Jumaat, 15 Jun 2018

Sambal Ikan Bilis Kering Melaka Versi 2


Sedikit petikan Kuliah Ustaz Johari Mat Som di surau Ad Dhuha Sambal Ikan Bilis Kering Melaka Versi 2


Sedikit petikan Kuliah Ustaz Johari Mat Som di surau Ad Dhuha.  Sudi kiranya membaca catatan saya ini. Jika kita diberi nikmat, hendaklah kita bersyukur. Manakala ketika diberi bala, hendaklah kita bersabar. Jika kita diberi ketaatan, rasakan ianya sebagai anugerah Allah. 

Kita tak bisa mentaati Tuhan tanpa dukungan Allah. Hanya engkau kami sembah. Hanya engkau kami minta pertolongan. Bukan engkau yang tiba ke masjid tapi Tuhan yang datangkan engkau ke masjid. Bukan engkau yang berdiri solat malam tapi Tuhan yang bangunkan engkau untuk bersolat malam. Supaya pandang diri sebagai hamba yang lemah. Yang berkuasa yaitu Allah. Bukan engkau yang lakukan ketaatan tapi Tuhan yang menunjukkan ketaatan. Bukan berterima kasih pada manusia. Tapi berterima kasih pada Tuhan atas rezeki yang diterima. 






Jangan cuba menghukum orang yang secara zahir melaksanakan maksiat dan tidak mentaati perintah Allah. Maksiat dan mungkar yaitu fitrah hidup manusia. Tak pelik lantaran macam tu hidup kita. Kalau syaitan melaksanakan ketaatan atau Malaikat melaksanakan kemungkaran, itu yang pelik. Kita yaitu hamba yang dhaif dan hina. Orang yang pernah melaksanakan maksiat mungkin akan lebih menghina diri pada Tuhan kerana dosa dosa yang telah dilakukan. Orang yang zahir nampak soleh tapi belum tentu mengharap pada Allah. Si pemaksiat tu duduk dalam takdirnya. Kata ulamak Sufi, berhati hati dengan si pemaksiat. Zahir nampak ibarat banduan tapi ketika dalam penjara kita tak tahu status dia di sisi Allah. 



Sedikit petikan Kuliah Ustaz Johari Mat Som di surau Ad Dhuha Sambal Ikan Bilis Kering Melaka Versi 2

Akhir sekali ustaz berpesan semoga jangan kau berteman dengan anak kecil yang berusia 90 tahun. Setelah diumpan dengan pahala, gres hendak melaksanakan amal ibadah. Itu tandanya masih anak kecil.  Pahala yaitu urusan Tuhan jangan  campuri ihwal urusan Allah. Begitu juga hidayah yaitu urusan Allah. Jangan kita gampang menghukum orang yang belum menerima hidayah Allah. Semoga bermanfaat. 

Resepi ini saya berguru dari Cikgu Baiha yang merupakan rakan sekolej semasa di universiti. Baiha berasal dari Melaka. Oleh kerana gagal menghubungi rakan saya Haryati Hashim yang selalu membawa Sambal Tumis Ikan Bilis Kering ke kolej setiap kali balik dari kampung, saya menanyakan jika Baiha tahu cara memasaknya. Kata Baiha, sama dengan sambal tumis biasa, cuma tidak dimasukkan air asam jawa sahaja. Cili pulak kena banyak semoga ianya bersambal, saya pulak hanya memasukkan 3 sudu besar cili kisar kerana masih fobia nak makan pedas selepas kena serangan gastrik tempoh hari. Sebelum ini saya ada juga menyediakan Sambal Tumis Melaka yang dipelajari dari TeeaRa Yatie. Resepi yang dia berguru dari orang Melaka juga. Tapi resepinya memakai cili padi dan bawang putih. Boleh klik di SINI untuk melihat entri tersebut. Saya juga ada buat video penyediaan Sambal Tumis Ikan Bilis Kering Melaka hari ini. Nanti klik video di bawah ini.

Jom layan resepi yang mudah, cepat disediakan dan yang penting sedap untuk dimakan dengan nasi atau roti. Sangat sesuai sebagai juadah bersahur. Boleh disimpan dalam tupperware dan tahan selama lebih 2 ahad dengan tak payah disimpan dalam peti sejuk pun. Selamat mencuba...


Sedikit petikan Kuliah Ustaz Johari Mat Som di surau Ad Dhuha Sambal Ikan Bilis Kering Melaka Versi 2

Sambal Ikan Bilis Kering Melaka
Oleh:

Bahan bahan:
1 mangkuk ikan bilis - goreng garing
10-12 ulas bawang merah - hiris
3 senduk nasi cili kering kisar
Garam
Gula/maggi secukup rasa

Cara cara:
Goreng ikan bilis sehingga garing. Angkat, tos dan ketepikan.





Panaskan minyak dan tumis bawang merah hiris sehingga wangi. Masukkan cili kisar dan goreng sehingga cili benar benar masak dan garing dengan api perlahan.





Masukkan sedikit garam dan gula. Sesuaikan rasa.

Akhir sekali, masukkan ikan bilis dan terus tutup api. Siap untuk dimakan. Selain dimakan dengan nasi, sedap juga dimakan dengan roti.

Sedikit petikan Kuliah Ustaz Johari Mat Som di surau Ad Dhuha Sambal Ikan Bilis Kering Melaka Versi 2

Sedap dimakan untuk bersahur kerana saya memang tak suka makan makanan berkuah waktu sahur.


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon