Khamis, 14 Jun 2018

Rahsia Menyediakan Nasi Lemak Sedap


 Bukan orang Melayu atau bukan orang Malaysia lah bila tak suka makan nasi lemak Rahsia Menyediakan Nasi Lemak Sedap


Hahaha tajuk yang catchy lak kali ini. Semua orang suka makan nasi lemak kan? Bukan orang Melayu atau bukan orang Malaysia lah bila tak suka makan nasi lemak. Bulan Ramadhan pun boleh buat nasi lemak. Yang best alasannya yaitu tak perlu buat lauk pauk sampingan banyak banyak untuk dimakan dengan dengan nasi lemak. Hahaha. Semua perempuan akil memasak nasi lemak kan? Tapi adakala kita tertanya kenapalah sedap sangat nasi lemak ni. Apakah rahsianya? Hmmm bila tanya orang berniaga, ada kala mereka tak memberi jawapan, hanya tersenyum dengan kebanggaan yang diberi. Seperti yang aku tulis sebelum sebelum ni yang aku pantang bila makan sesuatu masakan yang sedap, tidak bertanya lanjut berkenaannya. Paling tidak aku akan bertanya samada buat sendiri atau ditempah. Jika buat sendiri, aku akan take note dan berusaha untuk berjumpa atau berhubung dengan siapa yang memasak masakan tersebut. Kalau di restoran, ada saat mereka tidak akan berkongsi resepi, maklum mereka berniaga. Kaprikornus aku akan korek maklumat dengan bertanya sedikit demi sedikit.



 Bukan orang Melayu atau bukan orang Malaysia lah bila tak suka makan nasi lemak Rahsia Menyediakan Nasi Lemak Sedap



Berbalik pada nasi lemak, setiap kali ada jamuan makan makan di Surau Ad Dhuha, ada dihidangkan nasi lemak yang dibungkus. Nasi lemak ditempah dari Kak Fatimah memang sedap. Simple sahaja hanya ada sambal, telur rebus dan hirisan timun. Harga juga berpatutan. Saya suka makan nasi lemak bungkus yang simple macam ni. 

Tiada lauk pauk pelbagai tapi sangat terasa keenakan nasi lemaknya. Semasa makan makan selepas solat Isyak, aku mendekati Kak Fatimah untuk menanyakan cara dia menyediakan Sambal Ikan Bilis dan nasi lemak. Semuanya sama denganresepi nasi lemak yang aku kongsikan sebelum ini. Cuma caranya sahaja yang berbeza. Macam mana caranya? Haaa nasi tidak dimasakkan dengan santan. Ooh bila tak dimasak dengan santan, macam mana pulak nak jadi nasi lemak? Hihihi santan dimasukkan kemudian. Kata kak Fatimah, nasi lemak yang dimasak cara begini sangat tahan lama, tidak gampang busuk dan nasinya juga berderai cantik. Jom layan video di bawah ini.






Jom ikut aku layan resepi Sambal Tumis Ikan Bilis dan Nasi Lemak Sedap dan Tahan Lama.


 Bukan orang Melayu atau bukan orang Malaysia lah bila tak suka makan nasi lemak Rahsia Menyediakan Nasi Lemak Sedap

Sambal Tumis Ikan Bilis
Oleh:

Bahan bahan:
1 mangkuk ikan bilis - cuci dan tos
3-4 biji bawang besar
3 ulas bawang putih - jangan banyak
1/2 mangkuk cili kisar
Air asam jawa - 1 sudu kecil pes asam jawa
Garam
3 sudu besar gula  - kena ada rasa manis
Sedikit gula Melaka - biar rasa lemak

Cara cara:
Kisar bawang besar dan bawang putih. Panaskan minyak yang agak banyak untuk memastikan bahan tumisan masak dan garing sempurna. Bila masak, boleh diceduk keluar.

Tumis materi kisar dan cili kisar sehingga cili dan bawang benar benar masak dan garing dengan api perlahan. Proses yang sangat penting untuk memastikan keenakan dan juga ketahanan sambal.

Setelah garing, masukkan sedikit gula dan kacau rata bertujuan untuk mengakibatkan warna sambal yang merah cantik.

Kemudian masukkan air asam jawa dan ikan bilis. Biarkan masak dengan api perlahan.

Akhir sekali masukkan gula selebihnya dan garam secukup rasa. Jika suka, boleh juga diletakkan bawang besar hirisBolehlah angkat dan dihidangkan.



Nasi Lemak Sedap Dan Tahan Lama
Oleh:

Bahan bahan;
Beras - cuci dan tos
1 helai daun pandan - carik dan simpul
Garam
1 - 2 inci halia - hiris
1 cawan santan pekat

Cara cara:
Masak nasi dengan air secukupnya. Sukatan air bergantung kepada beras ibarat memasak nasi biasa. Biasanya paras air dalam kurang 1 inci atau satu paras garisan di jari.

Masukkan garam dan juga daun pandan. Masukkan dalam rice cooker dan masak ibarat biasa.





Bila mendidih dan air hampir kering, masukkan hirisan halia dan santan pekat tadi. Kacau rata. Sambung sampai nasi masaK. Siap untuk dihidangkan.


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon