Selasa, 12 Jun 2018

Tart Nenas Gebu Gebas Yang Sangat Sedap


 minta saya gantikan duit dia yang membeli materi bahan Tart Nenas Gebu Gebas Yang Sangat Sedap


Aduh tersenyum saya sorang sorang. Ada juga orang macam ni dalam dunia. Bila buat kek tak menjadi, salahkan resepi, salahkan saya. Yang paling kelakar, minta saya gantikan duit dia yang membeli materi bahan. Aduhhaai kenapalah begini sekali adab belajar. 

Kalau kek buah tu dah pahit, sah sah lah gula nya dah hangit kerana dimasak dengan api kuat. Saya ke yang salah? Mestilah ada lantaran bila kek tu tak sedap. Memasak ni kena nrimo dan tak boleh nak show off. Saya memasak tak ada pun atas kepentingan apa apa. Ada kala, saya pun gagal dalam percubaan memasak saya.  

Saya tidak berniaga dan tidak pula charge resepi yang dikongsikan. Apa apa pun saya harap, dia tahu apa yang perlu dia buat selepas ini. OK lah sempena bulan Syawal ini, saya tak mahulah merosakkan amalan Ramadhan saya dengan melayan orang ibarat ini. 



 minta saya gantikan duit dia yang membeli materi bahan Tart Nenas Gebu Gebas Yang Sangat Sedap

Syukur Alhamdulillah kerana kita telah berpeluang untuk berada dalam bulan Ramadhan dan agar kita berjaya menimbulkan diri kita seorang bertaqwa yang Tuhan janjikan abolisi dosa. Samada kita telah menemui Malam Lailatul Qadr, hanya diri kita yang sanggup menilainya. Apakah bisikan kebaikan lebih besar lengan berkuasa dari bisikan untuk melaksanakan kejahatan dalam diri kita. Jika ya, maknanya kita mungkin telah bertemu malam penuh keberkatan itu. 

Insya Tuhan agar kita dipanjangkan usia untuk menghadapi Ramadhan akan tiba dengan perjuangan yang lebih berlipat ganda. Banyak nikmat dan peluang yang telah Tuhan kurniakan untuk saya beribadat sepanjang bulan Ramadhan yang telah lalu. Semuanya tiba dari Tuhan bila kesusahan yang dihadapi sesungguhnya yaitu satu manfaat yang tersembunyi. 

Seperti yang saya tulis sebelum ini, saya sangat bangga kerana berpeluang merasai suasana beraya di Kelantan sesudah sekian lama. Namun apa yang saya perhatikan, banyak perubahan yang berlaku dari segi hidangan. Lebih moden. Contoh 2 rumah yang saya kunjungi menghidangkan soto. Sedang untuk perantau ibarat saya, niscaya yang dicari yaitu sajian Kelantan ibarat nasi kapit, nasi dagang atau lain lain masakan Kelantan ibarat nisse cair dsb. Namun begitu, saya tetap seronok terutama Nana, Juita dan Aween ikut sekali berhari raya.



 minta saya gantikan duit dia yang membeli materi bahan Tart Nenas Gebu Gebas Yang Sangat Sedap


Seperti dijanjikan dalam entri inti tart nenas sebelum ini di SINI, kali ini saya ingin kongsikan resepi tart nenas gebu gebas yang kami sediakan untuk hari raya gres baru ini. Inilah resepi gres yang saya pelajari dari Nana. Resepi mitra dia yang memang setiap tahun menyediakan biskut tart nenas. Boleh lihat juga resepi "keeper" saya iaitu Tart Permata Qaseh di SINI dan SINI.  Layan juga video di bawah ini.




Jom layan resepi gampang dan sangat gebu ini. Rugi tak mencubanya tau. Saya perhatikan biskut tart memang laku dan dicari cari. Saya sendiri hanya makan biskut tart berbanding dengan biskut lain.


 minta saya gantikan duit dia yang membeli materi bahan Tart Nenas Gebu Gebas Yang Sangat Sedap

Biskut Tart Nenas
Oleh:

Bahan bahan:
250 gm mentega
300 gm tepung gandum
50 gm gula kaster
40 gm tepung jagung
1 sudu kecil esen vanilla
Sedikit kuning telur + sedikit air  +  pewarna kuning - sapuan

Cara cara:

Satukan semua materi dan uli dengan memakai tangan sahaja.

Masukkan dalam teladan dan picit. Letakkan inti dan gulung.

Sapukan sedikit kuning telur. Susun dalam loyang dan bakar pada suhu 170C selama 25 minit.



 minta saya gantikan duit dia yang membeli materi bahan Tart Nenas Gebu Gebas Yang Sangat Sedap


Susun atas redai dan bila sejuk bolehlah disimpan dalam bekas kedap udara.


 minta saya gantikan duit dia yang membeli materi bahan Tart Nenas Gebu Gebas Yang Sangat Sedap


Sumber http://www.aziekitchen.com/


EmoticonEmoticon