Jumaat, 22 Jun 2018

Masak Lemak Udang Dengan Nenas


Sebelum memulakan entri percutian kami ke Paris dam London Masak Lemak Udang Dengan Nenas



Sebelum memulakan entri percutian kami ke Paris dam London, saya mahu menyelitkan satu entri masakan iaitu Masak Lemak Udang Dengan Nenas. Resepi ini saya pelajari dari Intan, anak buah hubby yang sangat cendekia memasak. Ketika itu, Intan menyediakan lauk untuk jamuan semasa majlis tahlil arwah Bonda mertua. Pastinya masakan ini bukanlah sesuatu yang istimewa. Ianya lauk biasa sahaja tetapi jarang malah belum pernah saya menyediakan masak lemak udang yang digandingkan dengan nenas. Rasa saya, jikalau memakai udang yang bersaiz kecil lebih sedap dari udang harimau yang saya gunakan. Pastikan udangnya segar. Barulah keenakannya sehingga menjilat jari. hihihi. 


Sebelum memulakan entri percutian kami ke Paris dam London Masak Lemak Udang Dengan Nenas


Sebelum kita layan resepi, jom saya nak kongsikan antara petikan Kuliah Ustaz Abdullah Al Besuti yang sempat saya catatkan. Allah Taala berfirman tidak Aku jadikan jin dan insan melainkan untuk beribadah kepada Allah. Maknanya kita kena jadi seorang hamba Allah. Sebagai mukmin kita kena bersifat ibarat seorang hamba. Apa sifat seorang hamba? Ianya terbahagi kepada 4 sifat iaitu;

1. Mesti yakini sifat kita sebetulnya yaitu lemah. Apa itu lemah? Ertinya tak sanggup menyempurnakan segala kehendak kita. Kalau sanggup pun, hanya 2% sahaja. Itu tandanya kita bersifat lemah. Cth, Umur yang ada pada kita. Kita tak nak jadi tua. Kita tak mahu cepat tua. Kehendak kita tak mahu tua. Apa daya kita tak bisa menahan usia renta dari berlaku. Maknanya sifat kita yaitu lemah. 

2. Bersifat dhoif. Hampir sama dengan sifat lemah. Maknanya tak sanggup untuk mendirikan akan kekuatan watak kita. Benda semulajadi kita ibarat rasa lapar, dahaga.  Kita tak sanggup nak hilangkannya kerana kita dhoif. Apa yang boleh hilangkan rasa lapar dan dahaga kita ialah Allah. Nasi menghilangkan lapar hanyalah asbab. Hakikatnya yang menghilangkan semua itu yaitu Yang Mahakuasa Taala. Dalil nalar bahawa nasi bukan boleh menghilangkan lapar ialah Yang Mahakuasa Taala jadikan nasi di kawasan kita tapi di tempat lain kuliner yang mengenyangkan yaitu roti atau kacang sahaja. 

3. Bersifat hina. Dari sifa hina, banyaknya keluar sifat hati lain seperti riak sombong dll. Mana dalilnya? Asal bencana kita bermula dengan Nabi Adam yaitu dari tanah. Hari hari orang pijak tanah. Iblis engkar perintah Yang Mahakuasa kerana memandang hina bencana Nabi Adam. Dalil kita sendiri, anak kita lahir dari cantuman air mani. Pada sisi kita, air mani sangat jijik dan hina. Boleh menyebabkan aib besar kalau ada orang nampak ada air mani menempel di tubuh kita. Dalil lain ialah kita keluar dari kawasan paling hina iaitu kawasan keluar najis. Tanpa kira pangkat, jangan merasa sombong. Hakikatnya kita sama. Wujud sifat lain spt ujub, perasan, takbur dll sifat hati. Sifat hati yaitu lintasan hati. Kadang kadang ianya terkeluar menawarkan kepada orang yang sifat hati sebetulnya ibarat perasan, riak dsb. Cth bila kita beribadat sebelah malam. Bila mitra tanya kenapa mata nampak lebam. Mulalah kita beritahu yang kita solat malam. 

4. Sifat fakir. Kita sentiasa berhajat pada Allah. Tak pernah lepas dari Yang Mahakuasa setiap saat.  Dari kita belum ada lagi, kita dah berhajat. Dari tak ada, nak bagi ada juga yaitu berhajatnya kita pada Allah. Dalil nya ialah keadaan yang menyakitkan kita spt kemalangan dsb  yang berlaku. Kita tak mahu ada kasus yang menyakitkan berlaku pada kita.   

Kita yaitu hamba yang bersifat hina, lemah, dhoif dan fakir. Tunjukkan pada Allah. Semoga kita bertambah mengenali Allah. Supaya kita zahirkan sifat itu dalam kehidupan seharian. Semoga bermanafaat untuk kita kembali merenungi diri kita. Jom layan resepi di bawah ini. Resepi asal yang diberi untuk udang 4 1/2 kg tapi saya dah ubahsuai untuk 1/2 kilo udang sahaja.



Sebelum memulakan entri percutian kami ke Paris dam London Masak Lemak Udang Dengan Nenas

Masak Lemak Udang Dan Nenas
Oleh:

Bahan bahan:
1/2 kg udang
1 biji bawang besar
4-6 tangkai cili padi
1/2 inci kunyit hidup
1/2 tangkai cili merah - hiris
1 batang serai - ketuk
1/2 biji nenas
1/2 kg santan atau secukupnya
1 asam keping (jika belum cukup masam) - tak letak
Garam

Cara cara:
Kisar bawang besar, cili padi dan kunyit hidup bersama sedikit santan. Masakkan santan, nenas dan materi kisar sehingga mendidih dengan api perlahan.

Masukkan serai.Masukkan udang, cili merah dan garam secukupnya. Sesuaikan rasa. Angkat kerana jangan masak udang lama, nanti ia menjadi keras. Siap untuk dihidangkan.

Nota:
Boleh juga jikalau mahu dimasukkan sekeping ikan tenggiri jeruk ke dalamnya. Tapi saya lebih suka kuah yang memiliki rasa kemanisan udang yang semulajadi.




Sebelum memulakan entri percutian kami ke Paris dam London Masak Lemak Udang Dengan Nenas






Sumber http://www.aziekitchen.com/

Asam Pedas Ikan Merah Melaka Yang Sedap



Assalamualaikum pembaca blog  yang budiman Asam Pedas Ikan Merah Melaka Yang Sedap


Assalamualaikum pembaca blog yang budiman. Sebelum aku meneruskan catatan dalam entri ini, aku ingin menciptakan sedikit pengumuman bahawa aku telah meletakkan Nuffnang mobiles Ads. Makara iklan yang dipaparkan akan muncul jikalau ada melayari blog memakai mobile phones. Makara aku berharap, sudi kiranya anda semua singgah dan klik iklan yang dipaparkan. Kerjasama anda didahului dengan ucapan jutaan terima kasih. Sejak balik dari Melaka, asyik terkenang kenangkan keenakan Asam Pedas Restoran Rahmah di Ayer Keroh yang sangat sedap. Nampak simple dan kuahnya tidak lah terlalu pekat tapi tak tahu apa rahsia sehingga menjadi sangat sedap. Saya siap makan sampai menghirup kuahnya lagi. Isi ikannya pula sangat lembut dan manis. 



Assalamualaikum pembaca blog  yang budiman Asam Pedas Ikan Merah Melaka Yang Sedap

Saya menghantar mesej pada hubby semoga singgah kedai runcit untuk membeli ikan merah. Alhamdulillah, ada rezeki. Ada hanya 2 ekor sahaja. Sampai rumah dah pukul 6.15 petang. Bergegas ke dapur untuk memasak semoga semua sanggup diselesaikan sebelum Maghrib. Memasak dengan berbaju kurung. Lepas memasak, baju pun berbau ikan. Tapi semuanya berbaloi baloi walaupun memasak dalam keadaan tergesa gesa, kerana kesudahannya ialah Asam Pedas yang sangat sedap. Saya menerima resepi ini sebelum ke London lagi, masa tu dah teringin untuk memasak Asam Pedas. Ada juga hajat untuk memasak asam pedas salmon masa di London tapi memikirkan tiada blender jer di sana. Kalau tidak niscaya dah berasam pedas di London.


Assalamualaikum pembaca blog  yang budiman Asam Pedas Ikan Merah Melaka Yang Sedap
  
Resepi ini aku sanggup dari anak buah saya, Farhana yang mempelajarinya dari housemate beliau, Azie yang cerdik memasak. Katanya ini yaitu resepi turun temurun keluarga Azie yang berasal dari Melaka. Setelah mendengar dongeng dari Farhana ihwal kepandaian dan keenakan kuliner Azie, aku meminta Farhana menyalin resepi semasa Azie memasak. Katanya Azie memasak main campak campak jer. Saya meminta anggaran sukatan materi yang dipakai semoga lauk yang terhasil yaitu sama atau hampir sama dengan masakan Azie. Maklum air tangan berbeza beza walaupun memakai resepi yang sama. Satu yang unik dengan resepi ini ialah penggunaan ketumbar dan jintan manis. Kali pertama aku memasukkan rempah ke dalam asam pedas. Kalau boleh rempah yang ditumbuk sendiri, lebih sedap berbanding dengan rempah serbuk yang dijual. 

Sangat sedap lauk ini lebih lebih lagi memakai ikan merah yang isinya sangat lembut yang perlu dimasak sekejap sahaja semoga ianya tidak hancur. Cari ikan yang sederhana saiznya, yang boleh dipotong 5-6 keping. Saya cadangkan anda mencuba resepi ini dan rasakan sendiri kelainannya.

Jom layan resepi yang aku olahkan dari apa yang diberi oleh Farhana kepada saya. Jom layaann...



Assalamualaikum pembaca blog  yang budiman Asam Pedas Ikan Merah Melaka Yang Sedap
Asam Pedas Melaka
Oleh:

Bahan bahan:
1 ekor ikan merah - potong 6 keping atau 5 ekor ikan
sudu kecil pes asam jawa - jgn terlalu banyak, terlebih masam tak sedap
Garam
2 sudu ketumbar biji - tumbuk
2 sudu jintan elok - tumbuk
5 sudu cili kering kisar - boleh tambah

Bahan kisar:
8-9 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
2 inci kunyit hidup
2 inci halia
Cara cara:
Kisar semua materi di atas. Panaskan minyak dan tumis materi kisar, materi tumbuk dan cili kisar sehingga wangi dan cili benar benar garing dan masak. Masukkan air secukupnya.

Bila kuah mendidih, masukkan ikan. Masukkan garam dan air asam secukupnya. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat.



Assalamualaikum pembaca blog  yang budiman Asam Pedas Ikan Merah Melaka Yang Sedap


Nota:
Jika memakai ikan merah, masak sekejap sahaja semoga ikan tidak hancur.


Sumber http://www.aziekitchen.com/

Selasa, 19 Jun 2018

Kari Ayam Kampung Yang Sedap


Sebelum saya meneruskan coretan potongan resepi Kari Ayam Kampung Yang Sedap


Sebelum saya meneruskan coretan potongan resepi, saya hanya ingin mencoretkan berkenaan kasih sayang ibubapa pada anak anak yang tiada terbatas. Jika anda juga seorang ibubapa, niscaya anda akan bersetuju dengan apa yang akan saya perkatakan. Walaupun di sebalik kesibukan dengan kerjaya masing masing namun kiprah dan tanggungjawab pada anak anak tidak diabaikan. Saya menyerupai juga ibubapa yang lain akan melindungi dan mempertahankan maruah keluarga saya. Namun begitu, ianya tidaklah perlu membuta tuli. Jika dirasakan salah, saya sendiri akan menegur dan mengajar. Di zaman sekarang, ramai yang memakai media umum untuk memburuk dan melepaskan kemarahan kepada orang lain. Di samping itu, saya juga terpanggil untuk menulis kepada seseorang yang menulis menegur hal anak anak saya. Saya ingin bertanya jikalau puan berada di kawasan saya, apakah yang perlu puan lakukan? Puan tidak tahu apa apa perihal saya, kecuali Tuhan sahaja yang Maha Mengetahui. Maka lebih elok kalau kita sama sama doakan semoga anak saya diberikan petunjuk dan hidayah untuk menjadi seorang anak yang soleh dan solehah yang taat kepada semua perintah dan laranganNya. Maaf terpaksa menulis di sini kerana saya tiada cara untuk membalas komen puan secara private. 


Sebelum saya meneruskan coretan potongan resepi Kari Ayam Kampung Yang Sedap


OK kini kita beralih potongan resepi pula. Saya memesan 2 ekor ayam kampung dari rakan WhatsApp. Ianya dihantar ke rumah dengan siap bersiang, dipotong dan dibersihkan. Saya cuma perlu menyimpan di dalam freezer sehingga datang masa diperlukan. Ayam kampung dengan ayam daging niscaya sekali tidak sama. Lihat sahaja dagingnya yang pejal dan mantap. Saya dibesarkan dengan memakan ayam kampung yang diperlihara sendiri sehinggalah saya berada di sekolah menengah rendah bila kakak saya mula membeli ayam daging di Jabatan Haiwan. 

Masa itu, sangat besar hati sanggup makan ayam daging yang memang lembut dagingnya. Lagi pulak, jikalau ingin makan ayam kampung yang dibela, terpaksa melalui banyak proses menyerupai mencelur dalam air panas, mencabut bulu, melalui atas api untuk membuang bulu bulu halus dan selesai sekali menyiang. Jika ayam daging, tinggal dipotong sahaja kerana bahagian perut ayam yang telah dibersihkan. Namun kini, sesudah berpuluh tahun barulah saya menghargai dan mengakui keenakan ayam kampung berbanding dengan ayam daging.  Dagingnya tidak memiliki banyak lemak. Hmm memang terbaik...

Jom kita melayan resepi dan cara saya menyediakan Kari ayam kampung. Bukan resepi luar biasa, cuma sekadar untuk memeriahkan blog saya yang kini mulai hanyut ke laut...



Sebelum saya meneruskan coretan potongan resepi Kari Ayam Kampung Yang Sedap


Kari Ayam Kampung
Oleh:

Bahan bahan:
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
2-3 sudu rempah kari ayam
1 sudu besar kerisik
1 kotak santan kotak
Rempah penumis - kayu manis, buah pelaga, bunga lawang
Asam keping/air asam jawa
Garam
Gula

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bawang merah, bawang putih dan halia yang telah dihiris sehingga bacin dan keperangan. Masukkan rempah kari serbuk dan kacau rata dengan cepat selama beberapa minit. Masukkan sedikit air supaya rempah kari tidak hangit.




Masukkan ayam dan dikacau rata. Masak sehingga air ayam kering, barulah dimasukkan santan kotak dan air secukupnya.

Setelah kuah mendidih dan ayam hampir masak, masukkan garam, gula dan asam keping/air asam jawa. Setelah kuah mulai pecah minyak, masukkan kerisik. Sesuaikan rasa dan bolehlah ditutup api. 



Sumber http://www.aziekitchen.com/

Isnin, 18 Jun 2018

Penang Laksa Assam Yang Sangat Sedap


Petikan kuliah Zohor Ustazah Noraini mengenai kita wajib beriman pada Qada Qadar Penang Laksa Assam Yang Sangat Sedap


Petikan kuliah Zohor Ustazah Noraini mengenai kita wajib beriman pada Qada Qadar. Percaya dan yakin bahawa apa yang berlaku yaitu telah disusun ikut apa yang kita perlu dalam hidup. Mustahil ianya disusun mengikut apa yang kita kehendaki. Juga diingatkan supaya setiap hari kita berdoa sebelum keluar dari rumah dengan doa  "Aku keluar bekerja hari ini kerana Yang Mahakuasa Taala. Murahkanlah rezeki ku". Gaji bulanan pasti akan masuk ke akaun bank kita setiap bulan tapi duit tak pernah cukup. Ada ada sahaja yang mengurangkan duit kita menyerupai kereta rosak, barang hilang dsb. Jika ini berlaku, kita kena tengok apa yang mengurangkan keberkatan kerja kita. Itu lah sedikit perkongsian semoga ianya memberi manafaat pada kita semua. Ilmu sekadar tinggal ilmu kalau tidak diamalkan. Jadikan ianya sebagai ilmu bermanafaat dengan mengamalkan apa yang kita pelajari.


Petikan kuliah Zohor Ustazah Noraini mengenai kita wajib beriman pada Qada Qadar Penang Laksa Assam Yang Sangat Sedap

Petikan kuliah Zohor Ustazah Noraini mengenai kita wajib beriman pada Qada Qadar Penang Laksa Assam Yang Sangat Sedap


Telah usang saya teringin nak makan Laksa Asam. Tapi laksa ini hanya ada dijual di kopitiam atau restoran besar sahaja. Tidak menyerupai Laksa Penang yang lebih gampang diperolehi. Laksa Asam popular di kalangan masyarakat China. Nak memasak sensiri pula, memikirkan anak anak tidak ramai di rumah. Tapi hari ini saya memutuskan untuk memasak selepas mendapati banyak materi yang diharapkan ada di dapur. Lebih lebih lagi 2 kuntum bunga kantan yang gres saya petik dari laman dapur.


Petikan kuliah Zohor Ustazah Noraini mengenai kita wajib beriman pada Qada Qadar Penang Laksa Assam Yang Sangat Sedap


Saya mula kenal laksa ini selepas singgah makan laksa di jalan ke kuala Kubu Baru semasa melawat Nana yang dikala itu berguru di MRSM Kuala Kubu Baru. Dari situ, saya gres tahu keenakan laksa Asam yang memang tidak menjemukan. Kebetulan abang yang berniaga tu pula sangat ramah bercerita ihwal kelebihan laksa asam berbanding laksa Penang atau laksa Kedah. Resepi Penang Assam Laksa yang sedap di SINI dan di SINI. Boleh klik di bawah  untuk video.





Jom layan resepi original Penang Laksa Asam yang gampang dan sangat sedap.


Petikan kuliah Zohor Ustazah Noraini mengenai kita wajib beriman pada Qada Qadar Penang Laksa Assam Yang Sangat Sedap
Penang Laksa Asam 
Oleh:

Bahan Kisar:
1/2 jari telunjuk kunyit hidup
12 tangkai cili padi
1/2 ibu jari lengkuas
1 1/2 inci belacan Melaka warna merah
1 1/2 labu bawang besar

Lain lain:
1 kg ikan kembung - direbus
3 batang serai - titik
1/2 senduk cili kisar
1 ikat daun kesum
10 kpg asam keping
1 bunga kantan -  belah 2
1/2 genggam asam jawa - boleh guna pes asam jawa
½ - 1 biji nenas masak - blend & masuk dalam kuah
5-7 sudu besar gula atau secukup rasa
Garam secukupnya

Hirisan:
Timun, daun pudina, bawang besar, cili merah/padi, salad, bunga kantan

Cara cara:
Ikan dicuci higienis dan di rebus, angkat  dan disiakkan isinya. Tapis air rebusan diguna utk buat kuah. Bahagian tulang dan kepala ikan dikisar dan ditapis airnya.

Ambik sedikit isi ikan dan dikisar halus. Manakala yang lain, dibiarkan kasar.

Masukkan kesemua materi kisar dan materi bahan lain ke dalam periuk. Masak dengan api perlahan. Masukkan gula dan garam.



Petikan kuliah Zohor Ustazah Noraini mengenai kita wajib beriman pada Qada Qadar Penang Laksa Assam Yang Sangat Sedap

Semasa dihidang, letakkan beberapa ketul isi ikan di atasnya dan juga hirisan sayuran. Jika suka, boleh makan dengan otak udang. Selamat mencuba...



Petikan kuliah Zohor Ustazah Noraini mengenai kita wajib beriman pada Qada Qadar Penang Laksa Assam Yang Sangat Sedap

Nota:
Gula mestilah banyak sehingga terasa menyerupai anggun manis buah.

Guna laksa beras, lagi sedap.

Lepas sehari, kuah lagi sedap.


Petikan kuliah Zohor Ustazah Noraini mengenai kita wajib beriman pada Qada Qadar Penang Laksa Assam Yang Sangat Sedap




Sumber http://www.aziekitchen.com/

Ahad, 17 Jun 2018

Mee Talam Aka Mee Boko Kegemaran Anak Kampung


Selamat Hari Pekerja buat semua pekerja di negara yang kondusif tenang ini Mee Talam Aka Mee Boko Kegemaran Anak Kampung


Selamat Hari Pekerja buat semua pekerja di negara yang kondusif tenang ini. Namun begitu saya selalu memikirkan bagaimana mereka yang bekerja makan honor dengan honor yang kecil terpaksa mengharungi kehidupan dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu. Harga barangan yang melambung naik dari masa ke semasa niscaya amat menyukarkan. Teringat bagaimana mitra semenjak dibangku sekolah rendah yang tinggal di kampung mengeluh kerana telah usang tiada projek sedang anak anak semua masih bersekolah. Pekerjaan dia sebagai tukang rumah, bergantung kepada projek. Tiada projek tiadalah pendapatan. Bukan sahaja orang bandar, tetapi orang yang tinggal di kampung juga dalam kesukaran. 

Bercakap mengenai kampung, saya tidak pernah aib malahan berbangga mengaku sebagai seorang anak kampung. Saya anak seorang petani yang sentiasa rajin dan gigih. Saya boleh katakan ibubapa saya boleh memberi makan kami adik beradik setahun tanpa membeli materi masakan dari kedai. Beras dan pulut hasil cucuk tanam sendiri yang disimpan dalam "tepah padi" untuk setahun sehingga trend padi berikutnya. Lembu, kambing, ayam, itik semua dibela dan telur dikutip dari reban sahaja. Hendak makan ayam, hanya perlu kejar ayam terlebih dahulu dan dikurung di dalam kandang sebelum disembelih. Bermacam macam buahan dan sayuran diambil segar dari laman rumah dan dusun. Ikan dan udang dibubu dan dijala sendiri. Kelapa untuk santan dan kuih muih diperolehi dari pokok kelapa sendiri. Air ditimba dari perigi sendiri. Haaa jago kan, tidak ada kebergantungan pada kedai. 

Saya sangat mengkagumi kegigihan kedua ibubapa saya. Walaupun hanya petani, mereka punya kesedaran yang tinggi dan inginkan anak anak berjaya serta punya masa depan yang cerah. Alhamdulillah saya bersyukur kerana produk diri saya hari ini ialah berkat didikan dan asuhan cara hidup orang kampung. Arwah bapa dan kakak abang saya ialah model lelaki terbaik yang saya kagumi. Ibubapa saya juga bertuah meninggalkan anak anak yang memiliki asas agama yang kukuh yang sentiasa mendoakan mereka. Semoga roh mereka dicucuri rahmat Allah. Aamiin.



Selamat Hari Pekerja buat semua pekerja di negara yang kondusif tenang ini Mee Talam Aka Mee Boko Kegemaran Anak Kampung


Hari ini saya nak kongsikan masakan orang kampung. Kalau ke mana mana pasar di Kelantan, niscaya kita akan terjumpa dengan peniaga yang menjual mee di dalam talam atau dulang besar atau di Kelantan talam juga dipanggil Boko. Mee ini kosong sahaja tanpa udang ayam dan lain lain. 

Yang ada hanya sayur batang kangkung di dalamnya. Batang kangkung yang dipakai pun tak banyak, kolam kata Maznah mitra sekolah jarang jarang jumpa satu satu jer batang kangkung dalam mee. Tapi saya letak banyak ler kerana saya suka sayur, lagi pulak untuk makan sendiri kan. Mee ini lah yang saya gemari semenjak kecil sehingga kini. Itulah agaknya mee ini dipanggil juga sebagai Mee Bodo. Terasa betul sangat sedap di tekak saya. Kini mak cik yang menjual mee talam di pasar Jelawat pun telah meninggal dunia. Perniagaan diwarisi oleh anak arwah. Mee kampung pada zaman dulu tiada diletakkan materi pengawet. Makara rasanya sangat asli.  



Selamat Hari Pekerja buat semua pekerja di negara yang kondusif tenang ini Mee Talam Aka Mee Boko Kegemaran Anak Kampung



Untuk resepi kali ini, saya memasukkan sedikit udang untuk menambah keenakan pada selera anak anak. Resepi ini saya pelajari dari Tengku Saniah atau dikenali sebagai Makku Saniah. Makku Saniah berguru resepi ini dari mak cik yang menjual mee talam di pasar Jelawat yang menjadi kegemaran saya. Kebetulan Makku menpunyai hubungan persaudaraan dengan arwah. Tak ada kicap pekat Ikan Mas yang hanya ada di Jelawat, saya guna kicap bagus Jalen sahaja. Untuk mee hari ini, saya memakai mee safron yang dibeli dari Amirul, rakan sepejabat saya. Mee yang diusahakan oleh keluarga dia tidak diletakkan materi pengawet. Makara ialah menyamai mee yang disediakan oleh makcik mee Talam Jelawat. Layan video penyediaan mee di bawah ini...



 
Jom layan resepi yang saya olahkan di sana sini bagi memudahkan acuan di masa depan. Juga jangan lupa follow Instagram .



Selamat Hari Pekerja buat semua pekerja di negara yang kondusif tenang ini Mee Talam Aka Mee Boko Kegemaran Anak Kampung

Mee Talam aka Mee Boko
Oleh:

Bahan-bahannya; 
1 1/2 peket mee kuning 
1 mangkuk kecil udang  - opsyenal
1 ikat kangkung - ambil batang sahaja
1 sudu besar cili kisar
Garam

Bahan Tumbuk:
5 ulas bawang putih 
9 ulas bawang merah

Bahan masak:
Kicap pekat cap Ikan Mas - guna Kicap Jalen
1/4 keping Gula Melaka

Cara cara:
Masak sedikit air dengan gula Melaka sampai gula hancur.    Masukkan kicap dan masak sehingga berkilat. Angkat dan ketepikan.





Panaskan minyak dan tumis materi tumbuk sehingga garing. Masukkan pula cili kisar. Terus tumis sehingga cili benar benar masak. 





Masukkan udang dan dikacau sehingga udang masak. Masukkan mee dan kacau rata sebelum dimasukkan air kicap dan gula Melaka tadi. Kacau rata.








Masukkan kangkung dan garam, kacau rata. Sesuaikan rasa. Kacau sehingga sebati. Sedia untuk diangkat dan dihidangkan.


Selamat Hari Pekerja buat semua pekerja di negara yang kondusif tenang ini Mee Talam Aka Mee Boko Kegemaran Anak Kampung

Selamat Hari Pekerja buat semua pekerja di negara yang kondusif tenang ini Mee Talam Aka Mee Boko Kegemaran Anak Kampung

 Selamat mencuba....


Sumber http://www.aziekitchen.com/

Pulut Serawa Telur Makanan Kegemaran Semasa Kecil



Petikan Kuliah Ustaz Nakhori di Surau Ad Dhuha berkenaan orang yang paling mulia di sisi A Pulut Serawa Telur Makanan Kegemaran Semasa Kecil


Petikan Kuliah Ustaz Nakhori di Surau Ad Dhuha berkenaan orang yang paling mulia di sisi Tuhan yaitu orang yang bertaqwa. Iaitu orang yang takut pada Allah. Mereka akan melaksanakan apa yang diperintah dan meninggalkan apa yang dilarang. Tuhan tidak pandang tubuh tubuh dan rupa paras kamu. Kita patut hias apa yang Tuhan pandang bukan habiskan duit untuk hias diri biar insan pandang cantik. Kalau kita cari keredhaan manusia, insan boleh usang lama bermetamorfosis tak suka.  

Kalau kita buat kerana Allah, Tuhan tidak mungkir janji. Jika cari keredhaan Allah, Tuhan suka dan insan mungkin pada peringkat permulaan tak suka tetapi di akhirnya, insan akan menjadi suka. Allah akan tengok pada hati yang ikhlas. Hanya Tuhan yang boleh tengok dan menilai hati manusia. Manusia tak sanggup tengok hati orang lain. Sekadar hati higienis tapi tak melaksanakan apa apa kebaikan pun, tak boleh juga. Cukup setakat ini, pesanan ini yaitu buat diri saya sendiri juga.



Petikan Kuliah Ustaz Nakhori di Surau Ad Dhuha berkenaan orang yang paling mulia di sisi A Pulut Serawa Telur Makanan Kegemaran Semasa Kecil

Serawa Telur atau di Kelantan dipanggil Serawok Telur yaitu kuliner tradisional yang memang telah saya lupakan. Golongan anak muda di Kelantan pun rasanya ramai yang tidak kenal kuliner ini lagi. Walhal semasa kecil arwah Bonda selalu menyediakannya. Saya akan menceduk isi telur yang terapung dalam kuah. Minggu lepas  terbaca dalam fb mitra sekolah yang menulis beliau gres menyediakan Serawok Telur. Lantas ianya mengingatkan saya pada zaman kanak kanak. Terus menghantar WhatsApp pada kakak. Kakak saya pun ingat yang ianya yaitu kuih feveret yang selalu disediakan oleh arwah Bonda. Namun abang saya pun tak berguru kerana ianya bukan kuliner kesukaaan dia. Akhir menanya nanya dengan rakan dalam group WhatsApp Sekolah Menengah Bachok. Haa menurut perkongsian, saya pun mencuba memasaknya. Tapi macam biasalah saya memasak beberapa jenis dalam satu masa. Sambil tu, snap gambar, sambil tu juga tape video. Kaprikornus memang tak boleh fokus. Hasilnya kuah Serawa saya agak garang kejadiannya. Sepatutnya telur akan lebih halus dalam kuah. Walaupun rupanya tak cantik, tapi rasanya memang dah kena. Memang hampir dengan kuah Serawa yang pernah saya makan saat kecil dahulu. Boleh klik video penyediaannya di SINI atau di bawah ini.





Jom layan resepi Serawa Telur yang bukan sahaja sedap dimakan dengan pulut tapi juga dengan roti. Kalau pulut, boleh sahaja dikukus kosong tanpa diletak santan.




Petikan Kuliah Ustaz Nakhori di Surau Ad Dhuha berkenaan orang yang paling mulia di sisi A Pulut Serawa Telur Makanan Kegemaran Semasa Kecil

Kuah Serawa Telur
Oleh:

Bahan bahan:
1/2 - 3/4 santan kotak
Air secukupnya
2 biji telur
1/4 keping Gula Melaka
Gula pasir secukupnya
Secubit garam
1 helai daun pandan - carik dan simpul


Cara cara:
Satukan santan, air, daun pandan dalam periuk. Pecahkan telur dalam mangkuk dan kocok kocokkan. Tuang telur ke dalam periuk dan kacau rata. Letak periuk atas dapur.

Nyalakan api perlahan dan terus dikacau sehingga mendidih. Masukkan gula Melaka, gula dan garam. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat. Hidangkan dengan pulut atau dicicah dengan roti.


Pulut Kukus
Bahan bahan:
2 cawan beras pulut – rendam semalaman atau 4 jam
1/2 cawan santan pekat + air secukupnya + secubit garam
2 helai daun pandan – carikkan

Cara-cara :
Tos pulut dan masukkan dalam pengukus. Kukus selama 15 minit. Angkat dan masukkan ke dalam bekas. 

Tuang santan yang digaul bersama garam. Gaul bersama santan sampai rata. Tuang santan sedikit sedikit sehingga pulut lembut.  Masukkan kembali pulut ke dalam pengukus bersama daun pandan dan kukus semula selama 20 minit atau sampai masak. Sedia untuk dihidangkan.


Petikan Kuliah Ustaz Nakhori di Surau Ad Dhuha berkenaan orang yang paling mulia di sisi A Pulut Serawa Telur Makanan Kegemaran Semasa Kecil

Petikan Kuliah Ustaz Nakhori di Surau Ad Dhuha berkenaan orang yang paling mulia di sisi A Pulut Serawa Telur Makanan Kegemaran Semasa Kecil

Petikan Kuliah Ustaz Nakhori di Surau Ad Dhuha berkenaan orang yang paling mulia di sisi A Pulut Serawa Telur Makanan Kegemaran Semasa Kecil





Sumber http://www.aziekitchen.com/

Pulut Mangga Thailand Yang Sangat Sedap


Petikan Kuliah Ustaz Syed Abd Kader Al Joofre Pulut Mangga Thailand Yang Sangat Sedap


Petikan Kuliah Ustaz Syed Abd Kader Al Joofre, ustaz muda yang sangat hensem. Terpegun melihat ustaz secara in person. Topik ialah berkenaan Israk Mikraj. Tapi yang saya nak kongsikan ialah berkenaan belahan lain yang ustaz kongsikan dalam mukaddimah. Ustaz berpesan biar mengucapkan syukur Alhamdulillah bila berada dalam majlis ilmu. Kemudian dalam hati bolehlah mengucapkan syukur kerana Tuhan pilih saya untuk berada dalam majlis ilmu. Ramai lagi orang lebih baik dari saya walaupun dosa saya banyak. Siapa yang Tuhan nak bagi kebaikan maka Tuhan bagi faham belahan agama. Bukan alasannya ialah kita rajin atau baik tapi kerana Tuhan yang pilih. Kaprikornus kenalah syukur. 



Petikan Kuliah Ustaz Syed Abd Kader Al Joofre Pulut Mangga Thailand Yang Sangat Sedap

Siapa tak pernah rasa mengantuk berada dalam majlis ilmu? Para ulamak boleh duduk dari pagi sampai tengahari dalam majlis ilmu dengan  penuh kusyuk seolah burung bersarang atas kepala mereka. Tuhan kurniakan kepada mereka satu rasa dalam hati yang berupa satu nikmat bila sanggup belajar. Nikmat yang tak sanggup kat kawasan lain. Kaprikornus bila ada nikmat, akan boleh tumpu. Umpama suami isteri tengok bola. Isteri akan rasa bosan bila tak minat bola tapi terpaksa menemani suami di depan TV, sedang suami pula sangat kusyuk dengan bola tanpa rasa mengantuk. Bagaimana untuk mendapat rasa nikmat tersebut? Konsepnya ialah tambah dulu rasa bersyukur. Kerana nescaya Tuhan akan tambah nikmat dalam hati kita. 

Bab kedua ialah, kita kini berada dalam bulan Syaaban tak usang lagi akan menjelang bulan Ramadhan, namun tak ada seorang pun boleh menjamin yang mereka masih hidup dalam bulan Ramadhan nanti. Bila bila masa Tuhan boleh ambik nyawa kita. Termasuk orang yang lebih muda dari kita yang telah meninggal dunia. Amatlah rugi jikalau tak sanggup berada dalam bulan Ramadhan tahun ini. Kaprikornus kita kena "reserve" dulu pahala Ramadhan. Bagaimana caranya? Caranya dengan berniat untuk mendapat kebaikan Ramadhan ibarat dengan memperbanyak membaca Al Quran, bersedekah, solat sunat dsb. Walau bagaimana pun niat  mesti disertai dengan perbuatan. Tidak boleh hanya sekadar angan angan. Contoh niat nak khatam Al Alquran 3 kali. Kena ada persiapan ibarat mula membaca Al Quran dari sekarang sebelum masuk bulan Ramadhan lagi. Niat berada dalam majlis ilmu hari ini juga ialah sebagai persiapan untuk menghadapi Ramadhan. 


Petikan Kuliah Ustaz Syed Abd Kader Al Joofre Pulut Mangga Thailand Yang Sangat Sedap


Masuk sikit belahan makanan sebelum menengok resepi dan cara penyediaan. Memang dah usang teringin nak memasak Pulut Mangga selepas teringat keenakan pulut mangga yang dimakan di Hatyai. Dulu kami rajin berulang alik ke Hatyai semasa membeli barang barang keperluan untuk pembinaan rumah kami. Itu semua tinggal kenangan dan syukur kerana berjaya juga membawa masuk peralatan bilik air yang rupanya amat rumit kerana perlu mendapat AP untuk membawa masuk ke Malaysia. Alhamdulillah kerana balasannya berjaya mendapat AP dari CIDB. Hari ini memang masa terbaik untuk menyediakan Pulut Mangga kerana adanya mangga Harum Manis yang dibeli dari sobat kami dari Perlis. Layan video di bawah ini.




Tanpa melengahkan masa lagi, jom kita layan resepi pulut mangga yang gampang dan sedap ini...


Petikan Kuliah Ustaz Syed Abd Kader Al Joofre Pulut Mangga Thailand Yang Sangat Sedap

Pulut Mangga Thailand
Oleh:

Bahan-bahan 
3 biji mangga - potong ikut suka
2 sudu besar bijan - digoreng tanpa minyak

Pulut Kukus
Bahan bahan:
2 cawan beras pulut – rendam semalaman atau 4 jam
1/2 santan pekat + air secukupnya + 1/4 sudu kecil garam
2 helai daun pandan – carikkan

Cara-cara :
Tos pulut dan masukkan dalam pengukus. Kukus selama 15 minit. Angkat dan masukkan ke dalam bekas. 

Tuang santan yang digaul bersama garam. Gaul bersama santan sampai rata. Tuang santan sedikit sedikit sehingga pulut lembut. 

Masukkan kembali pulut ke dalam pengukus bersama daun pandan dan kukus semula selama 20 minit atau sampai masak.


Sos Santan
Bahan bahan:
1/2 cawan santan kotak
1 cawan air 
1 sudu kecil garam - mesti ada rasa masin
1 helai daun pandan 
1 sudu kecil tepung jagung - larutkan dgn sedikit air

Cara cara:
Satukan semua materi kecuali tepung jagung. Masak sampai mendidih. Terus dikacau biar tidak berketul. Kemudian masukkan tepung jagung dan masak hingga sos nampak pekat. Teruskan kacau biar santan tidak berketul. Kalau agak cair masukkan sedikit lagi tepung jagung.


Pastikan kuah memiliki rasa yang agak masin biar sanggup menyeimbangi rasa anggun buah dan pulut. Angkat dan sejukkan. Hidangkan pulut bersama mangga dan sos santan.


Cara Menghidang
Letak pulut ke dalam pinggan. Hiris mangga secara kiub atau apa yang disukai. Tuang sos santan ke atas pulut. Tabur bijan. Sedia untuk dihidangkan.


Petikan Kuliah Ustaz Syed Abd Kader Al Joofre Pulut Mangga Thailand Yang Sangat Sedap




Sumber http://www.aziekitchen.com/