Jumaat, 8 Jun 2018

Sambal Tumis Sotong Dan Petai Buat Juita



Entah kenapa hati menjadi sangat sayu jika melihat Instagram Dato Seri Vida yang sedang me Sambal Tumis Sotong dan Petai Buat Juita


Entah kenapa hati menjadi sangat sayu jika melihat Instagram Dato Seri Vida yang sedang menjamu selera dengan daging dan lauk pauk dari lembu qorban. Serious rasa nak nanges melihat dia menikmati hati goreng, sup tulang rusuk, perut muda. Setiap kali pagi Hari Raya Aidil Adha, lauk pauk inilah yang kami makan panas panas secara beramai ramai dengan arwah Bonda, adik beradik dan anak anak buah. Setiap tahun, abang aku akan menyediakan seekor lembu untuk dikongsi antara kami adik beradik. 

Setiap tahun, Bonda akan menyertai korban lembu. Malah sehingga kini, amalan ini masih diteruskan oleh keluarga aku di kampungSaya ni walaupun dah lebih 30 tahun menetap di Kuala Lumpur, hati dan jiwa aku ialah masih pada kampung halaman. Kerinduan aku pada kampung halaman, impian untuk menikmati kuliner Kelantan tidak pernah pudar. Tapi hidup perlukan pengorbanan. Itulah yang terpaksa aku lalui dan jalani berada jauh dari adik beradik di perantauan. 



Entah kenapa hati menjadi sangat sayu jika melihat Instagram Dato Seri Vida yang sedang me Sambal Tumis Sotong dan Petai Buat Juita

Hari ini aku bukan nak kongsikan resepi kuliner Kelantan. Huhuhu kat rumah tak ada daging qorban pun. Hari ini aku masak Sambal Tumis Sotong sahaja. Hajat hati nak goreng kunyit sotong bertelur gara gara tengok instagram Azrinaz Mazhar Hakim. Tapi hari buat ketupat, hahaha sehari sebelum raya Haji, kebanyakan ikan dan sotong dah habis. Hubby dah terlewat ke pasar. Ada dalam 4 ekor sotong yang bersaiz besar. Makara aku kenalah potong kecil agar sanggup dimakan beramai ramai. 

Satu problem jika masak sotong ialah kuahnya akan basah walaupun sambal aku dah pecah minyak dan kering dikala sotong dimasukkan. Hmm lupa lak nak rujuk petua alasannya ialah memasak dalam keadaan nak cepat. Ketika itu, aku juga memasak rendang ayam kampung. Memang bersilat kiri kanan dengan ipad, dengan kamera bagai. Kalau nak dikeringkan air nya, sotong pulak akan menjadi liat dan keras jika terlalu usang di masak. 

Sebenarnya ada petua untuk mengurangkan air sotong. Pertama, panaskan air sehingga mendidih, masukkan sotong dalam satu minit sahaja. Angkat dan tos. Masukkan sotong dalam sambal di selesai sekali selepas sambal tumis telah masak dan akrab masa kita hendak tutup api. Satu cara lagi ialah tos air sotong dan taburkan dengan sedikit garam. Cara ketiga pula, ialah dengan menggorengkan sotong seketika di dalam kuali tanpa minyak selama beberapa minit sehingga air sotong keluar. Angkat dan toskan. Sedia untuk dimasukkan ke dalam sambal di selesai sekali. Boleh rujuk cara ketiga ini di SINI

Untuk sambal tumis aku hari ini, aku tidak ikut pun petua petua di atas kerana terlupa. Apa yang aku buat ialah aku keluarkan dulu sotong dan masak sambal sehingga air kering dan terbit minyak. Kemudian barulah dimasukkan semula sotong ke dalam sambal. Ini kira cara emergency lah. 

Apa apa pun, sedap sangat sambal tumis sotong aku hari ini kerana sotongnya sangat segar. Dua ekor sotong menpunyai telur. Bila dipotong, telur akan terkeluar. Jadi anak anak jika jumpa telur, akan bagi kat saya. Hahaha mereka tahu mama nya suka makan telur sotong. Bertambah sedap lagi jika makan secara beramai ramai waktu berbuka puasa hari Arafah. 

Sambal sotong digandingkan pula dengan ikan terubuk goreng yang sedap dan berlemak itu. Saya juga goreng ayam kampung dara yang dibeli dari Makku Saniah. Oleh kerana rendang dah siap, sekali dihidang untuk juadah berbuka. Hubby bagi komen, banyaknya lauk hari ini. Hihihi kebetulan jer kerana rendang untuk dimakan pada hari raya bersama dengan lemang.

Jom tengok resepi Sambal Tumis versi saya. Jom layaan...



Entah kenapa hati menjadi sangat sayu jika melihat Instagram Dato Seri Vida yang sedang me Sambal Tumis Sotong dan Petai Buat Juita

Sambal Tumis Sotong dan Petai
Oleh:

Bahan bahan:
4 ekor sotong - saiz besar
4 biji bawang besar
1 labu bawang putih
2-3 sudu besar gula pasir
1 senduk besar cili kisar
Sedikit pes asam jawa
Garam secukup rasa
Sedikit susu cair
1 biji bawang besar - hiris halus
Petai secukupnya 

Cara cara:
Kisar bawang besar dan bawang putih. Panaskan minyak agak banyak sesuai dengan materi yang hendak ditumis. Tumis materi kisar sehingga kering airnya. Masukkan cili kisar dan terus ditumis sehingga cili benar benar masak. 

Masukkan gula agar sambal akan berwarna cantik. Kacau seketika sebelum dimasukkan sedikit air. Masak dengan api perlahan sehingga kuah menjadi terbit minyak. 

Masukkan petai diikuti dengan sotong. Nota: jangan lupa samada rebus sotong dalam air mendidih atau panaskan dalam kuali sehingga air sotong telah keluar ya. 

Masukkan pes asam jawa dan sedikit garam. Masukkan sedikit susu cair bagi mengakibatkan sambal kita lebih enak. Masak sehingga sambal pecah minyak dan sesuaikan rasa. Akhir sekali, masukkan bawang besar hiris. Kacau sehingga bawang layu, boleh tutup api dan sedia untuk dinikmati.


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon