Jumaat, 1 Jun 2018

Sambal Ikan Bilis Dan Petai Ranggup



Hari ini warga Wilayah Persekutuan menyerupai aku bercuti kerana menyambut Hari Wilayah Sambal Ikan Bilis dan Petai Ranggup


Hari ini warga Wilayah Persekutuan menyerupai aku bercuti kerana menyambut Hari Wilayah. Ramai yang ambik kesempatan untuk pergi bercuti kerana kebetulan boleh sanggup cuti panjang dengan mengambil satu hari cuti semalam. Saya pula gotong royong tidak pernah merancang percutian, malahan tak sedar pun hari yang cuti panjang kerana berkebetulan dengan cuti cuti umum menyerupai ahad ini dan ahad Hari Thaipusam. Setiap hari aku tidak pernah ada dalam hati untuk ke mana mana samada dalam atau luar negeri. Kalau dalam negeri, lagi lah tiada perancangan kerana malas dengan kesesakan jalan raya. Bila cuti jer jalan raya sesak di sana sini. Banyak masa terbuang dalam kereta. Masa diambil untuk perjalanan ke Kota Bharu sama dengan masa penerbangan ke Perth Australia. 

Di bandar Kota Bharu pulak sesak dengan kenderaan plat dari luar Kelantan. Keduanya kerana aku memang tak nak bercuti dalam negara. Agaknya dulu, kami dah berjalan merata. Makara anak anak pun tak mahu ikut bila bercuti dalam negara. Kalau ke luar negara pula, memang seronok tetapi aku pun malas dengan cuaca yang sejuk. Kalau aku pergi pun, semata mata nak mengembirakan anak anak. Makara aku pun tak tahu apa yang aku nak sebenarnya. Apa yang aku tahu, aku suka duduk di rumah sahaja. Lebih sempurna duduk memerap di bilik. Adooi parah lah penyakit macam ni. Tolooong apa nak buat niiii? Bila dilihat gambar gambar lama, rupanya banyak negara juga yang telah aku kunjungi. Makara memang patutlah kalau aku macam dah tak ada perasaan untuk bercuti. Meh kita masuk sikit penggalan resepi dan masakan. 


Hari ini warga Wilayah Persekutuan menyerupai aku bercuti kerana menyambut Hari Wilayah Sambal Ikan Bilis dan Petai Ranggup


Bila selera makan tak ada, memang aku mencari kuliner yang ringkas. Kadang kadang makan dengan nasi putih tak berkuah pun. Lebih lebih lagi nasi memakai beras Basmathi atau yang memakai beras yang sedap sedikit. 

Kalau masa kecil dulu, kami hanya makan nasi memakai beras yang padi ditanam sendiri oleh kedua ibubapa kami. Padi yang ditanam akan disimpan untuk dimakan sehingga demam isu padi berikutnya. Bila kehabisan beras, aku ditugaskan untuk menjemur padi di atas tikar dan bila kering akan ditumbuk. Saya sempat juga menghantar padi dengan menaiki basikal untuk dimesin di kilang berdekatan. 

Saya beli petai yang dijual di depan gerai makan Tangling saat ke sana untuk bersarapan. Nampak isinya besar dan bundar bulat, beli 2 ikat dengan harga RM10.00. Kebetulan juga Juita ada balik, jadi aku memasak lauk pauk berasaskan petai kerana Juita memang sukakan petai. Boleh juga lihat resepi Masak Sardin dengan Petai di SINI 

Jom layan resepi yang gampang dan sangat menambat selera. Pendek kata kuliner ringkas menyerupai ini boleh menambah selera makan. Jangan lupa tengok video di instagram azie kitchen dan LIKE sekali. 

Hahaha abaikan kuali antik aku tu. Kuali pertama yang dibeli selepas berumahtangga. Hitamnya dah tak boleh disental. Nama pun kuali kan. Kalau tak hitam, dah tak macam kuali. Makara ada sentimental value. 

Walaupun ada banyak kuali di rumah, kuali tu juga yang jadi pilihan setiap kali hendak memasak. Ada periuk dan kuali yang dibeli di US dan ada yang dibeli di Australia. Rajin membeli tapi sayang nak diguna. Lagi pun aku memasak untuk menu keluarga, bukan sekadar memasak untuk blog....



Hari ini warga Wilayah Persekutuan menyerupai aku bercuti kerana menyambut Hari Wilayah Sambal Ikan Bilis dan Petai Ranggup

Sambal Ikan Bilis dan Petai Ranggup
Oleh:

Bahan bahan:
1 papan petai - hiris nipis
1/2 mangkuk ikan bilis
2 - 4 tangkai cili merah - tumbuk
1-2 tangkai cili padi - tumbuk
Sedikit garam

Cara cara:
Panaskan minyak dan goreng petai sampai kekuningan. Angkat dan tos. Masukkan pula ikan bilis dan goreng sehingga garing. Angkat dan tos. 






Menggunakan minyak yang sama, tumis cili merah dan cili padi yang ditumbuk sehingga naik bau. Masukkan sedikit garam. Jangan lebih kerana ada ikan bilis yang agak masin. Jika tiada cili hidup, boleh juga memakai cili kisar tapi kena dimasak agak usang sedikit sehingga cili benar benar masak.





Setelah cili masak, tutup api dan biarkan sehingga agak suam. Masukkan petai dan ikan bilis yang digoreng. Kacau rata dan sedia untuk dihidangkan.




Hari ini warga Wilayah Persekutuan menyerupai aku bercuti kerana menyambut Hari Wilayah Sambal Ikan Bilis dan Petai Ranggup



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon