Selasa, 12 Jun 2018

Inti Tart Nenas



 aku memang tidak ada mood untuk ke mana mana atau melaksanakan apa apa pun Inti Tart Nenas


Entah kenapa Ramadhan kali ini, aku memang tidak ada mood untuk ke mana mana atau melaksanakan apa apa pun. Itulah sehingga ketika terakhir, gres meminta Juita menyediakan Biskut Tart Nenas. Saya juga tidak berbuka puasa bersama suami dan anak anak sehinggalah hari terakhir Ramadhan, aku berbuka bersama untuk meraikan harijadi Hubby. 

Ada juga rasa bersalah, namun aku telah meminta izin Hubby untuk berbuka di surau sepanjang Ramadhan lantaran aku tidak mahu rushing ke surau. Saya juga hanya sekali menemankan hubby ke Bazar Ramadhan pada hari pertama berpuasa. Saya juga tidak bershopping bersama anak anak menyerupai tahun tahun sebelum nya. 

Pendek kata tahun ini, rutin Ramadhan aku sangat simple hanya pejabat, rumah dan surau sahaja. Saya juga agak jarang masuk facebook, jadi memang aku tak ikuti perkembangan semasa mitra kawan. Makara jangan ada yang berkecil hati jikalau aku tidak wish harijadi mitra kawan. 

Begitu juga dengan ucapan raya, aku memang tidak membalas. Pertama kerana tidak ada mood dan kedua, kerana tidak ada masa. Saya hanya mencuri curi masa yang ada untuk membalas komen dan pertanyaan di dalam blog sahaja. 


  aku memang tidak ada mood untuk ke mana mana atau melaksanakan apa apa pun Inti Tart Nenas

Berbalik pada biskut tart nenas, telah usang aku tak menyediakan sendiri inti tart nenas. Semuanya dibeli yang siap dari kedai bakeri. Tapi kali ini, kami menyediakan sendiri inti tart nenas yang memakai nenas yang diparut dan dikisar. Dulu dulu, inti tart nenas memang disediakan sendiri dengan derma Sri Handayani, pembantu rumah kami. Memang tak dinafikan inti yang disediakan sendiri lebih sedap berbanding dengan inti yang dibeli ready made.

2 biji nenas yang dibeli pun agak kecil saiznya. Berat pun tak hingga 1/2 kg. Maklum lah dah agak lewat. Hanya beberapa hari sahaja lagi nak beraya. Banyak nenas dah habis di kedai kedai. Resepi inti tart nenas ni aku pelajar dari rakan sekerja dan dah berusia lebih dari 25 tahun. Ia ialah resepi yang selama ini dipakai bertahun tahun untuk menciptakan tart permata. Layan video di bawah ini...




Biskut tart ini sangat sedap. Bayangkan aku makan tart masa berbuka dan pagi pagi Raya pun masih mencari tart nenas dulu. Memang sedap dan berbaloi baloi menyediakannya sendiri. Bukan sahaja sanggup biskut yang saiz besar, pada dasarnya juga besar dan mewah.

Jom layan resepi inti tart nenas aku dan aku akan kongsikan resepi biskut tart di entri akan datang.


 aku memang tidak ada mood untuk ke mana mana atau melaksanakan apa apa pun Inti Tart Nenas

Inti Tart Nenas
Oleh:

Bahan bahan:
1 kg parutan nenas - tanpa air
1/2 kg gula pasir
Air nenas
Kayu anggun & bunga cengkih
Daun pandan
Pewarna kuning

Cara cara:
Selepas diparut, ditapis dan ketepikan air. Tujuan ditapis ialah untuk mendapat berat isi nenas dan memilih jumlah gula yang digunakan.

Jika parutan agak kasar, bolehlah dikisar seketika dengan memakai air nenas tadi memakai blender.

Tuangkan materi kisar tadi ke dalam periuk. Masukkan kayu manis, bunga cengkih dan daun pandan. Masukkan sedikit pewarna kuning.


Nyalakan api perlahan dan dikacau sehingga air nenas kering. Inti nenas menjadi berkilat dan tidak menempel di daun pandan.


Bolehlah angkat dan sedia untuk digunakan. Kami gentel inti seberat 8 gram dan sanggup menghasilkan 58 biji inti.


 aku memang tidak ada mood untuk ke mana mana atau melaksanakan apa apa pun Inti Tart Nenas



Sumber http://www.aziekitchen.com/

Tart Nenas Gebu Gebas Yang Sangat Sedap


 minta saya gantikan duit dia yang membeli materi bahan Tart Nenas Gebu Gebas Yang Sangat Sedap


Aduh tersenyum saya sorang sorang. Ada juga orang macam ni dalam dunia. Bila buat kek tak menjadi, salahkan resepi, salahkan saya. Yang paling kelakar, minta saya gantikan duit dia yang membeli materi bahan. Aduhhaai kenapalah begini sekali adab belajar. 

Kalau kek buah tu dah pahit, sah sah lah gula nya dah hangit kerana dimasak dengan api kuat. Saya ke yang salah? Mestilah ada lantaran bila kek tu tak sedap. Memasak ni kena nrimo dan tak boleh nak show off. Saya memasak tak ada pun atas kepentingan apa apa. Ada kala, saya pun gagal dalam percubaan memasak saya.  

Saya tidak berniaga dan tidak pula charge resepi yang dikongsikan. Apa apa pun saya harap, dia tahu apa yang perlu dia buat selepas ini. OK lah sempena bulan Syawal ini, saya tak mahulah merosakkan amalan Ramadhan saya dengan melayan orang ibarat ini. 



 minta saya gantikan duit dia yang membeli materi bahan Tart Nenas Gebu Gebas Yang Sangat Sedap

Syukur Alhamdulillah kerana kita telah berpeluang untuk berada dalam bulan Ramadhan dan agar kita berjaya menimbulkan diri kita seorang bertaqwa yang Tuhan janjikan abolisi dosa. Samada kita telah menemui Malam Lailatul Qadr, hanya diri kita yang sanggup menilainya. Apakah bisikan kebaikan lebih besar lengan berkuasa dari bisikan untuk melaksanakan kejahatan dalam diri kita. Jika ya, maknanya kita mungkin telah bertemu malam penuh keberkatan itu. 

Insya Tuhan agar kita dipanjangkan usia untuk menghadapi Ramadhan akan tiba dengan perjuangan yang lebih berlipat ganda. Banyak nikmat dan peluang yang telah Tuhan kurniakan untuk saya beribadat sepanjang bulan Ramadhan yang telah lalu. Semuanya tiba dari Tuhan bila kesusahan yang dihadapi sesungguhnya yaitu satu manfaat yang tersembunyi. 

Seperti yang saya tulis sebelum ini, saya sangat bangga kerana berpeluang merasai suasana beraya di Kelantan sesudah sekian lama. Namun apa yang saya perhatikan, banyak perubahan yang berlaku dari segi hidangan. Lebih moden. Contoh 2 rumah yang saya kunjungi menghidangkan soto. Sedang untuk perantau ibarat saya, niscaya yang dicari yaitu sajian Kelantan ibarat nasi kapit, nasi dagang atau lain lain masakan Kelantan ibarat nisse cair dsb. Namun begitu, saya tetap seronok terutama Nana, Juita dan Aween ikut sekali berhari raya.



 minta saya gantikan duit dia yang membeli materi bahan Tart Nenas Gebu Gebas Yang Sangat Sedap


Seperti dijanjikan dalam entri inti tart nenas sebelum ini di SINI, kali ini saya ingin kongsikan resepi tart nenas gebu gebas yang kami sediakan untuk hari raya gres baru ini. Inilah resepi gres yang saya pelajari dari Nana. Resepi mitra dia yang memang setiap tahun menyediakan biskut tart nenas. Boleh lihat juga resepi "keeper" saya iaitu Tart Permata Qaseh di SINI dan SINI.  Layan juga video di bawah ini.




Jom layan resepi gampang dan sangat gebu ini. Rugi tak mencubanya tau. Saya perhatikan biskut tart memang laku dan dicari cari. Saya sendiri hanya makan biskut tart berbanding dengan biskut lain.


 minta saya gantikan duit dia yang membeli materi bahan Tart Nenas Gebu Gebas Yang Sangat Sedap

Biskut Tart Nenas
Oleh:

Bahan bahan:
250 gm mentega
300 gm tepung gandum
50 gm gula kaster
40 gm tepung jagung
1 sudu kecil esen vanilla
Sedikit kuning telur + sedikit air  +  pewarna kuning - sapuan

Cara cara:

Satukan semua materi dan uli dengan memakai tangan sahaja.

Masukkan dalam teladan dan picit. Letakkan inti dan gulung.

Sapukan sedikit kuning telur. Susun dalam loyang dan bakar pada suhu 170C selama 25 minit.



 minta saya gantikan duit dia yang membeli materi bahan Tart Nenas Gebu Gebas Yang Sangat Sedap


Susun atas redai dan bila sejuk bolehlah disimpan dalam bekas kedap udara.


 minta saya gantikan duit dia yang membeli materi bahan Tart Nenas Gebu Gebas Yang Sangat Sedap


Sumber http://www.aziekitchen.com/

Hari Raya Aidil Fitri 2016 Yang Sangat Bermakna





Setelah lebih 4 tahun aku tidak balik berhari raya di kampung halaman, kepulangan kali ini sangat bermakna dalam hidup saya. Walaupun Nelly dan Boy tidak sanggup ikut serta, namun adanya Nana, Juita dan Aween telah cukup untuk menceriakan suasana. Saya minta Hubby agar drive kali ini kerana lebih gampang untuk ke sana sini.  Seperti mana beberapa tahun yang lalu, hari raya pertama hanya disambut di rumah sendiri. Selepas bersalam raya, kami berposing terlebih dahulu. Kemudian kami menjamu selera dengan pelbagai juadah yang disediakan Nana menyerupai nasi minyak dengan ayam masak merah, pajeri nenas, lontong dan kuah lodeh serta lemang dan rendang ayam. Sebelah malam sebelumnya, kami menyertai aktivitas takbir malam raya dari rumah ke rumah. Sebanyak 7 buah rumah di kejiranan kami yang menyertai takbir malam raya kali ini. Memang sangat meriah. Inilah kali pertama aku menyertai aktivitas takbir raya. Kali pertama dibentuk dikala aku sedang mengerjakan umrah.







 
Pagi pagi hari raya kedua, kami bertolak balik selepas bersarapan roti canai di kedai mamak. Kami hanya singgah di stesyen minyak sekali sahaja kerana mahu hingga sebelum pukul 4 petang iaitu majlis ijab kabul Rudy, anak abang di masjid kampung baru. Sebaik datang di masjid, belum ada sesiapa. Makara kami terus ke rumah abang untuk makan nasi dagang berlaukkan gulai ikan aya/tongkol dan itik serati kegemaran saya. Memang nasi dagang abang aku masih yang terbaik. Siap ada dengan sambal ikan kelapa yang merupakan satu kemestian untuk nasi dagang Kelantan.





 
Selesai majlis kami terus check in di Villa Danialla. Sementara Hubby check in, aku dan anak anak ke tepi pantai untuk berposing. Ketika itu, Dato Siti Hamidah, owner Villa Danialla telah ke pantai untuk mencari kami. Selepas berposing, kami tergesa gesa ke bilik untuk menunaikan solat.





Sebelah pagi hari raya ketiga, kami beraya di rumah sepupu kami sebelum ke Kota Bharu untuk beraya rumah Cikgu Zubaidah, rakan sepersekolahan. Telah usang tak bersua. Sebaik menamatkan alam persekolahan, kami masing masing membawa haluan sendiri. Bila dah beraya di Kelantan, niscaya ketupat daun palas yang menjadi pilihan. Kebetulan Dah menghidangkan ketupat palas yang sangat tersohor dari Perupok. Memang habis 4-5 biji juga aku makan. Sangat sedap lebih lebih lagi ketupat itu telah digoreng garing.






Selepas itu, kami singgah pula rumah Cikgu Rosli, mitra baik Hubby untuk menjenguk rumah gres mereka yang telah siap. Tak sanggup berlama usang kerana demam isu perayaan begini jalan sesak di sana sini. Lagi pulak, kami perlu hingga rumah abang pukul 2.30 untuk majlis persandingan Rudy.






Sebelah malam, kami keluar mencari makan malam di medan selera berhadapan Pantai Irama Bachok. Memang orang sangat ramai. Kami hanya memesan nasi goreng dan camilan elok teow goreng.

Hari terakhir di Kelantan, kami bersarapan di Villa Danialla sebelum pergi ke rumah kakak. Hari ini yaitu hari kenduri menyambut menantu rumah kakak. Kami tak sanggup tunggu ketibaan pengantin kerana terpaksa bergegas balik untuk menghantar Juita balik ke kolej bagi pengajian tahun kedua. Sebelum balik, sempatlah berposing dengan kakak, adik serta anak anak buah sebagai kenangan.







Jalan sesak sepanjang perjalanan dengan kenderaan yang memanjang menghala ke KL. Ada kala laluan seolah terhenti. Memang benar benar menuntut kesabaran yang tinggi. Kami datang di kolej Juita pukul 9.00 malam dan hingga di rumah pada pukul 3.00 pagi. Singgah makan malam  dan solat di hentian rehat Temerloh. Seperti aku tulis sebelum ini, hari raya kali ini sangat bermakna dan aku sangat gembira. Sangat bangga dan berterima kasih dengan Hubby dan anak anak kerana sudi balik kampung halaman saya.



Sumber http://www.aziekitchen.com/

Nasi Minyak Dan Ayam Masak Merah Sedap Sajian Pagi Raya



 niscaya kepala akan ligat memikirkan hidangan utama untuk dimasak dan dihidangkan di pagi raya Nasi Minyak Dan Ayam Masak Merah Sedap Hidangan Pagi Raya


Setiap kali menjelang raya, niscaya kepala akan ligat memikirkan hidangan utama untuk dimasak dan dihidangkan di pagi raya. Yang pasti, ianya mestilah nasi. Lagi pulak, hidangan yang sama akan dimakan untuk makan tenghari atau malam. Tak sangguplah hari raya untuk ke dapur memasak juadah untuk makan tengahari atau malam pulak. Makara itulah sebabnya aku menentukan juadah berasaskan nasi. Kalau dah perut Melayu, walaupun ada nasi impit dan pelbagai kuih muih, tak rasa kenyang kalau tak makan nasi. 

Dalam tercari cari resepi, saya tertarik untuk mencupa resepi nasi minyak ibunda di SINI untuk merasai kelainan dari resepi nasi minyak yang biasa aku gunakan. Ia memang sedap walaupun aku tidaklah mencicipi suatu kelainan ketara dari nasi minyak kami sebelum ini. Cuma kali ini Nana yang ditugaskan memasak juadah nasi minyak dan ayam masak merah telah terlupa untuk meletakkan pewarna dan kismis, jadi ianya nampak kosong walaupun rasanya tetap sedap.  Makara aku tak lah snap gambar nasi minyak tu. Lebih fokus pada ayam masak merah dan pajeri nenas sahaja. 



 niscaya kepala akan ligat memikirkan hidangan utama untuk dimasak dan dihidangkan di pagi raya Nasi Minyak Dan Ayam Masak Merah Sedap Hidangan Pagi Raya

Ayam Masak Merah pula memakai resepi yang telah aku ubahsuai di sana sini menurut percubaan sebelum sebelum ini. Memang terbaik dan sangat sedap. Ia akan menjadi a keeper recipe kami untuk Ayam Masak Merah. 

Bagi memudahkan tumpuan di masa depan, aku sertakan resepi nasi minyak dan juga resepi Ayam Masak Merah di dalam entri ini. Untuk resepi pajeri nenas pulak boleh klik di SINI dan di SINI untuk stail Kelantan. Klik juga entri Ayam Masak Merah aku yang kemudian di SINI.



 niscaya kepala akan ligat memikirkan hidangan utama untuk dimasak dan dihidangkan di pagi raya Nasi Minyak Dan Ayam Masak Merah Sedap Hidangan Pagi Raya

Jom layan apa rahsia yang menyebabkan nasi minyak lebih sedap di resepi di bawah ini dan juga resepi ayam masak merah...



 niscaya kepala akan ligat memikirkan hidangan utama untuk dimasak dan dihidangkan di pagi raya Nasi Minyak Dan Ayam Masak Merah Sedap Hidangan Pagi Raya

Rahsia Nasi Minyak Sedap
Oleh:

Bahan bahan:
Beras Basmathi – cuci dan tos
Minyak sapi
Majerin Planta
Bunga lawang, kayu manis
Bawang merah - hiris
Halia - sagat dan ambil jus
1 sudu besar jus Sunquick
Garam
Sedikit pewarna kuning dan merah
Sedikit susu cair

Cara cara:
Panaskan minyak sapi dan majerin planta. Masukkan kayu elok dan bunga lawang. Kemudian masukkan bawang merah yang telah dihiris. Nota: boleh lebihkan minyak sapi jikalau suka nasi minyak yang rasa kuat.

Bila bawang telah amis dan keperangan, masukkan ke dalam periuk nasi yang mengandungi air yang telah disukat mengikut sukatan beras. Nyalakan api. Kacau dan masukkan sedikit garam. Nota: sukatan air = 1 pot= 1 ¼ pot air

Beras dibasuh higienis dan tos. Bila air telah mendidih, masukkan beras dan kacau rata. Biarkan seketika.

Sementara itu, sediakan air perahan halia. Sagat halia dan dapatkan jus nya. Atau blend je halia, kemudian tapiskan. Masukkan air halia ke dalam periuk nasi.

Seterusnya, masukkan dalam 1 sudu Oren Sunquick atau jus perahan lemon. Kemudian, tutup periuk.

Apabila nasi telah hampir kering, masukkan susu cair ke dalam nasi.  Gaulkan nasi sampai sebati.

Kalau mahu ada sedikit berwarna, boleh titiskan pewarna di atas nasi yang hampir masak. Jangan gaulkan nasi. Tutup periuk dan bila nasi telah masak, gres dikacau rata dan sedia untuk dihidangkan. Nota: boleh juga masukkan kismis dan biji gajus yang digoreng.

 niscaya kepala akan ligat memikirkan hidangan utama untuk dimasak dan dihidangkan di pagi raya Nasi Minyak Dan Ayam Masak Merah Sedap Hidangan Pagi Raya

Ayam Masak Merah
Oleh:

Bahan bahan:
1 ekor ayam - lumur garam kunyit
2 batang kulit kayu manis, 2 kuntum bunga lawang
1 biji bawang besar - hiris
2 batang serai - ketuk
2 mangkuk kecil sos cili jenama Kimball - aku guna 2/3 botol besar
3 sudu besar gula atau secukup rasa
2 sudu kecil garam
Minyak - untuk menumis

Bahan kisar:
25-30 tangkai cili kering - 5 sudu besar cili kisar
2 biji bawang besar - saiz besar
3 ulas bawang putih
2 inci halia

Bahan lain - opsyenal:
1 biji bawang besar - hiris bulat
1 tin kecil kacang peas
1/4 tin susu cair
Daun ketumbar - tabur

Cara cara:
Ayam digoreng 3/4 masak. Angkat dan ketepikan.

Panaskan minyak yang banyak dan tumis bawang besar hiris, serai, kulit kayu manis, bunga lawang sehingga wangi. Masukkan materi bahan kisar dan tumis dengan api perlahan sehingga cili benar benar garing dan pecah minyak.

Masukkan cili sos, garam, gula dan serbuk perasa. Masukkan juga sedikit air. Kacau rata dan biarkan ianya mendidih serta pecah minyak.

Masukkan ayam yang telah digoreng tadi. Kacau rata sehingga ayam masak dan kuah pecah minyak. Masukkan susu cair, kacang peas dan bawang besar hiris bulat. Siap dan bolehlah ditutup api.

Tabur daun ketumbar sebagai hiasan, jikalau suka sebelum dihidangkan.


 niscaya kepala akan ligat memikirkan hidangan utama untuk dimasak dan dihidangkan di pagi raya Nasi Minyak Dan Ayam Masak Merah Sedap Hidangan Pagi Raya




Sumber http://www.aziekitchen.com/

Pajeri Nenas Sajian Pagi Raya


 niscaya selera aku akan terbuka dengan serta merta Pajeri Nenas Hidangan Pagi Raya


Bila sebut sahaja pajeri, niscaya selera aku akan terbuka dengan serta merta. Yang kenyang pun akan terus jadi lapar. Kuah pajeri yang pekat tu sangat sedap digaul dengan nasi putih panas panas, makan pulak dengan ikan cencaru sumbat dan telur masin. 

Hmm memang kombinasi lauk yang cukup sedap pada saya. Jika sebelum ini aku memakai Pajeri Nenas yang tidak memakai santan untuk digandingkan dengan nasi minyak di SINI tapi kali ini, aku memakai pajeri nenas berempah pula. Sekadar mencari kelainan. 



 niscaya selera aku akan terbuka dengan serta merta Pajeri Nenas Hidangan Pagi Raya

Pajeri nenas selain dari pajeri terung, memang lauk kesukaan saya. Makara aku berguru cara ntuk menyediakannya sehingga ianya kena dengan selera saya. Bak kata Wan Chu menciptakan pajeri tidak sama dengan menciptakan kari nenas. Ianya haruslah berempah, pekat dan hanya memakai sedikit sahaja santan pekat.

Pajeri aku hari ini, memang terbaik dan sangat sedap. Resepi asal pajeri nenas ini yakni resepi yang aku pelajari dari Kak Halimah, rakan sekerja lebih 25 tahun yang kemudian di SINI. Saya olah dengan mengambilkira resepi pajeri terung Wan Chu di SINI. Boleh lihat video yang aku sediakan di bawah ini.




 

Jom layan resepi pajeri nenas yang telah aku ubahsuai dan olah di sana sini bagi diadaptasi dengan citarasa aku sendiri.


 niscaya selera aku akan terbuka dengan serta merta Pajeri Nenas Hidangan Pagi Raya

Pajeri Nenas
Oleh:

Bahan bahan:
1 biji nenas - potong dan perap dengan sedikit gula
2 paket kecil/50 gram rempah kari daging Babas
1 paket kecil kerisik
1 mangkuk kecil santan - 1 plastik kecil
2 sudu kecil garam atau secukup rasa
3 sudu besar gula atau secukup rasa
Serbuk perasa
Udang hidup

Bahan kisar:
6 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 ibu jari halia
Segenggam udang kering

Cara cara:
Nenas diperap dengan sedikit gula dan biarkan seketika. Kemudian dicelur seketika, tos dan ketepikan.






Tumis materi kisar sehingga bacin dan masukkan rempah kari kering (tak dibancuh dengan air) dan kacau rata cepat cepat. Masukkan sedikit santan supaya tidak hangit dan kacau rata.




Kemudian masukkan baki santan, garam, gula, serbuk perasa serta kerisik supaya kesemua sekali masak mesra. Masukkan udang hidup, jikalau suka. Akhir sekali, masukkan nenas dan sedikit air sehingga agak agak nenas karam sahaja.





Akhir sekali, masukkan nenas dan sedikit air sehingga agak agak nenas karam sahaja. Masak dengan api sederhana sehingga nenas lembut dan kuah pecah minyak. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat.



 niscaya selera aku akan terbuka dengan serta merta Pajeri Nenas Hidangan Pagi Raya





Sumber http://www.aziekitchen.com/

Isnin, 11 Jun 2018

Rendang Ayam Kampung Dara Organik Yang Sangat Sedap



Menu wajib setiap kali menyambut hari raya Rendang Ayam Kampung Dara Organik Yang Sangat Sedap


Menu wajib setiap kali menyambut hari raya, pastilah Rendang untuk dimakan dengan lemang. Tanpa rendang, memang rasa tak lengkaplah hidangan raya. Rendang ayam aku hari ni memakai ayam kampung dara organik. Ayam ini mengakibatkan rendang aku lebih sedap kerana dagingnya yang lebih keras dan tidak hancur. Saya membeli 10 ekor ayam kampung dara organik dari Makku Saniah. Sesiapa nak order, boleh call Makku Saniah di 0187734348. Tolong promote sikit lantaran memang sangat berbaloi beli ayam ini. Selain sedap, ianya juga lebih sihat kerana kurang lemak. Walaupun dimasak dan dikacau agak lama, tapi ayamnya tidaklah hancur menyerupai mana ayam biasa. 



Menu wajib setiap kali menyambut hari raya Rendang Ayam Kampung Dara Organik Yang Sangat Sedap


Selain memakai ayam kampung dara organik, kelainan dari tahun tahun sebelum nya yaitu rendang ini aku masak usang dengan memakai api perlahan. Hampir rendang aku menjadi hangit bila Juita dan Aween yang ditugas untuk mengeringkan rendang mungkin terlupa untuk mengacaunya. Ada hikmahnya juga kerana inilah kali pertama aku menerima rupa Rendang Minang yang berwarna agak gelap dan kering. Maklum jikalau aku yang mengeringkannya, cukup sekadar pecah minyak jer. Tak larat nak mengacau usang lama. Itu lantaran warna rendang aku kali ini agak gelap keperangan. Saya agak malas untuk mengambil gambar yang elok cantik, yang mana dihidang itulah aku snap gambar. Maklum selepas rendang masak, saya telah menjadi sangat keletihan. Saya bergegas ke surau untuk menunaikan solat Isyak dan lalu join takbir raya dari rumah ke rumah di kejiranan kami. 7 buah rumah juga yang menyertai. Makara bila balik rumah, aku da memang keletihan tahap gaban. Ianya terbawa bawa sehingga ke pagi raya. Berbalik pada resepi rendang, boleh klik di SINI untuk entri sebelum ini. Boleh juga layan video yang aku sediakan di bawah ini.





Jom layan resepi Rendang Minang yang aku pelajari dari sobat saya. Resepi turun temurun keluarga beliau. Selain sedap, yang penting tahan lama. Maklum rendang untuk jamuan raya di masak dalam jumlah yang banyak. Makara ketahanan sangat lah penting semoga ianya tidak cepat basi. Rendang ini jugak lagi sedap selepas sehari, panaskan sehingga minyak dalam rendang akan kering bersama ayam dan perencahnya..

  Menu wajib setiap kali menyambut hari raya Rendang Ayam Kampung Dara Organik Yang Sangat Sedap

Rendang Ayam Minang
Oleh:

Bahan bahan:
2 ekor ayam
1 kg bawang merah - hiris
3 labu bawang putih - hiris
4 inci halia - hiris
4 inci lengkuas - tumbuk
2 inci kunyit hidup - tumbuk
4 batang serai - titik
4 senduk cili kisar - ikut suka pedas
Kayu manis, buah pelaga, bunga lawang
4 kg santan
2 keping asam keping - ikut rasa
Garam
Gula
Daun kunyit - opsyenal
Sedikit kerisik - opsyenal utk warna gelap

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis rempah penumis bersama materi hiris serta serai sehingga wangi. Kemudian masukkan cili kisar dan kunyit serta lengkuas yang ditumbuk. Tumis sehingga cili benar benar garing.

Masukkan ayam dan gaul rata sehingga ayam kecut. Masukkan sedikit santan cair bagi membolehkan ayam masak. Setelah itu, gres dimasukkan semua santan dan masak dengan api perlahan sahaja.


Menu wajib setiap kali menyambut hari raya Rendang Ayam Kampung Dara Organik Yang Sangat Sedap

Akhir sekali, masukkan kerisik, garam, gula dan asam keping secukup rasa. Masak sehingga kuah kering dan pecah minyak. Jika suka, boleh taburkan daun kunyit yang dihiris halus sebelum ditutup api.


Menu wajib setiap kali menyambut hari raya Rendang Ayam Kampung Dara Organik Yang Sangat Sedap

Sedap dimakan dengan lemang dan juga nasi impit.




Menu wajib setiap kali menyambut hari raya Rendang Ayam Kampung Dara Organik Yang Sangat Sedap




Sumber http://www.aziekitchen.com/

Takbir Malam Raya Rumah Ke Rumah






Tahun ini yakni tahun pertama saya menyertai kegiatan takbir malam raya dari rumah ke rumah. Sebelum ini aku tiada di rumah kerana mengerjakan umrah pada final Ramadhan. Oleh kerana pengalaman pertama, jadi aku tak tahu jika tiada jemaah perempuan yang menyertainya. Saya pula bersolat Isyak di surau jadi selepas solat aku terus ikut rombongan jemaah. Nasib baik Ayu, isteri Ustaz Ahmad Muaz ada turut bersama. Kali ini 7 buah rumah menyertai kegiatan takbir malam raya. 

Bila tiba di rumah pertama, aku agak terkejut bila banyak sajian yang disediakan sedangkan rumah aku tiada apa apa masakan kecuali biskut raya, lemang dan rendang sahaja yang telah siap dimasak. Hidangan lain semua sedang disediakan. Aduh hati agak risau kerana memikirkan sajian kami yang amat ringkas. Nasib baik, rumah kami yakni rumah kelima. Sekurang kurangnya ramai yang dah makan di rumah sebelum kami. Jom kita layan gambar gambar diambil dari rumah pertama dan kedua di bawah ini.







Seterusnya di bawah ini yakni gambar gambar diambil dari rumah ketiga dan keempat.







Gambar gambar diambil di rumah kami yang merupakan rumah kelima dan takbir di rumah keenam dan ketujuh.







Apa apa pun, kegiatan ini selain untuk bertakbir raya, ianya juga lebih kepada menjalin ukhwah dan persaudaraan sesama jiran dan jemaah. Kehadiran tetamu di rumah niscaya menambah keberkatan kediaman kita. Penyertaan ramai kanak kanak juga telah menambahkan kemeriahan kegiatan takbir malam raya pada tahun ini.  Semoga kegiatan ini sanggup terus dikekalkan pada tahun tahun mendatang...



Sumber http://www.aziekitchen.com/