Sabtu, 2 Jun 2018

Sambal Kerang Kegemaran Anak Anak


Telah usang aku tidak kongsikan petikan ilmu yang aku sanggup dari kuliah zohor yang aku h Sambal Kerang Kegemaran Anak anak


Telah usang aku tidak kongsikan petikan ilmu yang aku sanggup dari kuliah zohor yang aku hadiri. Hari ini aku nak kongsikan sedikit petikan dari kuliah Ustaz Salehuddin Abdul Ghani mengenai ujian dan musibah. Tidak ada orang yang tidak ada masalah. Cuma yang berbeza ialah orang mukmin akan mendapatkan ujian sebagai teguran dari Allah. Ada pesan yang tersirat yang tersembunyi ibarat antaranya ialah Tuhan hendak menghapuskan dosanya. Itu yang patut kita fikirkan bila ditimpa musibah. 

Para Nabi dan sahabat juga tidak ketinggalan diuji. Hendaklah kita redha dan sabar. Manakala orang tidak beriman bila ditimpa ujian akan melatah dan gampang berputus asa. Dosa orang mukmin akan dihapuskan dengan ujian, hatta sekecil ujian terkena duri. Dosa akan jatuh umpama daun daun yang jatuh berguguran. Musibah bagi orang mukmin yakni satu kebaikan. Hmm peringatan buat aku sendiri juga. Sekarang, kita masuk kepingan resepi pulak.

Telah usang aku tidak kongsikan petikan ilmu yang aku sanggup dari kuliah zohor yang aku h Sambal Kerang Kegemaran Anak anak


Sebenarnya aku jarang sekali memasak kerang. Mungkin alasannya yakni aku malas nak mengopek kerang. Hahaha.  Lagi pulak, harga kerang agak mahal sekilo RM10 dan sanggup isinya tak hingga pun satu mangkuk. Yang lain juga kerana aku allergik dengan kerang atau apa apa makanan laut yang bercengkerang. Tapi anak saya, Aween memang peminat kerang. Kalau makan di mana mana restoran, niscaya diminta kerang rebus atau kerang bakar. Berbeza pula dengan Nana yang memang tak makan kerang langsung.

Hari ini, aku nak kongsikan sikit yang kerang, jikalau boleh jangan direbus. Nanti ia menjadi terlalu masak dan tak sedap. Sebaliknya selepas dibasuh bersih, terus masukkan ke dalam kuali. Tanpa air. Nyalakan api dan tutup kuali tadi. Selepas beberapa minit, buka epilog dan kacau rata. Setelah kerang mula terbuka, bolehlah padamkan api dan sedia untuk dikopek isinya. Kalau boleh, jangan beli isi kerang yang telah dikopek. Kita tak tahu kebersihannya. Ada ketika, ianya berbau hanyir.

Jom kita layan resepi dan cara aku menyediakan sambal kerang hari ini. Ingat nak memasak Rendang Kerang tapi terlalu sedikit isi kerang yang ada. Insya Tuhan lain kali...



Telah usang aku tidak kongsikan petikan ilmu yang aku sanggup dari kuliah zohor yang aku h Sambal Kerang Kegemaran Anak anak

Kerang Sambal Tumis
Oleh:

Bahan bahan:
1 mangkuk isi kerang
2 sudu besar cili kisar
5-6 ulas bawang merah
3-4 ulas bawang putih
Gula
Garam
1/4 keping asam keping
1/2 biji bawang besar Holland - opsyenal

Cara cara:
Tumbuk bawang merah dan bawang putih. Panaskan minyak yang agak banyak biar materi tumis cepat garing. Tumis bawang seketika sebelum dimasukkan cili kisar.

Tumis cili kisar dengan api perlahan sehingga cili benar benar masak. Setelah cili masak, masukkan gula. Kacau rata sebelum dimasukkan kerang.




Oleh kerana kerang telah masak, masakkan kerang seketika sahaja. Masukkan sedikit air dan garam. Kacau sehingga sambal pecah minyak.


Jika suka, boleh juga masukkan bawang besar yang telah dihiris. Kacau sehingga bawang layu, bolehlah tutup api.



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon