Paru Sambal Pedas Sedap


Sukar untuk aku menulis apa yang ada di hati Paru Sambal Pedas Sedap


Sukar untuk aku menulis apa yang ada di hati. Perasaan gembira dan duka yang bercampur baur untuk mendapatkan menantu sulong dalam keluarga kami. Setelah melalui liku liku dalam kehidupan, hasilnya anakanda kami akan melangsungkan perkahwinan dalam bulan hadapan. Bila dah hingga jodoh, semua berlalu dengan begitu gampang dan cepat. Setiap kali mengingatkan majlis besar ini, aku niscaya sebak dan air mata akan bergenang tanpa disedari. Saya gembira kerana Nana akan memulakan hidup baru. Dalam masa yang sama aku duka dan belum bersedia untuk melepaskan beliau untuk hidup sendiri. Hakikatnya kita tidak kehilangan anak sebaliknya menerima embel-embel anak menantu dalam keluarga. 

Entah lah perasaan aku agak tak keruan sekali. Belum lagi memikirkan pecahan persiapan tamat majlis. Memilih warna pakaian pun boleh menyebabkan aku pening. Belum lagi pecahan design baju, menentukan tailor dan menentukan kain. Maklum aku bukan hanya perlu memikirkan untuk aku tetapi juga untuk suami dan anak anak lelaki serta dua orang anak perempuan. Ya lah siapa pun niscaya inginkan majlis yang terbaik dan sempurna. Semuanya ini menambahkan gangguan kesihatan aku sehingga terpaksa berulang ke klinik dan hospital. 



Sukar untuk aku menulis apa yang ada di hati Paru Sambal Pedas Sedap

Sekarang kita bercerita sedikit pecahan kuliner aku hari ini.  Hari ahad ialah hari aku berada di dapur melayan Hubby dan anak anak makan kuliner dari air tangan aku sendiri. Kadang kadang separuh hari juga berada di dapur. 

Saya mengajak Boy ke Pasar Tani di Kota Dame untuk mencari paru lagi. Tapi sayang, kerana terlewat paru dah kehabisan. Saya mana pernah kenal erti putus asa, ligat kepala berfikir mana lagi kawasan ada menjual daging. 

Akhirnya teringat ada pasar tani di tapak pasar malam Paya Jaras. Tanpa membuang masa, kami terus ke sana. Tak puas makan dan meratah paru gres baru ini. Jika sebelum ini aku memakai cili merah hidup, kali aku hanya memakai cili kering yang dikisar sahaja. 

Jika mahu melihat cara aku merebus paru boleh klik entri sebelum ini di SINI. Hari ini aku memakai 700 gram paru. Memang puas meratah hingga ke petang. Makan pula dengan Nasi Goreng Ikan Bilis Petai yang seriously sedap. Encik Hubby yang berat verbal untuk memuji pun hari itu memperlihatkan pujian. Kembang hidung menerima kebanggaan yang spontan. 

Jom layan resepi yang aku olah dari apa yang dikongsikan oleh Puan Shakila, tuanpunya gerai nasi lemak di Kampung Melayu Kundang.


Sukar untuk aku menulis apa yang ada di hati Paru Sambal Pedas Sedap

Paru Goreng Pedas
Oleh:

Bahan bahan:
700 gram paru - rebus empuk
2 hiris halia
1 batang serai - ketuk
1 1/2 biji bawang besar Holland - hiris
4 sudu besar cili kisar - boleh tambah
1 batang serai - ketuk
1 sudu kecil garam
1 sudu besar gula atau secukupnya
Air asam jawa

Bahan tumbuk kasar:
4 ulas bawang putih
10 ulas bawang merah
1 inci halia

Cara cara:
Rebus paru bersama halia dan serai serta sedikit garam dalam 30 minit atau sehingga empuk. Setelah empuk, angkat, tos dan sejukkan. Setelah sejuk, dipotong nipis.

Panaskan minyak dengan api yang berpengaruh dan goreng paru (pastikan karam dalam minyak yang banyak). Sentiasa dibalik balikkan semoga garingnya rata. Bila sudah garing, angkat dan ketepikan. Jika suka, boleh juga goreng paru separuh garing sahaja.




Menggunakan sedikit minyak yang sama, tumis serai dan materi tumbuk sehingga naik bau. Masukkan cili kisar dan tumis sehingga cili masak dan agak kering. Masukkan bawang besar, gula, garam dan air asam jawa. Kacau rata dan sesuaikan rasa. Mesti ada rasa cantik sedikit. Tutup api.

Bila sambal sedikit sejuk, masukkan paru yang telah digoreng garing tadi. Kacau rata dan sedia untuk dinikmati.






Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon