Isnin, 11 Jun 2018

Takbir Malam Raya Rumah Ke Rumah






Tahun ini yakni tahun pertama saya menyertai kegiatan takbir malam raya dari rumah ke rumah. Sebelum ini aku tiada di rumah kerana mengerjakan umrah pada final Ramadhan. Oleh kerana pengalaman pertama, jadi aku tak tahu jika tiada jemaah perempuan yang menyertainya. Saya pula bersolat Isyak di surau jadi selepas solat aku terus ikut rombongan jemaah. Nasib baik Ayu, isteri Ustaz Ahmad Muaz ada turut bersama. Kali ini 7 buah rumah menyertai kegiatan takbir malam raya. 

Bila tiba di rumah pertama, aku agak terkejut bila banyak sajian yang disediakan sedangkan rumah aku tiada apa apa masakan kecuali biskut raya, lemang dan rendang sahaja yang telah siap dimasak. Hidangan lain semua sedang disediakan. Aduh hati agak risau kerana memikirkan sajian kami yang amat ringkas. Nasib baik, rumah kami yakni rumah kelima. Sekurang kurangnya ramai yang dah makan di rumah sebelum kami. Jom kita layan gambar gambar diambil dari rumah pertama dan kedua di bawah ini.







Seterusnya di bawah ini yakni gambar gambar diambil dari rumah ketiga dan keempat.







Gambar gambar diambil di rumah kami yang merupakan rumah kelima dan takbir di rumah keenam dan ketujuh.







Apa apa pun, kegiatan ini selain untuk bertakbir raya, ianya juga lebih kepada menjalin ukhwah dan persaudaraan sesama jiran dan jemaah. Kehadiran tetamu di rumah niscaya menambah keberkatan kediaman kita. Penyertaan ramai kanak kanak juga telah menambahkan kemeriahan kegiatan takbir malam raya pada tahun ini.  Semoga kegiatan ini sanggup terus dikekalkan pada tahun tahun mendatang...



Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon